بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کردند:

پیش‌بینی حرکت شاخص و سهم‌های ارزنده

یکی از راهکار‌هایی که دولت در جهت تحقیق بودجه و تامین نقدینگی مورد نیاز خود در نظر گرفته، توجه و استفاده از پتانسیل‌های بازار سرمایه است.
کد خبر : ۲۱۸۵۳۴

پیش‌بینی حرکت شاخص و سهم‌های ارزنده

به گزارش بورس نیوز، کارشناسان چنین اتفاقاتی را در بورس بی سابقه دانسته و میزان اهتمام دولت نیز در این خصوص امری نو محسوب می‌شود چرا که در هیچ دوره‌ای این میزان اهتمام دولت از بازار سرمایه دیده نشده است.

بازار سرمایه مسیر پرفراز و نشیبی را تا به امروز طی کرده به طوری که طی چند روز اخیر بعد از رسیدن به شاخص یک میلیون واحد، شاخص روندی نزولی را در پیش گرفت.

صف فروش شستا، صف خرید ۵ میلیاردی برای خساپا و عرضه هر بیشتر و حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری همه از اتفاقات اخیر بازار سرمایه در هفته اخیر بود به طوریکه پیش بینی حرکت بعدی شاخص و شناسایی سهام ارزنده برای سهامداران امری دشوار و به عقیده برخی کارشناسان غیر ممکن به نظر می‌رسد.

مهدی افضلیان، کارشناس بازار سرمایه

هرچقدر سرمایه گذار نوپا به بورس ورود پیدا کند ،باید انتظار هیجان در جهت مثبت و هم درجهت منفی را داشت. میزان هیجانی که بازار در شرایط فعلی تجربه می کند نسبت به سال گذشته بیش از چند برابر شده است.

نباید انتظار ریزش های زیاد را در بازار سرمایه داشته باشیم بلکه اصلاحات مقطعی، جزیی از بازار بوده و نمی توان آن را نادیده گرفت، لازم است سرمایه گذاران در این شرایط، جو هیجانی را از خود دور کرده  تا بتوانند معاملات بهتری در بازار تجربه کنند.

برای انتخاب سهام ارزنده بازار سرمایه باید بحث تولید، فروش،  پی به ای و ارزش گذاری را در نظر گرفت. بسیاری از شرکت های کوچک ، بیشتر از ارزش ذاتی خود معامله می شوند و شاید سی یا 40 درصد درگیر حباب باشد.شرکت هایی که توجه دولت به آنها بیشتر بوده و قرار است در قالب صندوق های ای تی اف یا سهام عدالت(36 شرکت بورسی) عرضه شوند، توجه بازار سرمایه را به خود جلب خواهند کرد چرا که رشد این قیمت ها برابر با افزایش ارزش عرضه در قالب های مذکور است. سهامداران می توانند این شرکت ها را یافته و در نهایت تصمیمات لازم را در خصوص خرید یا فروش اخذ کنند.

بهروز شهدایی، کارشناس بازار سرمایه

روند عمومی بازار همچنان مثبت بوده و پول جای دیگری برای رفتن ندارد،  از سوی دیگر نرخ رشد دلار باعث استقبال از بازار سکه شده و روند کاهشی نرخ بهره بین بانکی همچنان ادامه دارد.

در روزهای جاری همچنان ورود پول از سمت اشخاص حقیقی به چشم می خورد  و در مجموع به نظر نمی رسد که شاهد اصلاح شدید در بازار سرمایه باشیم.

شاخص یک میلیونی هیجانی در بازار سرمایه ایجاد کرده که احتمال می رود برگشتی به این حدود برای شاخص رخ داده و مجددا  رشد بازار از سر گرفته شود.

با توجه به نقشی که شرکت های بزرگ در شاخص دارند می توان همچنان به آن ها امیدوار بود.شرکت های معدنی و بانکی در این سرسلسله قرار دارند.از سوی دیگر پتروشیمی ها نیز مورد اقبال بازار بود و قدرت سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه

اصلاحات ذات بازار بوده و حرکت بعدی بازار می‌تواند افزایش نرخ دلار نیمایی باشد و با این افزایش حرکتی مجدد برای بالارفتن شاخص آغاز خواهد شد.

ضمن تایید شاخص یک میلیون واحدی روندی تدریجی و رو به رشد از ناحیه افزایش دلار نیمایی (که در رشد و سودآوری شرکت‌ها تاثیر بسزایی دارد) ایجاد خواهد شد.

تمام سهام رشد را تجربه کرده و بنیادی‌ها نیز در این شرایط قرار دارند که قیمت حال حاضر این سهام به قیمت ذاتی آنها نزدیک شده است.هر سهمی که با EPS برآوردی فعالان بازار زیر ۱۰ واحد قرار بگیرد سهمی ارزنده محسوب می‌شود و شامل هر گروهی باشد آن سهم برای سرمایه‌گذاری مناسب است.

برای EPS بالای ۲۰ باید گفت این سهام در بازار قیمت بالایی داشته و برای خرید مناسب نیستند. البته لازم است عوامل دیگری، چون قیمت‌های جایگزینی، طرح‌های توسعه‌ای نیز در انتخاب قیمت سهم دخیل باشد.

غلامرضا سلامی، کارشناس مالی

حرکت بعدی شاخص قابل پیش بینی نیست چرا که در این اوضاع مردم به دست هم نگاه می کنند ولی تا زمانی که سیل نقدینگی به بازار ورود پیدا کند، شاخص سیر صعودی خواهد داشت.

البته افرادی که بیشتر دراین روزها اقدام به خرید می کنند تحلیل بنیادی نداشته و بیشتر به فروش فکر می کنند و تا زمانی که عاملی موجب فروریزی بازار شود این اتفاق ادامه دار خواهد بود. ضمن اینکه کسانی که آخرین نفرات سهام در دست هستند نیز بیشتر ضرر را متحمل خواهند شد.

در بررسی سهام ارزنده باید دید این ارزندگی چگونه ارزیابی میشود . در واقع ارزندگی EPS است که پیش بینی می شود یک سهام داشته باشد اما اکنون پی به ای شرکت ها در محدوده 20 قرار گرفته و پیش بینی متوسط سود حداکثر 5 درصد است بنابراین نمی توان هیچ سهمی را معرفی کرد اما به طور کلی شرکت هایی که بنیاد خوبی دارند هیچ موقع فرو نمی ریزند.

همایون دارابی ،کارشناس بازار سرمایه

بازار همواره مانند ققنوسی که از خاکسر خود در می آید در هر دوره رشد، به یک دوره اصلاح  و در هر دوره اصلاح به یک دوره رشد ختم میشود. جریان خرید و فروش ها طبیعی بوده و این امر به مراتب برای حقوقی ها مهمتر از حقیقی ها به شمار می رود.

بازار سرمایه از کل اقتصاد جدا نبوده و زمانی که در مورد دلار و صادرات اهمیت های قابل ملاحظه دیده می شود بنابراین می توان دریافت شرکت های دلاری و صادراتی همچنان در مرکز توجه هستند. از سوی دیگر بانک ها تحولات بنیادی را تجربه کرده و تصمیمات بانک مرکزی نیز امری مهم برای بانک ها تلقی می شود. همچنین شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ هایی که از فرصت فروش استفاده کرده اند نیز با نقدینگی در بازار حضور دارند بنابراین باید باور داشته باشیم که بورس ، بازاری بلند مدت بوده و کسانی که در این بازار بلند مدت حضور داشته باشند موفق خواهند بود.

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی

بازار منفی  حاصل از ریزش نبوده بلکه اصلاح را در پیش دارد. عدد یک میلیون واحد، به لحاظ روانی عدد بزرگی برای بازار سرمایه به شمار رفته و  اصلاح در این محدوده نیز قابل پیش بینی بود.

در بررسی سهام ارزنده این روزهای بازار سرمایه می توان گفت که شرکت های سرمایه گذاری از جاماندگان بورس بوده و گروه فرآورده های نفتی، خودرو، قطعه سازی و گروه سنگ آهنی با در نظر گرفتن احتمال افزایش نرخ محصولات جزو جذاب های بازار به شمار می روند.

عبدالحسین رضوی امیری، کارشناس بازار سرمایه

حرکت بعدی شاخص به حمایت های دولت بستگی داشته که در صورت ادامه دار بودن این حمایت ها و وجود دولت فعلی، افزایش با روندی ضعیف تر صورت می گیرد.
روند ضعیف افزایش شرایط بهتری را ایجاد می کند چرا که کاهش ضعیف تری به همراه خواهد داشت.
در این شرایط ، سهامی مانند سهم های بنیادی ، شرکت های سودآور با پی به ای مناسب ، همچنین شرکت های بزرگ با پشتوانه قوی ارزنده محسوب می شوند.

 

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناسان بازار سرمایه در گفت وگو با بورس نیوز مطرح کردند:

صنایع ارزنده را بشناسید

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

مرز امنیت بازار تا زمان افت حجم معاملات

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی عنوان کرد؛

فرصت تاریخی سهام عدالت برای بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

"خودرو" جامانده‌ای که رشد می‌کند!

ارسال نظر