بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
پیشواز از بورس با رشد سنگین سودآوری شرکت رقم خورد؛

"زرماکارون" با بازاری۵۶درصدی درمسیرعرضه‌اولیه

ظرفیت اسمی تولید شامل ۳۵۱ هزار تن ماکارونی ساده، ۵۴ هزار تن ماکارونی سبزیجات و ۴۳ هزار تن نیز سایر محصولات است.
کد خبر : ۲۱۸۶۲۷

رشد سنگین سودآوری شرکت در سال منتهی به حضور به بورس

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت زرماکارون بر اساس اطلاعیه شرکت بورس و اوراق بهادار، در بازار دوم بورس درج شده و ۱۲ درصد از سهام این شرکت قرار است که در روز‌های آینده عرضه شود.

سرمایه ثبت شده فعلی این شرکت ۱.۶۰۰ میلیارد ریال بوده و سهامداران اصلی این شرکت خانواده‌های سلطانی با ۷۰ درصد مالکیت، خانواده امینی با ۲۰ درصد مالکیت و ۱۰ درصد از سهام شرکت نیز متعلق به شرکت توسعه صنعتی غذایی زر است.

این شرکت که به عنوان بزرگترین تولیدکننده ماکارونی کشور شناخته می‌شود، در حال حاضر در البرز و منطقه ساوجبلاغ در حال فعالیت بوده و تعداد کارمندان این شرکت ۷۴۴ نفر و ظرفیت اسمی تولید این شرکت برای کل محصولات تولید شده آن ۴۴۸ هزار تن است. با این حال، مقادیر تولیدشده شرکت در سال گذشته معادل ۱۸۳ هزار تن بوده است.

ظرفیت اسمی تولید شامل ۳۵۱ هزار تن ماکارونی ساده، ۵۴ هزار تن ماکارونی سبزیجات و ۴۳ هزار تن نیز سایر محصولات است.

مقادیر فروش ثبت شده شرکت در سال ۱۳۹۸ به بیش از ۱۸۳ هزار تن رسیده که بیش از ۹۰ درصد بیشتر از مقادیر فروش رفته در سال ۱۳۹۷ بوده جمع کل درآمد‌های عملیاتی محقق شده شرکت در سال گذشته به ۹ هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال رسیده که در حدود ۲۰۰ درصد بیشتر از سال قبل از آن است.

شرکت، علت افزایش محسوس فروش را توسعه شبکه فروش مویرگی عنوان کرده و با این حال به نظر می‌رسد که شفاف شدن عملکرد مالی شرکت در آستانه ورود به بورس و افشای برخی از فروش‌های محقق شده که در سنوات گذشته بنا به دلایل مالیاتی افشا نمی‌شد نیز یکی از دلایل تفاوت محسوس فروش‌های ثبت شده در سنوات گذشته از سال ۹۸ و سال ۹۸ است. نرخ فروش آرد توسط شرکت تعیین و به تایید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌رسد.

مدل‌های فروش این شرکت شامل فروش به فروشگاه‌های زنجیره ای، فروش به نمایندگان پخش و توزیع، فروش صادراتی و فروش به زرنگار‌ها و زرپخش‌ها که از زیرمجموعه‌های شرکت به شمار می‌روند، است.

تولید سالیانه ماکارونی در جهان در حال حاضر ۱۳.۵ میلیون تن است. کشور ایتالیا با تولید ۳ میلیون تن ماکارونی بزرگترین تولیدکننده این محصول غذایی محسوب می‌شود. ظرفیت تولید اسمی کشورمان نیز در حدود ۷۰۰ هزار تن درسال است.

سهم بازار زر ماکارون از تولید ماکارونی کشور ۵۶ درصد بوده و پس از آن تک ماکارون و ماکارونی مانا سهم ۱۵ و ۱۸ درصدی را دارند.

بخش مهمی از هزینه‌های تولید این شرکت که بیش از ۹۰ درصد از بهای تولید را به خود اختصاص می‌دهد مربوط به خرید آرد بوده و به این ترتیب تغییرات نرخ آرد می‌تواند اثرات با اهمیتی بر سودآوری شرکت داشته باشد.

سود خالص محقق شده این شرکت در سال مالی گذشته معادل ۲.۳۰۰ میلیارد ریال بوده و این در حالی است که سود محقق شده سال ۱۳۹۷ معادل ۹۴ میلیارد ریال بوده و شاهد رشد سنگین سودآوری شرکت در سال گذشته هستیم.

بر اساس اعلام هیات مدیره شرکت، سیاست تقسیم سود شرکت معادل ۹۰ درصد است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر