بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
پژو ۲۰۰۸ حاصل اولین قرارداد پسابرجامی ایران‌خودرو است. این خودرو که در سال ۲۰۱۳ توسط پژوی فرانسه رونمایی شد، در سال ۹۶ پا به ایران گذاشت. البته لازم به ذکر است که نمونه وارد شده به ایران نسل دوم ۲۰۰۸ است که در سال ۲۰۱۶ معرفی شده بود.
کد خبر : ۲۱۸۷۲۱

پژو ۲۰۰۸ چه افتخاراتی کسب کرد؟

همچنین این محصول موفق توانست در سال ۲۰۱۳ جایزه Auto Europa را دریافت کند. این جایزه را هر سال اتحادیه ژورنالیست‌های خودروی ایتالیا به خودرویی اعطا می‌کنند که حداقل ۱۰ هزار دستگاه از آن در کشور‌های اتحادیه اروپا بین سپتامبر و آگوست سال قبل فروش رفته باشد. پژو ۲۰۰۸ همچنین در همین سال توسط انجمن نویسندگان خودروی ایرلند به عنوان بهترین خودروی سال انتخاب شد. البته این بخشی از افتخارات و جوایزی است که ۲۰۰۸ به نام پژو ثبت کرده است.

پژو ۲۰۰۸ داکار در ایران
۲۰۰۸ نه تنها افتخارات فراوانی برای پژو کسب کرد و فروش بالای آن در جهان موفقیت بزرگی بود، بلکه وسیله‌ای شد تا پژو پس از ۲۵ سال، حضوری مجدد در مسابقات رالی داکار داشته باشد. بخش اسپورت کمپانی پژو در سال ۲۰۱۴ اقدام به تولید پژو ۲۰۰۸ داکار کرد. پژو داکار در تیراژ پایین طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تولید شد. موتور خورجینی دیزلی ۶سیلندر ۳ لیتری ۲۰۰۸ داکار توان تولید ۳۴۰ اسب‌بخار قدرت را دارد و ۲۰۰ کیلومتر سقف سرعتش است.

نکته مهم تک دیفرانسیله بودن این خودرو بود. چرا که تا پیش از آن تمام خودرو‌های شرکت کننده در داکار دو دیفرانسیل بودند. جالب‌تر اینکه ۲۰۰۸ داکار توانست در این حضور قهرمان مسابقات شود و حتی رقبایی مانند مینی که ۱۱ سال متوالی قهرمان این مسابقات بود و تویوتا را پشت سر بگذارد. شاید از دلایل مهم این پیروزی بدن فوق سبک فیبر کربنی این خودرو و سیستم تعلیق فوق پیشرفته آن بود. پژو تلاش کرد تا این موفقیت ۲۰۰۸ داکار را با نمونه معمولی آن مرتبط سازد. تا جایی که برونو فامین، مدیر ورزشی پژو در این رابطه گفت: «موفقیت ۲۰۰۸ داکارِ تک دیفرانسیل در رالی داکار از سیستم تعلیق پیشرفته Grip control آن ناشی می‌شود که در ۲۰۰۸ معمولی به کار رفته است.»

پژو در همین راستا در سال ۹۵، در چهارمین همایش صنعت خودروی ایران، داکار ۲۰۰۸ را به صورت نمادین به ایران آورد و در ورودی برج میلاد، محل برگزاری همایش به نمایش گذاشت. در‌های این خودرو در زمان همایش بازبودند و بازدیدکنندگان می‌توانستند آزادانه از داخل خودرو بازدید کنند. این امر نوعی تبلیغات مثبت برای ۲۰۰۸ معمولی بود که یک سال بعد خط مونتاژش توسط ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو در ایران) در کشور راه‌اندازی شد. شاید همین امر موجب شد تا پیش‌فروش ۲۰۰۸ درسال ۹۶ از پر سر و صداترین اخبار خودرویی کشور باشد و با استقبال کم‌نظیری مواجه شود. 

حضور کوتاه و موفق در ایران
پژو ۲۰۰۸ از معدود خودرو‌های مونتاژی در ایکاپ است که پس از خروج فرانسه از کشور به بهانه تحریم‌ها، هنوز هم در کشور تولید می‌شود.

گرچه خبر‌ها حاکی از آن است که این خط مونتاژ هم تا پایان ۹۸ به فعالیت خود ادا‍مه دهد، اما به نظر نمی‌رسد توقف فعالیت آن تاثیری در تأمین قطعات یدکی این خودرو داشته باشد. سه سال تولید، فروش حدود ۱۴هزار نسخه از این خودرو و شباهت زیاد مشخصات فنی‌اش با سیتروئن C۳ و پژو ۵۰۸ می‌تواند نگرانی‌های موجود در این زمینه را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. همین امر و تجربه رانندگی رضایت‌بخش با پژو ۲۰۰۸ که از سوی کارشناسان و کاربران مورد تأیید است باعث شده تا خرید و فروش ۲۰۰۸ کارکرده هم بازار خوبی داشته باشد.

البته که ممکن است اگر مثلاً قیمت پژو ۲۰۰۸ را در دیوار ببینید از نظرتان این ماشین با در نظر گرفتن تجهیزات و امکاناتش گران به نظر برسد، اما کیفیت بالای موتور و سیستم تعلیق و گیربکس خودرو، استهلاک پایین آن و مصرف کمش در مقایسه با رقبا، قیمت آن را کاملا توجیه می‌کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر