بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
پیش‌بینی‌های بورس‌نیوز محقق شد؛

قطار زیان‌سازی پالایشگاه‌ها به راه افتاد

خالی از لطف نیست مجددا با نگاهی منصفانه به صورت‌های مالی منتشر شده از سوی این پالایشگاه‌ها بپردازیم تا شاید وضعیت سال جاری این شرکت‌ها نیز شفاف‌تر شود.
کد خبر : ۲۱۸۹۳۱

قطار زیان‌سازی پالایشگاه‌ها به راه افتاد

به گزارش بورس‌نیوز، چند روز پیش بود که مقاله‌ای تحت عنوان "آیا سهامداران شرکت‌های پالایشگاهی نقره داغ می‌شوند؟ "در بورس نیوز منتشر شد که با واکنش بسیاری از مخاطبان مواجه و بسیاری از فعالان بازار سرمایه در کامنت‌های مختلف خواهان حذف این مقاله شدند.

با این وجود بنا بر رسالت این رسانه در دو سال گذشته مبنی بر ارائه گزارشات بی طرفانه به سهامداران و فعالین بازار سرمایه و علی رغم برخی ناملایمات این مقاله پر بازدید به نگاهی اجمالی به شرایط محتمل سودآوری پالایشگاه‌ها در ماه‌های انتهایی سال ۱۳۹۸ و سال جاری پرداخت.

حالا پس از گذشت تنها ۳ روز از انتشار این مقاله، شاهد شناسایی زیان خالص از پالایشگاه‌های کشور در سه ماهه انتهایی سال هستیم. (آن هم درست در روزی که بسیاری از سرمایه گذاران بدون آگاهی و توجه در خصوص شرایط سودآوری این شرکت‌ها با اشتیاقی عجیب به خرید سهام این شرکت‌ها پرداخته اند.)

خالی از لطف نیست مجددا با نگاهی منصفانه به صورت‌های مالی منتشر شده از سوی این شرکت‌ها بپردازیم تا شاید وضعیت سال جاری این شرکت‌ها نیز شفاف‌تر شود.

۱- پالایشگاه اصفهان:
بی تردید یکی از ضعیف‌ترین عملکرد‌های ثبت شده در شرکت‌های پالایشگاهی مربوط به پالایشگاه اصفهان بود. این شرکت با انتشار گزارشی بسیار ناامید کننده نه تنها در سه ماهه انتهایی سال مالی ۱۳۹۸ زیان عملیاتی ۱.۰۷۰ میلیارد تومانی محقق نمود بلکه با اعلام تعدیل منفی ۳۷ درصدی سود خالص در مقایسه با سال مالی ۱۳۹۷، زنگ خطری جدی را برای سهامداران خود به صدا درآورد.

قطار زیان‌سازی پالایشگاه‌ها به راه افتاد

بد نیست نگاهی هم به مقایسه سود خالص سال مالی ۱۳۹۸ و سال قبل بیاندازیم تا اوج هنر سودآوری این شرکت بیش از پیش نمایان شود:

قطار زیان‌سازی پالایشگاه‌ها به راه افتاد

حالا با نگاهی به نحوه سودآوری این شرکت و تحقق سود خالص تنها ۶۲۹ ریالی و قیمت‌های بیش از ۱۲۵۸۰ ریالی هر سهم این شرکت باید منتظر ماند و دید که نسبت پی بر‌ای (P/E) مطلوب این سهم از نگاه سرمایه گذاران چه می‌باشد؟ به نظر می‌رسد شاید تصمیم در خصوص جدول ذیل توسط سهامداران و سرمایه گذاران منجر به شکل گیری روند آتی قیمت سهام این شرکت در سال جاری شود.

قطار زیان‌سازی پالایشگاه‌ها به راه افتاد

۲- پالایشگاه بندرعباس:
اما ظاهرا سهامداران شبندر داستان متفاوتی از سهامداران شپنا دارند. سهامدارانی که حتی به رغم تشکیل صفوف خرید در بقیه نماد‌های همگروه در بازار امروز هم روند منفی خود را طی می‌کرد و مشخص بود برخی سهامداران به طرز عجیبی از گزارش احتمالی منتشر شده این شرکت ناامید هستند.

بد نیست به این وسیله یادی کنیم از تمام سهامدارانی که به لطف حس ششم منحصر به فرد خود و نه اخبار موثق درون شرکتی همواره موفق به فروش به موقع سهام خود می‌شوند.

قطار زیان‌سازی پالایشگاه‌ها به راه افتاد

همانطور که در نمودار هم مشاهده می‌شود شناسایی زیان خالص بیش از ۲۴.۷۵۱ میلیارد ریال از شرکت پالایشگاه بندرعباس تنها در سه ماهه انتهایی سال، می‌تواند از ماندگار‌ترین رکورد‌های به جامانده در تاریخ بازار سرمایه کشور باشد.

قطار زیان‌سازی پالایشگاه‌ها به راه افتاد

۳- پالایشگاه تبریز:
شاید اگر دو سال قبل راجع به نسبت پی بر‌ای ۳۰ برای سهمی از گروه پالایشگاهی صحبت می‌کردید بسیاری با تعجب به شما نگاه می‌کردند، اما امروز و به لطف شناسایی زیانی در حدود ۵۴۸۱ میلیارد ریالی شرکت پالایشگاه تبریز که همچون همگروه‌های دیگرش عمدتا از محل کاهش ارزش ذخایر محصولاتش بوده است، شاهد ثبت نسبت P/E بیش از ۳۰ واحد برای سهام این شرکت هستیم، اتفاقی که حتی در صورت تداوم در سال جاری نیز منجر به تحقق زیانی سنگین برای این شرکت می‌شود.

قطار زیان‌سازی پالایشگاه‌ها به راه افتاد

کاهش بیش از ۴۶ درصدی سود خالص اعلامی این شرکت نیز می‌بایست از اصلی‌ترین دغدغه‌های سهامداران این شرکت در روز‌های آتی و حتی سال جاری باشد.

قطار زیان‌سازی پالایشگاه‌ها به راه افتاد

۴- پالایشگاه تهران:
مگر می‌شود پالایشگاه‌های کشور زیان محقق کنند و پالایشگاه تهران از قافله جا بماند. اولین خبر‌های ناامید کننده این گروه را می‌توان به گزارش پالایشگاه تهران نسبت داد و این شرکت نیز با تحقق زیانی ۹۰۸۶ میلیارد ریالی در سه ماهه پایانی سال مالی ۱۳۹۸ چراغ اول زیاندهی را در این گروه روشن نمود.

قطار زیان‌سازی پالایشگاه‌ها به راه افتاد

حالا شاید بتوان تصوری هم از سودآوری این شرکت با قیمت‌های جهانی در حدود ۳۰ دلاری داشت و چه بسا نمودار سود خالص این شرکت در سال بعد نیز تفاوت‌های آشکاری با نمودار ذیل داشته باشد.

قطار زیان‌سازی پالایشگاه‌ها به راه افتاد

در انتها ممکن است مجددا بسیاری از سهامداران و علاقه‌مندان به سهام این گروه عامل سودآوری را عاملی بسیار کم اهمیت‌تر از ارزش‌های جایگزینی، حمایت دولت جهت فروش سهام عدالت توسط مردم و ... جلوه دهند که با کمال احترام به این نظرات، اما به نظر می‌رسد سهامداران این گروه می‌بایست با نگاهی منصفانه و عاری از تعصب، تاملی جدی در خصوص سودآوری سال جاری شرکت‌های این گروه داشته باشند تا شاید دچار افت قیمت‌ها نظیر سال ۱۳۹۲ (افت قیمت هر سهم در نماد شبندر از ۱۸۵۰ تومان به حدود ۴۵۰ تومان) نشوند.

لازم به ذکر است همانگونه که در متن گزارش آمده این مقاله فاقد تحلیل و هر گونه نظرات کارشناسی است و تنها نگاهی اجمالی به گزارش‌های امروز شرکت‌های پالایشگاهی است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
یعنی وضع شون از خودرویی و بانکهای ورشکسته که هروز 5درصد مثبت میخورد بدتر است حتما خیر
ناشناس
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
علی برکه الله!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
فردا شپنا که بالای ۲۰۰میلیون سهم صف خرید خواهد بود وشبندرهم با حجم خوب به صف خرید خواهد پیوست .فردا در پالایشی ها فقط می توان شبندر خرید . حجم ورود نقدینگی هم هر روز بیشتر از دیروز . پالایشهای سوده را با شرکتهای ورشکسته مقایسه نکنیم .
حسین
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
شما بخر ... پول خودت هست و میتونی ورشکست شی .. ولی ما به روند سود سازی شرکتها اهمیت میدهیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶
روحانی: تحول بزرگی در بورس ایجاد خواهد شد
به گزارش لایودیتا به نقل از ایسنا، حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار جمعی از فعالان و نخبگان سیاسی
روحانی با اشاره به حمایت دولت از بورس و عرضه سهام بسیاری از بنگاه‌های دولتی در بورس در آینده نزدیک اظهارداشت: اگرچه بورس از فراز و نشیب برخوردار است اما مدیریت هم می‌شود و با عرضه‌هایی که انجام خواهد شد تحول بزرگی در بورس ایجاد خواهد شد و بازار سرمایه رونق پیدا می‌کند
ناشناس
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
علی برکه الله!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵
دلیل این مسئله خرید نفت بالای۵۰ دلار به قیمت قبل و فروش محصول با قیمت جدید هست و ضعیتشون از این ماه بهتر میشه.هر چند پالایشی با نفت زیر ۵۰ دلار اوضاع جالبی نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۴
کدام شرکت امروز براساس سودسالیانه ارزیابی می شوند که گروه پالایشی ها از موضوع مستثنا شدند .امروز با این افزایش قیمت دلار و تورم ایا کسی هست که دارای خود را درقیمت پایین بفروشد . گروه پالایشی همچنان در یک روند صعودی قرار داشته و خواهند داشت .فردا صف خرید پالایشی ها مشت محکمی به بر دهان سایت های مانند بورس نیوز خواهد بود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۹
میخوای با این حرفها دیگران بفروشند که تو بخری نه اینطوری نمیشه صبح زود بیدار شو روی نوبت خرید بزار شاید پالایشی برات خرید بشه و اگر نه تو لیاقت همان سهام خودروی هست
مجید.
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
حالا تو یه تحقیقی از کدال بکن. ضرر نداره.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۹
میخوای با این حرفها دیگران بفروشند که تو بخری نه اینطوری نمیشه صبح زود بیدار شو روی نوبت خرید بزار شاید پالایشی برات خرید بشه و اگر نه تو لیاقت همان سهام خودروی هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
سلام و خسته نباشید . ممنونم که قبل از انتشار گزارشات گروه پالایشگاهی اخطار دادید . اما مسِله ای هستش که شما اصلا در نظر نمیگیرید . باولا باید عرض کنم که تمام شرکتهای این گروه درآمدهای عملیاتی خودشوت رو حداقل 50 درصد افزاریش دادن . شتران 53 درصد افزایش داشته ، شپنا 73 درصد افزایش داشته و شبندر79 درصد درآمدهای عملیاتیش نسبت به سال گذشته افزایش داشته . اما میرسیم به مقاله ای که شما تحت عنوان آیا سهامداران پالایشی نقره داغ میشوند !!!!!
در ابتدا باید عرض کنم که شما اشاره کردید تولیدات و مبلغ فروش ماهه آخر سال 98 با کاهش رو برو هست . درصورتی که شرکتی مثل شتران تو سه ماه آخر سال 5 میلیون تن تولید و فروش داشته که با توجه به 9 ماهه اول سال 98 که 9 میلیون تن تولید و فروش داشته، نشاندهنده کاهش تولیدات نبوده . اما چیزی که باعث کاهش سود عملیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل شده افزایش سرسام آور مبلغ بهاى تمام شده درآمدهای عملیاتی هستش که متاسفانه نه توی مقاله شما و نه توی هیچکدوم از کنفرانس های شفاف سازی و نه تو هیچ یک از گزارشات میاندوره ای کوچکترین اشاره ای بهش نشده بود تا اینکه توی گزارش 12 ماهه منعکس شد . این عمل مصداق بارز کلاهبرداری هست چرا که سه تا گزارش درخشان ارائه کردن و با تزئین صورتهای مالی فعالین بازار رو گمراه کردن و متاسفانه قیمت سهم رو 80 درصد رشد دادن . البته شما به خودتون نبالید چرا که تحلیل شما کاملا اشتباه از آب درومد چرا که شما دم از کاهش تولیدات زده بودید که اینطور نبود . تمامی شرکتهای پالایشی درامدهای عملیاتی وتولیدات 3 ماهه آخر سالشون نسبت به 9 ماهه ابتدایی برابر بود . تنها دلیل افت سود عملیاتی مربوط به مبلغ بهای تمام شده کالای تولیدی داشت که شما هیچ اشاره ای به این مسئله نکردید . پس زیاد هم از خودتون تعریف نکنید که حسابی زدید به کاهدون .
و اما در مورد گزارشات ، درسته که گزارشاتشون اصلا در حد انتظار نبود اما باز هم جای شکرش باقیه با وجود کلی تحریم و فشار و مالیات سنگینی که ده سال دولت روی این شرکتها گزاشته همچنان سودآور بودن و درآمدهای عملیاتیشون حداقل 50 درصد رشد داشته . پس با این اوصاف همچنان جای امیدواری باقیه . مخصوصا که از محل تسعیر نرخ ارز هم میتونن سود خوبی شناسایی کنن . چرا که دیروز دلار تو بازار آزاد 18 هزار تومن بود. از نظر من برای اظهار نظر درمورد آیندهء پالایشگاهی ها نباید زود قضاوت کرد مخصوصا اگر 30 درصد مالیاتی که به مدت ده سال وضع کرده بودن و قراره سال 98 به اتمام برسه رو دیگه تصویب نکنن میتونن باز هم سودهای گذشته رو تحقق بدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
بسیار عالی ... خوبست مقاله ای در خصوص شرایط تبدیل این وضعیت به سودآوری بر پایه افزایش قیمت نفت هم بنویسید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
آقای بورس نیوز و تحلیلگر محترم آیا شما واقعا با خصومت دارید صحبت میکنید و جانبدارانه مطلب مینویسید ؟ پالاشگاهی ها بین 50 تا 80 درصد درآمدهای مالیشون افزایش داشته اما تیتر زدید قطار زیان سازی پالایشگاهی ها به راه افتاد و یه مطلب هم منتشر کردید با عنوان وقتی پالایشی ها کم می آورند ، آیا پالایشی ها سهامدارانشان را نقره داغ میکنند ؟ در صورتی که عینا همین اتفاق برای فولاد هرمزگان رخ داده اما در عین ناباوری و با کمال تعجب برای فولاد هرمزگان تیتر زدید افزایش 65 دصدی درامدهای هرمز !!!!! آیا شما واقعا جانبدارانه و با خصومت صحبت میکنید ؟چرا که پالایشگاهی ها هم مثل هرمز درامد عملیاتیشون تا 80 درصد افزایش داشته . دقیقا فولاد هرمزگان هم سود عملیاتیش 10 درصد نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو شده. اما چرا اینهمه سیاه نمایی ؟ چرا ................ ؟ مگر غیر از اینه که شپنا و شتران و شبندر و فولاد هرمزگان گزارش یکسانی منتشر کردن؟ پس چرا تیتری که برای هرمز زدید از نقره داغ شدن سهامداران هرمزگان هیچ صحبتی نکردید ؟ جالب اینجاست که شپنا نسبت به سال قبل تنها 70 درصد رشد کرده اما در مقابل فولاد هرمزگان فقط در سال 99 و به مدت دو ماه از 480 تومن تا 1200 تومن رشد کرده . اونوقت پالایشگاهی ها قطار زیان راه انداختن و فولاد هرمزگان گل کاشته . واقعا ................! مطمئن باشید اگر پالایشگاهی ها گزارشاتشون مثل گزارشات 6 ماهه درخشان بود می بایست بالای 5هزار تومن معامله میشدن . پس بنظر بنده هیچ حبابی در این گروه وجود نداره .............
ناشناس
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
اقای گودرزی چه ربطی به شقایق خانم داره ؟؟؟ هرمز داره اسلب می فروشه داداش /پی بر ایی هرمز رو ببین بعد مقایسه کن / اصن رشدی نداشته بعلاوه اینکه ربطی به نفت نداره هرمز/ 10 درصد کجا و 80 درصد کجا عموووو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
.........................
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
تو سایت خودتون کارشناستون گروه های خودرو و بانکی رو پیشنهاد میده ماشااله اینا خیلی سود ده هستند که دنبال تخریب پالایشیها هستید احتمالا هدفتون اینه که مردم بفروشن و خودتون مفت بخرین
ع
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
دقیق مثل بسیاری از کانالهای تلگرامی سهمهای خودشونه تبلیغ می کنند و سهامی رو که می خواهند بخرند می زنند توسرش اف به این بازار که صاحب نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
جالبه پی بر ای شپنا را که از متوسط بازار هم کمتره می گویید زیاده ولی......
محسن
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱
بورس نیوز عزیز چرا در مورد سهام خودرویها و صورتهای مالی زیان دهی که دارن اینجور گزارش تهیه نمی فرمایید میزاری ملت برن سهام بی بنیاد خورویی بخرن چهار روز دیگه میای مث امروز در مورد خودرویی همین حرفها رو میزنی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
باسلامتوگزارشهای سه شرکت شتران وشپنا وشبریز درسال 98سایر هزینه ها بیشتر قید شده درصورتیکه درسال 97 نبوده .یا خیلی جزیی ذکر شده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
این را به کانال های بورسی کلاهبردار بگویید که وقتی می گوییم مگر در اقتصاد ایران چه اتفاقی افتاده که هر سهم طی یکسال گذشته حداقل 5 برابر شده است؟!!!!
و اینچنین که بورس را باد کرده اند ترکیدن حباب آن خیل مردم را بیچاره خواهد کرد . اما در جواب با نگاه استهزاء آمیز عاقل اندر سفیه می گویند پراید 20 میلیونی شده 70 میلیون و سمند 30 میلیونی شده 100 میلیون و .... و . . . .. چرا بورس اینطور نشود؟
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۲
خیلی جاله
سایت خبری بورس در اصل داره برای مافیای حقوق ها و دلال ها شده
نگین گردانده های این سایت درباره تعیین ارزیابی های پالایشگاه ها اطلاع نداره که باور کردنی نیست.

برید اخبار را درباره شروع ارزیابی پالایشگاه ها بخوانید تا متوجه بشید این مقاله را این فرد برای چی نوشه
بعد از ارزیابی دیگه سهام پالایشگاه ها را نمیشه خرید
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۰
سایت نفت ها درباره علت جو تخریب پالایشگاه ها را فاش کرد.

طی روزهای گذشته همانطور که پیش بینی می شد بازار وارد فاز اصلاح شد و بعد از گذشت چند روز که به گفته کارشناسان امری ضروری برای بازار بود روز گذشته به پایان رسید و بسیاری از شرکت ها با جذاب شدن قیمت ها مجددا صف های خرید شکل گرفت اما در اقدامی قابل تامل از زیانده بودن پالایشگاههای کشور بعد از گذشت این مدت همچنان صف های فروش شرکت های پالایشی به اصطلاح جمع نشد.
اما شنیده هایی از منابع نزدیک به شرکتهای پالایشی حاکی از آن است که تجدید ارزیابی دارایی ها در گروه پالایشی به زودی کلید می خورد و آغاز آن با شرکت پالایش نفت تهران خواهد بود.با توجه به ارزش جایگزینی بسیار بالای شرکتهای پالایشی تجدید ازریابی آنها این گروه را پیشتاز سال ۹۹ بازار سرمایه خواهد کرد.صورتهای مالی حسابرسی نشده ۴ شرکت پالایشی که بصورت همزمان و با ذخیره گیری رقم های بسیار درشت در کدال بورس بارگزاری شد ( که البته این همزمانی جای تامل دارد) ممکن است باعث شود که سهامداران تازه وارد با ترس هیجانی سهام خود را بفروشند در حالیکه با احتساب ذخیره های عجیب و غریب، سود پالایشگاهها در سال ۹۸ از سال ۹۷ هم بیشتر بوده است و این موضوع طی چند هفته آینده روشن خواهد شد. متاسفانه عده ای با بد اخلاقی و البته هدفمند از زیان دهی پالایشگاهها در سال ۹۹ صحبت می کنند و برخی نیز تحت تاثیرآنها این سهام ارزشمند را می فروشند. دولت یک ماه آینده صندوق پالایشگاهی را در بورس عرضه خواهد کرد و همزمان ساز و کارهایی در شرکت ملی پالایش و پخش در حال پیاده سازی است که بی شک سود پالایشگاهها در سال ۹۹ کمتر از ۹۸ کمتر نخواهد بود که در کنفرانس خبری شبندر(پالایشگاه بندر عباس) نیز بصورت غیر مستقیم به این ساز و کار مرتبط با قیمت نفت تحویلی اشاره شده است. جان کلام: ۱-دولت صندوق پالایشگاهی را تا یک ماه دیگر عرضه می کند ۲-پس نه تنها صحبت از زیاندهی پالایشگاهها در سال ۹۹ آدرس اشتباه دادن است که پالایشگاهاه باید سود خوبی ارائه کنند لاجرم رفتار شرکت پالایش و پخش به گونه ای در قیمت نفت تحویلی و خرید فراورده تنظیم خواهد شد که این شرکت ها که هم در صندوق پالایشی قرار دارند و هم جز سهام عدالت هستند، سود خوبی عاید کنند این موضوع به نوعی در آخرین کنفرانس خبری شبندر ذکر شده است. ۳- مهمترین و جذابترین عامل، خبر تجدید ارزیابی دارایی ها است که به زودی شروع می شود و قیمت این گروه را دست نیافتنی خواهد کرد و البته قیمت نفت در حال افزایش است و ترامپ برای برنده شدن در انتخابات به نفت دست کم به ۵۰ دلاری نیاز دارد ، نفت در کمتر از یک ماه از ۲۰ دلار به بالای ۳۵ دلار رسیده است. لذا توصیه می شود فروشندگان دست از رفتارهای هیجانی برداشته چرا که پشیمان خواهند شد.