بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
قوی‌ترین و ضعیف‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بشناسید؛

بالاترین بازدهی، رشد ۳.۳درصدی "آهنگ سهام کیان"

بیشترین خروج سرمایه از صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام مربوط به صندوق قابل معامله هستی بخش آگاه است.
کد خبر : ۲۱۹۱۵۷

گزارش هفتگی صندوق های سرمایه گذاری  در سهام  ( هفته منتهی به 30 اردیبهشت 1399)

به گزارش بورس‌نیوز، در این گزارش به بررسی نوسانات ارزش و بازدهی صندوق‌های سرمایه در سهام پرداخته شده است. اقلام اصلی مربوط به صندوق‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌نمایید. از جمله عناصر اصلی جدول زیر می‌توان به آخرین ارزش صندوق ها، بازدهی هفتگی، ماهیانه و بازدهی یک ساله آن‌ها اشاره نمود.

همچنین میزان تغییر در ارزش صندوق طی یک هفته اخیر ارائه شده است. میزان تزریق نقدینگی صورت گرفته طی یک هفته اخیر نیز ارائه شده است.

ارزش کل صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام به بیش از ۲۵۶ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال رسیده است که نسبت به هفته قبل ۱۲ هزار میلیارد ریال کاهش را نشان می‌دهد.

افت بازار سهام و منفی شدن بازدهی اکثر صندوق‌ها در این هفته منجر به کاهش ارزش این صندوق‌ها شده است. در این هفته شاهد حضور سرمایه گذاران جدید در صندوق‌های در سهام و تزریق سرمایه گذاری جدید به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد بوده ایم. پس از ارائه جدول، موارد اصلی به صورت جداگانه توضیح داده شده است:

گزارش هفتگی صندوق های سرمایه گذاری  در سهام  ( هفته منتهی به 30 اردیبهشت 1399)گزارش هفتگی صندوق های سرمایه گذاری  در سهام  ( هفته منتهی به 30 اردیبهشت 1399)گزارش هفتگی صندوق های سرمایه گذاری  در سهام  ( هفته منتهی به 30 اردیبهشت 1399)

• بیشترین ارزش در میان صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام مربوط به صندوق مشترک پیشرو به ارزش ۲۳.۹۹۵ میلیارد ریال، صندوق ارزش کاوان آینده به ارزش ۲۰.۶۲۶ میلیارد ریال و صندوق مشترک بورسیران به ارزش ۱۵.۳۴۷ میلیارد ریال است.

• همچنین کمترین ارزش صندوق‌های سهامی مربوط به صندوق سینا به ارزش ۲۴۱ میلیارد ریال، صندوق توسعه صادرات به ارزش ۳۵۸ میلیارد ریال و صندوق گنجینه ارمغان الماس به ارزش ۳۷۷ میلیارد ریال است.

• در هفته گذشته شاهد بازدهی منفی اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هستیم. از میان ۶۲صندوق مورد بررسی تنها ۸صندوق بازدهی مثبت داشتند.
تعداد ۲ صندوق نیز بازدهی صفر داشتند و ۵۲صندوق نیز که معادل بیش از ۸۰درصد کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌گردد، بازدهی منفی داشتند.
این در حالی است که بازدهی بازارسرمایه بر اساس معیار شاخص کل افت ۱.۹درصدی را در هفته منتهی به سه‌شنبه ۳۰اردیبهشت‌ماه داشته همچنین بازدهی بازار بر اساس معیار شاخص کل هم وزن معادل یک‌درصد مثبت بوده است. با لحاظ نمودن معیار شاخص کل هم وزن، تنها ۴ صندوق از میان ۶۲ صندوق مورد بررسی بازدهی بالاتری از شاخص را داشته اند و این موضوع نشان دهنده وضعیت نامطلوب اکثر صندوق‌ها در روز‌های منفی بازار است.

بیشترین بازدهی منفی مربوط به صندوق قابل معامله امین تدبیرگران فردا با ۷ درصد بازدهی هفتگی منفی، پس از آن صندوق مشترک نوین پایدار با بازدهی منفی ۶.۸ درصدی در هفته گذشته و همچنین صندوق مشترک یکم آبان با بازدهی منفی ۶.۵۵ درصدی است.

• بالاترین بازدهی هفتگی نیز مربوط به صندوق آهنگ سهام کیان با ۳.۳ درصد بازدهی، صندوق ذوب آهن نوویرا با ۳.۲۲ درصد و صندوق مشترک پویا با ۱.۵۶ درصد بازدهی است.

بیشترین ارزش سرمایه گذاری جدید در صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام مربوط به صندوق سپهر اول کارگزاری بانک صادرات بوده است که طی هفته گذشته ۱.۵۸۶ میلیارد ریال و معادل ۵۰ درصد از ارزش آن به منابع این صندوق افزوده شده است. پس از ان، صندوق گنجینه رفاه بوده است که در هفته گذشته مبلغ ۱.۳۰۵ میلیارد ریال به ارزش این صندوق از طریق سرمایه گذاری جدید افزوده شده است.

• همچنین بیشترین خروج سرمایه از صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام مربوط به صندوق قابل معامله هستی بخش آگاه است. در هفته گذشته مبلغ ۱.۷۶۲ میلیارد ریال منابع مالی از این صندوق خارج شده است. این مبلغ معادل ۱۵ درصد از ارزش این صندوق بوده است. پس از این صندوق، خروج سرمایه ۶۶۷ میلیارد ریالی را از صندوق سرمایه گذاری فیروزه موفقیت در هفته گذشته شاهد بودیم. این مبلغ معادل ۳۵ درصد از ارزش آن بوده است که خروج سنگینی برای آن محسوب می‌گردد.

• بیشترین بازدهی سالیانه همچنان مربوط به صندوق ارزش کاوان آینده است. بازدهی سالیانه این صندوق به ۶۴۰ درصد رسیده است. پس از آن صندوق بورسیران بیشترین بازدهی را داشته است که ۵۱۷ درصد بازدهی را در یک سال اخیر نصیب دارندگان واحد‌های سرمایه گذاری نموده است. در رتبه سوم نیز صندوق مشترک نقش جهان با بازدهی ۵۰۴ درصدی حضور دارد.

• بازدهی متوسط صندوق‌های سرمایه گذاری در یک سال گذشته معادل ۳۴۷ درصد بوده است. بازدهی وزنی نیز بر اساس ارزش خالص دارایی‌های فعلی معادل ۳۸۰ درصد بوده است. این در حالی است که بازدهی بازار سرمایه بر اساس معیار شاخص کل معادل ۳۷۱ درصد و بر اساس شاخص کل هم وزن معادل ۵۸۷ درصد بوده است. در صورتی که شاخص کل را معیار بازدهی بازار سرمایه در نظر بگیریم، ۱۵ صندوق بازدهی بیشتری را نسبت به میانگین بازار نصیب دارندگان واحد‌های سرمایه گذاری خود نموده اند.

۴۵ صندوق که تقریبا معادل ۷۵ درصد از صندوق‌های سرمایه گذاری است، بازدهی کمتری را کسب نموده اند. این در حالی است که ماهیت سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری کسب بازدهی بالاتر از میانگین‌های بازار سرمایه است.

همچنین در صورتی که معیار شاخص کل هم وزن را معیار بازدهی بازار سرمایه قرار دهیم تنها یک صندوق بازدهی بیشتری را نصیب دارندگان واحد‌های سرمایه گذاری خود نموده است.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر