بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مدیر صندوق سرمایه گذاری جسورانه اینوتک آشنا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

برنده‌ها و بازنده‌های واقعی کدامند؟

معامله گرانی که از بازار‌های مختلف نوسان می‌گیرند و همیشه بین بازارها، سرگردان هستند، معمولا بازنده هستند و تجربه نشان داده اکثر این معامله گران، در نهایت با ضرر و زیان از هر بازار خارج می‌شوند و راهی بازار دیگری می‌شوند.
کد خبر : ۲۱۹۱۸۹

برنده ها و بازنده های واقعی کدامند؟

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران چند روزی است که رونق قبل را ندارد و کمی افت کرده است. اگر چه این بازار از ابتدای سال ۹۸ تا کنون، تقریبا ۴۵۰ درصد رشد داشته و با چنین رشدی، اصلاح چند هزار واحدی اصلا عجیب نیست؛ ولی برخی از سرمایه گذارانی که فقط روزهای سبز این بازار را دیده اند، با اندکی افت این بازار، تب کرده اند و دنبال فرصتی برای خروج و احتمالا ورود به بازارهای رقیب هستند.

رضا خانکی مدیر صندوق سرمایه گذاری جسورانه اینوتک آشنا در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: برای بازارهای ارز و طلا و مسکن، بازدهی بالاتری نسبت به بازار سرمایه متصور نیستم. فراموش نکنید با در نظر گرفتن نرخ های ۲ سال قبل بازار ارز و نرخ تورم در این مدت، بازدهی بازار ارز در ۲ سال گذشته منفی بوده است.

وی ادامه داد: بعید است که نرخ ارز، جهش زیادی داشته باشد. ارز دولتی به تدریج در حال حذف بوده و به نظر می رسد افزایش تقاضای ناشی از حذف ارز دولتی، بخشی از علت افزایش نرخ ارز در چند وقت اخیر بوده و دلار در محدوده ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان، مدتی توقف خواهد داشت. با توجه به نرخ تورم احتمالا ۴۰ درصدی، حتی در صورت افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ ارز، باز هم بازدهی سرمایه گذاری در بازار ارز منفی خواهد بود. ضمن اینکه افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ ارز، بازدهی سرمایه گذاری در سهام شرکت های صادرات محور را به صورت اهرمی بالاتر برده و می توان گفت حتی با فرض تصور افزایش نرخ ارز، سرمایه گذاری در سهم های صادرات محور از سرمایه گذاری مستقیم روی ارز، منطقی تر خواهد بود.

وی افزود: رشد بازار سرمایه، بر اساس رشد سودآوری شرکت ها نبوده و بیشتر به سبب ارزش گذاری دارایی های شرکت ها اتفاق افتاده است. معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، فرصتی پیش روی شرکت ها فراهم کرده که ارزش دارایی های خود را با نرخ روز لحاظ کنند. مخصوصا که بر اساس استاندارهای IFRS، بروز رسانی ارزش دارایی های شرکت ها هر ۵ سال یکبار، الزامی به نظر می رسد. بنابراین شرکت ها می توانند از فرصت فراهم شده استفاده کنند و همین موضوع باعث افزایش ارزش سهام شرکت ها هم شده است.

خانکی تصریح کرد: البته شرکت هایی که ارزش دفتری دارایی های آنها اختلاف بیشتری با ارزش روز دارایی ها داشته باشد، پتانسیل بیشتری هم برای رشد داشته اند. برخی شرکت ها از جمله خودرویی ها، در این زمینه اقدام کرده اند و بانک ها هم در این زمینه گام هایی برداشته اند. شایعاتی هم در مورد احتمال افزایش سرمایه پالایشگاه ها از این محل مطرح شده و اگر این شایعه محقق شود، محرک جدیدی برای رشد بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به منتقدانی که اصرار به ریزش بازار سرمایه دارند، تصریح کرد: همواره بازار سرمایه، جای رشد دارد. باید از منتقدان رشد بازار سرمایه پرسید، در صورت ریزش بازار سرمایه، چه اتفاقی متصور هستند؟ آیا مدتی بعد از ریزش، این بازار دوباره رشد می کند و از سقف های قبلی عبور می کند یا قرار است در نقطه ای، رشد بازار سرمایه متوقف شود و هر گاه به آن نقطه رسیدیم، منتظر ریزش بازار باشیم؟

خانکی ادامه داد: به لحاظ اقتصادی، بازار سرمایه هیچ سقفی ندارد؛ با توجه یه ارزندگی سهم ها ممکن است در نقطه ای، رشد بازار سرمایه متوقف شود و بازار وارد فاز اصلاح شود؛ اما معتقدم بعد از یک دوره اصلاح، بازار سرمایه با در نظر گرفتن شرایط جدید، حرکت خود را آغاز خواهد کرد و در این دوره، محرک رشد بازار می تواند توافق سیاسی، افزایش قیمت های جهانی، و... باشد. کما اینکه بعد از ریزش سال ۹۲، از شاخص ۱۵ هزار واحدی هم صحبت می شد؛ اما دیدیم که بازار سرمایه بعد از مدتی دوباره دلایلی برای رشد پیدا کرد و حرکت صعودی داشت.

وی افزود: بهتر است به بازار سرمایه، از منظر یک سرمایه گذار نگاه شود؛ چرا که با نگاه بلند مدت، اتفاقات منفی بازار در کوتاه مدت اهمیت زیادی ندارد و ضمنا احتمال ضرر و زیان سرمایه گذاران در بلندمدت، بسیار اندک است. معامله گرانی که از بازارهای مختلف نوسان می گیرند و همیشه بین بازارها، سرگردان هستند، معمولا بازنده هستند و تجربه نشان داده اکثر این معامله گران، در نهایت با ضرر و زیان از هر بازار خارج می شوند و راهی بازار دیگری می شوند. "سرمایه گذاری" حوزه ای کاملا متفاوت با معامله گری است و نیازمند استراتژی بلندمدت و دانش تحلیلی و یا مشاوره با متخصصان است. سرمایه گذاران بازار سرمایه هم بهتر است اگر دانش کافی در مورد این بازار ندارند، با بررسی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری برتر بازار، از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام به سرمایه گذاری کنند تا به بازدهی مورد انتظار دست یابند. سرمایه گذار واقعی در هر بازاری، با نگاه بلندمدت اقدام به سرمایه گذاری می کند و با هر نوسان کوچکی، تصمیم به خروج نمی گیرد. اگر همان طور که مردم نسبت به سرمایه گذاری در بازار املاک، نگاه بلندمدت دارند، در مورد سرمایه گذاری در بازار سرمایه هم استراتژی بلندمدت داشتند، قطعا بازدهی مطلوبی هم کسب کرده و هرگز هم ضرری متحمل نمی شدند.

وی در خاتمه در رابطه با تحلیل بازار طلا گفت: بازدهی سکه طلا هم تحت تاثیر نرخ ارز و قیمت طلا در بازارهای جهانی است؛ معتقدم سرمایه گذاری در بازار طلا، از جمله سرمایه گذاری های بلندمدتی است که با توجه به شرایط اقتصادی چین و آمریکا و همین طور شیوع کرونا، می تواند بخشی از سبد سرمایه گذاری های مردم را تشکیل دهد. با توجه به احتمال افزایش قیمت طلای جهانی در یک سال آینده، این بازار می تواند بازدهی قابل قبولی برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد. ولی باز هم تاکید میکنم یکی از پیش شرط های لازم برای سرمایه گذاری در هر بازاری، نگاه بلندمدت به آن بازار خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نگاهی به آخرین وضعیت و عملکرد صندوق آرمان سپهر آشنا؛

تخلف آشکار مدیران صندوق‌ها در سایه ضعف‌های نظارتی!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

سهامداران شرکت‌های ارزنده را دریابند

ارسال نظر