بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
به نظر می‌رسد که امروز نیز همانند روز کاری گذشته شاهد دست بالای فروشندگان در بازار باشیم.
کد خبر : ۲۱۹۵۵۱

اصلاح جدی قیمت‌ها


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ادامه افت سنگین بازار سرمایه بودیم. اجرایی شدن آزادسازی سهام عدالت از روز شنبه و نگرانی فعالین بازار از رشد سنگین عرضه‌ها در سهام شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت قرار گرفته اند منجر به سقوط بیش از ۳.۵ درصدی بازار سرمایه شد و شاخص کل به کانال ۹۲۶ هزار واحدی کاهش یافت.


ارزش معاملات نیز به ۱۳۰ هزار میلیارد ریال رسید و صف‌های فروش سنگین انتهای بازار نشان از ادامه روند منفی بازار در ابتدای معاملات امروز را دارد.


نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "فملی" و "شستا" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.


شاخص هم وزن نیز با ۱.۸۳ درصد کاهش به ۳۱۲ هزار و ۴۶۶ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی درخصوص هدف‌گذاری تورم ۲۲ درصد برای سال ۹۹ از سوی بانک مرکزی که روز گذشته در بیانیه این بانک منتشر شد، اظهار داشت: تورم یکی از مسائل مزمن اقتصاد ایران در دهه‌های اخیر بوده و کشور نتوانسته تورم را به صورت پایدار کاهش دهد. وی افزود: از ابتدای دهه ۹۰ بسیاری از کشور‌ها به چارچوب تورم سیاست‌های پولی خود را طراحی و تنظیم کرده‌اند و در این زمینه توفیق داشته‌اند و تورم در بسیاری از کشور‌ها یک مساله حل شده است.


وی افزود: بانک مرکزی براساس پیش‌بینی‌هایی که از روند متغیر‌ها داشته است، تورم حدود ۲۴ درصد را پیش‌بینی می‌کرد که البته هدف روی ۲۲ درصد و به علاوه ۲ و منهای ۲ درصد قابلیت نوسان در نظر گرفتیم و این کمک می‌کند فعالان اقتصادی بتوانند انتظارات خودشان را درست تنظیم کنند و بانک مرکزی از همه ظرفیت‌های سیاستی خود برای تحقق تورم هدف‌گذاری شده استفاده خواهد کرد.


جلسه کمیته سیاستگذاری فولاد ظهر روز گذشته با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون امور معادن و صنایع معدنی، معاون امور صنایع، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی، مدیرعامل بورس کالای ایران، مدیران سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ایمیدرو و مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.


حسین مدرس خیابانی در جلسه امروز کمیته فولاد با اشاره به ضرورت توجه هر چه بیشتر به صادرات زنجیره فولاد در سال ۹۹ گفت: برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایت همه‌جانبه از صادرات زنجیره فولاد و تقویت تمامی بخش‌های این زنجیره به منظور افزایش سطح تولید و صادرات است؛ بنابراین هر تصمیمی که از سوی این وزارتخانه در سال جاری اتخاذ می‌شود، بر مبنای این اصل خواهد بود که تولید و صادرات فولاد کشور خدشه‌دار نشوند. مدرس خیابانی بر ضرورت مدیریت تقاضا‌های کاذب در بازار فولاد تاکید کرد و گفت: تقاضا‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی و به خصوص زنجیره تولید فولاد باید واقعی شده و تقاضای کاذب در بازار فولاد، حذف شود؛ ضمن اینکه بازار داخلی فولاد در قالب ساز و کار‌هایی که در کمیته فولاد اتخاذ می‌شود، مدیریت خواهد شد.


در خبری از گروه خودرو، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تا پایان امسال چهار مرحله دیگر فروش فوق العاده خودرو خواهیم داشت که نخستین مورد آن نیمه دوم همین ماه است و تعداد قابل توجهی خودرو پیش فروش خواهد شد. شنیده‌ها حاکی از ثبت نام تعداد زیادی از افراد در اولین مرحله از فروش فوق العاده خودرو دارد. با این حال شاهد تشکیل صف‌های فروش سنگین در دو نماد ایران خودرو و سایپا بودیم.

در بازار‌های جهانی شاهد رشد شاخص داوجونز به بیش از ۲۵ هزار واحد برای اولین بار طی سه ماه گذشته هستیم. شب گذشته و در زمان تنظیم این گزارش، شاخص داوجونز رشد در حدود ۲.۸ درصدی را تجربه کرد. این رشد به دلیل اخبار مثبت در خصوص احتمال کشف واکسن کرونا روی داد. قیمت طلا نیز با کاهش تقریبا محسوسی همراه بود و با بیش از ۱.۷۲ درصد کاهش و معادل ۳۰ دلار به ۱.۷۰۲ دلار به ازای هر اونس رسید. قیمت جهانی نفت و فلزات نیز متاثر از این خبر با رشد قیمت همراه بودند. بهای هر بشکه نفت خام آمریکا با حدود ۲ درصد افزایش به ۳۴ دلار رسید.

بهای نفت خام برنت نیز با ۰.۶ درصد افزایش به ۳۵ دلار و ۷۴ سنت رسید. در خبری دیگر از بازار نفت، داده‌های منتشر شده اداره گمرک چین در روز پنجشنبه (یکم خردادماه) نشان داد روسیه در فروش نفت خام به چین، طی ماه آوریل از عربستان سعودی پیشی گرفت. در حالی که پالایشگاه‌ها در خلال جنگ قیمتی مسکو و ریاض، مواد خام ارزان قیمت را خریدند، واردات چین از روسیه در این ماه، نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۸ درصد افزایش یافت.


فلزات نیز با رشد قیمت همراه بودند و مس و روی به ترتیب با ۱ و ۲ درصد افزایش و آلومینیوم نیز با ۱.۷ درصد افزایش قیمت همراه شد.

 

بازار امروز

به نظر می‌رسد که امروز نیز همانند روز کاری گذشته شاهد دست بالای فروشندگان در بازار باشیم. با این حال انتظار می‌رود که با توجه به اصلاح جدی قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌ها که با منفی‌های امروز به حدود ۳۵ درصد اصلاح قیمتی خواهند رسید، شاهد کاهش تدریجی فشار فروش و افزایش حضور خریداران به خصوص در نیمه دوم بازار باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
شپنا بازار بورس نجات داد امروز و البته همیشه ناجی بوده خدا به این شرکت خیر برکت بده