بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

افت شاخص تا کجا ادامه دارد؟

سهم هایی که در هفته های اخیر، افت بیش از ۳۰ درصدی داشته و به کف قیمتی رسیده اند و سودآوری قابل قبولی هم دارد، انتخاب منطقی تری برای سرمایه گذاری خواهد بود.
کد خبر : ۲۱۹۵۶۱

افت شاخص تا کجا ادامه دارد؟

به گزارش بورس نیوز، اگرچه امروز هم بازار منفی است؛ ولی فشار فروش ها کمتر شده و شاخص کل تا این لحظه از معاملات افت ۶۸۹۳ پله ای داشته است.

آرمان فتحی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: صرف نظر از اینکه شاخص کل تحت تاثیر چند اتفاق بنیادی از جمله تاثیر افزایش نرخ ارز و طرح حذف ۴ صفر از واحد پول ملی، مسیر عادی خود را طی می کند، به لحاظ تکنیکالی افت بازار سرمایه طبیعی بود.

وی ادامه داد: با وجود آنکه بسیاری از تحلیلگران اعتقاد به مقاومت بازار در محدوده نزدیک به یک میلیون واحدی داشتند، شاخص کل در روزهای قبل یکبار از سقف یک میلیون واحدی فراتر رفت و این نشان می دهد، شاخص کل به لحاظ تکنیکالی پتانسیل عبور دوباره از محدوده یک میلیون واحدی را دارد. به نظر می رسد شاخص کل از کف ۸۵۰ هزار واحدی پایین تر نخواهد رفت و بعد از ورود مجدد به فاز صعودی، مقاومت بعدی محدوده یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحدی تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی خواهد بود و احتمالا تا پایان فصل تابستان به این محدوده خواهیم رسید.

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: در شاخص کل با یک الگوی سر و شانه مواجه هستیم و هدف، ۱۰۰ هزار واحد پایین‌تر از کف قبلی، یعنی ۸۶۰ هزار واحدی است.

وی افزود: در سال های گذشته، بارها شاهد افت شاخص کل بوده ایم ولی تجربه نشان داده افت شاخص، به رشد بعدی شاخص قوام می دهد و با اصلاحی که در دست انجام است، به رشد بازار سرمایه خوشبین تر هستم.

فتحی در پاسخ به این سوال که " آیا خروج از بازار سرمایه منطقی هست یا نه" گفت: در چند روز اخیر قیمت سهم ها افت تقریبا ۳۰ درصدی داشته و در روندهای منفی معمولا افت بیش از ۳۵ درصدی اتفاق نمی افتد. با توجه به افت قیمت سهم ها، بسیاری از سهم ها به لحاظ قیمتی برای خرید جذاب شده اند و هیچ بعید نیست که در روزهای آینده با صف خرید سهم ها روبرو شویم. با در نظر گرفتن مشکلات سیستم معاملاتی، فروش به بهانه خرید در قیمت پایین تر منطقی نیست؛ چرا که ممکن است بازار در صف خرید قفل شود و فروشندگان این روزها، در روزهای بعد از خرید جا بمانند. به هر حال، در این چند روز حجم زیادی سهم هم به فروش رسیده و این نقدینگی جایی بجز بازار سرمایه ندارد. از این رو به برگشت بازار سرمایه در روزهای آینده خوشبین هستم.

وی اضافه کرد: به رغم آنکه برخی معتقدند نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه، تاثیری بر عملکرد شرکت ها ندارد؛ معتقدم بسیاری از شرکت ها از محل همین نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه و فروش سهام شرکت های زیر مجموعه خود و... از بازار سرمایه تامین مالی کرده و اقدام به خرید تجهیزات و اجرای طرح های توسعه ای و... کرده اند. بنابراین نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه بر روند فعالیت شرکت ها هم اثر مثبتی داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: بهتر است سرمایه گذاران در معاملات خود هم به تحلیل تکنیکال و هم به وضعیت بنیادی شرکت ها دقت کنند و بخشی از پرتفوی خود را بر اساس تحلیل تکنیکال و بخشی را بر اساس تحلیل بنیادی انتخاب کنند. با توجه به اینکه در فصل برگزاری مجامع هستیم، به لحاظ بنیادی منطقی تر آن است که به سراغ سهم هایی برویم که در مجامع پیش رو، سود مناسبی تقسیم می کنند و روند سودآوری رو به رشدی هم دارند. از منظر تکنیکال نیز، سهم هایی که در این مدت افت بیشتری داشته اند، برای خرید جذاب تر هستند. بنابراین اگر سهمی در هفته های اخیر، افت بیش از ۳۰ درصدی داشته و به کف قیمتی رسیده اند و سودآوری قابل قبولی هم دارد، انتخاب منطقی تری برای سرمایه گذاری خواهد بود. البته خرید سهام شرکت های زیان ده و همچنین سهام شرکت هایی که قیمت بالای ۱۰ هزار تومان دارند، توصیه نمی شود. به نظر می رسد در روند صعودی بعدی، سهم هایی که قیمت ارزان تری دارند، پتانسیل بیشتری برای رشد خواهند داشت.

وی تصریح کرد: سهام گروه حمل و نقل و نیز صنعت معدنی، پتانسیل بیشتری برای رشد دارند. گروه انفورماتیک هم آینده روشنی پیش رو دارد. صنعت فولاد و مس هم وابسته به قیمت های جهانی هستند. به صنعت پتروشیمی چندان خوشبین نیستم. دارویی ها هم رشد زیادی داشته و برای سرمایه گذاری جذاب نیستند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

سهامداران شرکت‌های ارزنده را دریابند

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد؛

صندوق توسعه بازار در حال حمایت

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"بورس" بازار رفتارهای لحظه‌ای نیست!

ارسال نظر