بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دلایل جذابیت سرمایه گذاری در ایران خودرو

ایران خودرو به لحاظ تیراژ تولید، درآمد فروش، ارزش دارایی ها و همچنین کیفیت محصولات تولیدی و خدمات پس از فروش، خودروساز اول کشور محسوب می شود.
کد خبر : ۲۱۹۶۵۳

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه بعد از چند روز خونین، امروز سبز شده است. ولی در روزهای منفی بازار هم، نماد ایران خودرو با رنگ سبزش، بزرگترین خودروساز کشور بودنش را به رخ می کشید. این شرکت که این روزها سفت و سخت درگیر طرح ثبت نام جهت فروش خودرو به شرط قرعه کشی است، در روزهای پایانی سال ۹۸ بالاخره افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را نهایی کرد و با رسیدن سرمایه اسمی این شرکت به بیش از ۳۰۱۶۵ میلیارد تومان به یکی از ابرسرمایه داران بازار سرمایه بدل شده است. این شرکت هم به لحاظ سرمایه و هم تیراژ تولید، خودروساز اول کشور محسوب می گردد.
فعالان بازار سرمایه در یک سال گذشته از سرمایه گذاری در سهام ایران خودرو بازدهی مناسبی کسب کرده اند و باید دید این شرکت با درنظر گرفتن روند زیان دهی و ظرفیت های موجود، کماکان برای سرمایه گذاری جذاب خواهد بود یا نه.

احسان خورشیدی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت خودروسازان بیان کرد: سهم دو شرکت خودروساز خصوصا سهم ایران خودرو، بعد از رشد سهم ها در اواخر سال ۹۴، حدوادا ۳ سال رشد نداشت و در سال ۹۸ هم با وجود ورود پول هوشمند به این نمادها و رشد قیمت سهم ها، اما باز هم سهم خودرویی ها متناسب با بسیاری از نمادهای بازار رشد نداشت. نماد معاملاتی این دو شرکت از اواخر اسفند ماه به سبب افزایش سرمایه ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به مدت تقریبا ۲ ماه متوقف بود و در همین مدت، شاخص بورس رشد حدودا ۱۰۰ درصدی داشت. بنابراین می توان گفت نماد خودرویی ها از رشد بازار جامانده بود و ضمنا قیمت تئوریک سهام این دو شرکت بعد از افزایش سرمایه و بازگشایی نماد، بسیار ارزان بود و می توان گفت تقریبا نمادی با این قیمت ها در بازار وجود نداشت. با توجه به این دو مورد، نماد خودرویی ها بعد از افزایش سرمایه مورد اقبال بازار قرار گرفت و شاهد صف خرید سنگین در این دو نماد و رشد قیمت سهم ها حتی در منفی های بازار بودیم و البته که این رشد، منطقی بود.

وی افزود: بررسی روند سنوات قبل نشان می دهد سهم های گروه خودرو و قطعه سازی فارغ از روند سودآوری شرکت‌ها، همواره مورد توجه بازار سرمایه بوده و بسیاری از سرمایه گذاران ریسک پذیر، بخشی از سبد سرمایه گذاری های خود را به سهام خودرویی ها اختصاص می دهند و حجم معاملات دو نماد مطرح خودرویی هم قابل توجه است.

این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: در مقایسه بین نمادهای گروه خودرویی، بدون شک ایران خودرو انتخاب مناسب تری است. شرکت ایران خودرو به لحاظ تیراژ تولید، درآمد فروش، ارزش دارایی ها و همچنین کیفیت محصولات تولیدی و خدمات پس از فروش، خودروساز اول کشور محسوب می شود و به همین دلیل هم در این سال ها معمولا ارزش بازار این شرکت، اختلاف ۳۰ تا ۳۵ درصدی نسبت به ارزش بازار شرکت سایپا داشته است. برای مثال، شرکت سایپا در سال ۹۸ حدود ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشته و فروش ایران خودرو در همین مدت بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

خورشیدی در رابطه با سایر مزایای سرمایه گذاری در شرکت های خودرویی اظهار کرد: خودروسازان فرصت واگذاری دارایی های مازاد را هم دارند که اگر سود حاصل از واگذاری دارایی ها، بصورت مولد مورد استفاده قرار بگیرد، واگذاری های احتمالی، آثار مثبتی هم بر صورت های مالی و کاهش زیان انباشته شرکت های خودرویی خواهد داشت. هرچند معتقدم صرف نظر از اینکه سود حاصل از واگذاری ها، چطور استفاده شود، آثار مثبت روانی طرح هر شایعه یا خبری در مورد واگذاری دارایی های مازاد خودروسازان، محرکی برای رشد سهام این دو شرکت خودروساز خواهد بود. علاوه بر این، برنامه های دولت برای واگذاری سهم خود در شرکت های خودرویی نیز، احتمال حمایت از سهم های خودرویی را تقویت می کند. همچنین اگر دارایی های تجدید ارزیابی شده، سود چندانی برای شرکت ها به همراه نداشته باشد؛ ولی نقدینگی حاصل از واگذاری دارایی های مازاد، در روند تولید اثر بسزایی خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سمند "خگستر" را کسی نخرید؛

سمند "خگستر" را کسی نخرید

کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تاثیر قیمت‌گذاری دستوری بر وضعیت خودروسازان

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۷
ایرانخودرو یک شرکت زیان ده هست و بیش از ده ساله پیش کش شما بورس نیوز مبارک شما اگه هر خودرو یک میلیارد هم بفروشه بازم زیان ده هست با اون مدیران دزدشون بهتره مردم گمراه نکنی درست نیست اینکار شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
بنده اعتقادی به سهام خودروسازها نداشتم ولی با بررسی بیشتر بنظرم برای کوتاه مدت خوبه. شما به خرید حقوقی ها و حقیقی ها توجه کنید حساب کار دست تان می آید.