بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
مدیرکسب و کار‌های نوین اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

ارزش گذاری سنتی، مانعی برای ورود استارتاپ‌ها به بورس

ارزش گذاری به روش سنتی، مانعی برای حضور دیگر شرکت‌های فناوری محور در بورس خواهد بود. 
کد خبر : ۲۲۰۶۵۱
 
ارزش گذاری سنتی، مانعی برای ورود استارتاپ‌ها به بورس
 
امید هاشمی، مدیر کسب‌وکار‌های نوین اتاق بازرگانی تهران به بورس نیوز گفت:ارزش گذاری شیوه‌ها و اهداف متفاوتی دارد. در شرکت‌های تکنولوژی محور ارزش گذاری عمدتا ارزش برای سرمایه‌های خطر پذیر است. 

وی ادامه داد:وقتی در مراحل رشد یافته صحبت از ارزش گذاری باشد، همزمان نیاز به توسعه برنامه و ارزش گذاری برای دریافت سرمایه اتفاق می‌افتد. هر سرمایه گذاری که این نوع ارزش گذاری را می‌پذیرد، "سرمایه گذار خطر پذیر" بوده و برای مثال با تعداد ۱۰ سرمایه گذاری احتمالا چند شکست و بٌرد را تجربه می‌کند.

هاشمی به ارزش گذاری متفاوت شرکت‌های مبتنی بر اینترنت برای حضور در بورس اشاره و اظهار کرد: نکته واضح این است که با مفهوم سرمایه گذاری خطرپذیر نمی‌توان شرکت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات را در بورس وارد کرد.

مدیر کسب‌وکار‌های نوین اتاق بازرگانی تهران از ارزش گذاری روی دیجی کالا سخن گفت و افزود: ارزش گذاری روی دیجی کالا در سرمایه گذاری خطر پذیر باید با ریسک و رقم بالا صورت گیرد، اما اگر در بورس وارد شود نمی‌توان آن رقم‌های بالا را مبنا قرار داد و با کاهش روبرو می‌شود.

وی ادامه داد: نحوه سرمایه گذاری که با آن روبرو هستیم "خطر پذیر" نبوده و ریسک سرمایه گذاری در فناوری (به اندازه شناخت سرمایه گذار خطرپذیر) شناخته شده نیست، بنابراین ارزش خیلی محسوس کمتر از آنچه سهامداران فعلی یا متخصصین از آن صحبت می‌کنندTتعیین می‌شود چرا که ریسک سرمایه گذاری باید کاهش یافته و یکی از روش‌های کاهش ریسک این است که قیمت، در حد بالا نشان داده نشود. 

هاشمی به روش‌های ارزش گذاری اشاره کرد و گفت: در استارتاپ‌های کوچکتر متد‌هایی وجود دارد که با جذب هر کاربر، ارزش اول بر اساس دلار بوده و با افزایش دلار به تومان تغییر یافت، بدین معنی که لازم است فرآیند‌های بازاریابی به صورت انبوه انجام شود. 

وی روش دوم را ارزش آتی شرکت‌ها اظهار و عنوان کرد: هنوز مشخص نیست که این روش مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار باشد. 

هاشمی ارزش گذاری شرکت‌های بورسی را بر مبنای گذشته آن‌ها دانست و افزود:در استارتاپ‌ها بازه زمانی سه تا هفت سال در نظر گرفته می‌شود، برای مثال در استارتاپی که تازه شروع به کار کرده، نرخ رشد، ریسک فناوری و سرعت رشد درآمد هر سال با میزان رشد حساب شده و ارزش گذاری صورت می‌گیرد که این امر در شرکت‌های استارتاپی دنیا بسیار مرسوم است.

مدیر کسب‌وکار‌های نوین اتاق بازرگانی تهران استارتاپ‌ها را مبتنی بر ارزش گذاری آینده (و نه گذشته) قلمداد کرد و گفت: ارزش گذاری به روش سنتی مانعی برای حضور دیگر شرکت‌های فناوری محور در بورس خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر