بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
بخوانید هسته معاملات، بنویسید کارمزد مفت؛

گلوی فشرده سهامدار خرد زیر پای ناظر 

روزی نو و شروعی نو برای آغاز معاملات اما؛ سهامداران به‌جای صرف صبحانه، صبح خود را با پریدن دوباره هسته ناجوری از جنس آی تی، در گلوی معاملات خود آغاز کردند تا به این ترتیب شروعی باشد برای رشته شدن همه پنبه‌هایی که با برنامه، تحلیل و استراتژی یک معامله گر و یا سهامداری که دائما برای او از بورس و فرهنگ سهامداری، فقط حرف‌های قشنگ در رسانه‌ها می‌زنند.
کد خبر : ۲۲۰۷۷۸
گلوی فشرده سهامدار خرد زیر پای ناظر 
 
 به گزارش بورس‌نیوز، در این بین تابلوی معاملات بازار سهام هم قرمز پوش شده و معلوم نیست در این دور باطل، چگونه می‌شود که عده‌ای در حال فروش سهام هستند، اما سهامدار بخت برگشته با آب شدن سود‌های خود فقط ناخن هایش را می‌تواند بجود.

متولیان بازارسرمایه سال‌هاست که تحریم‌ها را سد پیشروی خود اعلام می‌کنند و صورتشان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند تا صراحتاً نگویند که نمی‌توانند برای معاملات ابزار‌های مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را تهیه کنند.
 
متولیان و ناظران بازار سرمایه، تنها راه‌حل موجود برای رفع مشکل هسته معاملات بازار سهام را خرید سخت افزار و نرم افزار از فروشنده آنور آبی می‌دانند در حالی که سهل‌انگاری و سستی در اجرای ماموریت‌های اساسنامه‌ای از جمله تهیه و تسهیل بستر امن و کارآمد برای ورود و خروج سرمایه گذاران و سهامداران را معلوم نیست باید به کدام صفحه‌ از کتاب تحریم‌ها و یا دستکم آثار و نتایج اقتصادی و سیاسی آن‌ها مرتبط دانست.

چرا کت و شلوار پوش‌های اتو کشیده متولی بازار سرمایه همچون مکانیک خوانده‌های خودروساز وطنی وقتی می‌خواهند جواب خلق الله را در مقابل این پرسش که "چرا کارمزد می‌گیرید و خدمات نمی‌دهید؟، "به جمله "ما نمی‌توانیم"، حواله می‌کنند اما؛ از آن طرف دستاورد‌های الکترونیکی، نظامی و دفاعی را که می‌بینیم مغزمان از این همه تناقض می‌خواهد سوت بکشد.

آیا نوشتن هسته معاملات برای دانشمندانی که رادار فوق پیشرفته، پهباد‌های گوناگون و فضا پیما و ... را طراحی و عملیاتی می‌کنند تا حدی که نمونه‌های وطنی آن حتی به قدرت‌های بزرگ نظامی دنیا صادر می‌شود و اجنبی را از حیرت این همه دانش و کوشش، انگشت بر دهان می‌کند برای سازمان پر خرج و برجی به نام سازمان خود انتظام بورس و شرکت‌ها و ارکان خدمت رسان آن که از محل پول بی زبان مردم سختی کشیده ایران ارتزاق می‌کنند، کار دشواری است؟

کمبودهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در بازارسرمایه انقدر به ماجرایی شور و بی نمک تبدیل شده که اوصاف آن به دستاویزی برای فعالان شبکه های اجتماعی برای تمسخر نهاد ناظر بازار سرمایه تبدیل شده و حتی به گوش نماینده مجلس جدید که می‌خواهد متفاوت با دوره های قبل باشد هم رسیده است.
 
به این ناهنجاری‌ها باید مشکل قطع و وصلی سامانه معاملات کارگزاری‌ها و ناتوانی‌های که بعضا برای انتقال و یا دریافت پول به/ از حساب کارگزاری برای انجام معاملات آنلاین رخ می‌دهد را هم افزود.
 
دلیل این ضعف ها هر چه که باشد نباید منتج به فرآیندی شود که غیر از انحصار را برای چند شرکت نرم افزاری معدود ایجاد کند و مانع از حضور و رقابت شرکت‌های بزرگ نرم افزاری در حوزه انفورماتیک شود.

این پرسش هم اکنون مطرح می‌شود که ممیزی و الزامات صدور مجوز فعالیت برای شرکت‌های داده پردازی و انفورماتیک شامل شرکت‌های ارایه دهنده خدمات برخط (OMS) از سوی متولی بازار سرمایه چیست و چگونه می‌توان با ضریب بالایی مطمئن بود که رانت و انحصار در این زمینه برای همین چند شرکت معدود فعال در حوزه ارایه دهنده خدمات برخط در حد صفر قرار دارد؟

آیا تاکنون برای نهاد‌های نظارتی کشور از قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور گرفته تا همان بازرس‌های جوان سازمان بورس این پرسش اساساً ایجاد نشده که چگونه وقتی همه تقصیر‌ها بر گردن هسته معاملات می‌افتد، اما در تابلوی معاملات همچنان اعداد بالا و پایین می‌شوند و حجم‌های میلیونی به یک چشم بر هم زدن بخصوص در سرخطی‌های ثانیه‌های اولیه فعالیت بازار سهام جابجا می‌شوند؟ 

چه کسی مقصر قفل شدن معاملات و فشار بر هسته معاملات می‌شود؟ تحریم خارجی یا کاسبان تحریم؟ جواب این پرسش را باید ترامپ بدهد یا برخی از مدیران داخلی؟ 

قدر مسلم،نگرش سنتی متولیان بازار سرمایه به حوزه زیر ساخت و انفورماتیک بویژه در حوزه آنلاین تریدینگ در نهایت منجر به شکل گیری انحصاری شده که بنا به ادعای یکی از مسئولان باعث شده حدود ۱۰۰شرکت کارگزاری بر دیوار سست تنها ۲شرکت OMS تکیه کنند که این دیوار، با سنگین‌تر شدن حجم ورودی نقدینگی به بازار دچار نقص فنی شده و  شبیه تکانه‌های زلزله ۷ ریشتری، بر سر سهامداران بخت برگشته‌ای آوار می‌شود که به بازار سهام با تبلیغات خوش آب و رنگ مسئولان دولتی اعتماد کرده اند در حالی که هیچ کس سراغی از OMS و کارگزاری‌ها را در این وضعیت نابسامان نمی‌گیرد.

هرچند موضوع "هسته" معاملات بازار سرمایه، خود حدیثی مفصل و مجالی طولانی می‌طلبد که از حوصله سهامداران ناراحت از خدمات رسانی بورس و فرابورس و شرکت‌های کارگزاری عضو آن‌ها خارج است، اما یک واقعیت را نمی‌توان چشم پوشی کرد.

حجم و ارزش معاملات سهام در بورس و فرابورس ایران به نسبت سایر بورس‌های جهان شاید هم اکنون در حد یک شوخی باشد، اما اگر اراده حاکمیت و دولت بر این باشد که اقتصاد ایران به سمت بورس محوری هدایت شود، آیا می‌توان انتظار داشت که با حضور دو سوم جمعیت ایران در بازار سرمایه منهای حضور سرمایه‌گذار آنور آبی، پیغام کارگزاری‌ها مبنی بر اینکه "هسته بورس خراب است" را در ازای تقاضای دریافت خدمات ، به آن‌ها ارایه و کارمزد گرفت؟ یا نهایتا باید گفت «این مشکل از ما نیست و با شرایط بسازید و بسوزید؟»

فارغ از خدمت رسانی و انجام وظیفه در حوزه اختیارات سازمانی، چیزی به نام مسئولیت اجتماعی وجود دارد که فرای هر گونه وظیفه شرکتی و سازمانی و در مواجهه با جامعه انسانی و کنش‌ و واکنش‌ها در این محیط قرار گرفته است.
 
بی تردید مدیران پاسخگو به مردم که رفع ناهنجاری و ارایه خدمت به مردم را به عنوان مسئولیت اجتماعی خود می‌دانند، از اعتماد مردمی صیانت می‌کنند چراکه اعتماد مردم را سرمایه اصلی خود در پیشرفت‌های مدیریتی می دانند. چنین مدیرانی با اشراف بر آخرین دستاورد‌های بهبود مستمر کیفیت خدمات رسانی، شجاعت پذیرش اشتباه و معذرت خواهی از مردم را دارند و همیشه در حال پیگیری برای ارایه بهترین خدمت به مردم به عنوان سرمایه اصلی خود هستند.

شاید داستان هسته معاملات و OMS شبیه بازی دزد و پلیس شده که هیچ‌وقت دو طرف به یکدیگر نمی‌رسند و فقط گلوی سهامدار خرد را زیر پای ناظر می‌فشارد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

چربش دیگر فاکتورهای بورسی بر "تحریم"

دبیرکل کانون کارگزاران در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

از گُم شدن داده تا انحصار در کارگزاری‌ها (بخش اول)

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
بیش از 10 دقیقه اس معاملات شروع شده ولی سیستم از 8.50 دقیقه هنگ شده... معلوم نیست کی میخره.. کی میفروشه... تمام نمادها در منفی قفل شدن... معاملات باید ابطال بشه..
ظاهرا اینکار هم شگردی جدید است برای فراری دادن مردم و جلوگیری از رشد بازار. افراد نفوذی و خائن همه جا هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
به این خدابخش که گفته مشکل از یکی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات بوده بفرمایید الان ضرر و زیان صدها میلیاردی مردم را چه کسی میدهد؟
این شرکت ارائه دهنده خدمات کاملا دستوری و هماهنگ این اخلال را ایجاد کرده تا با تبانی عده ایی خاص سرمایه های مردم را غارت کنند.... باید معاملات ابطال شود وگرنه همه مسئولان بورس باید پاسخگوی این فساد باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
هر روز به یک بهانه ایی صدها میلیارد تومن از داراییهای مردم را به جیب میزنند و با وقاحت تمام میایند و برای مردم داستان تعریف میکنند برای ماست مالی این غارت های روزانه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
فعلا تا زمانی که دولت سهم های خودش رو به قیمت های بالا به ملت نفروشد اجازه رشد به دیگر سه ها را نمی دهد سهم های دولت کلا هر روز مثبت 5 بقیه سهم ها مدام در به قول خودشان اصلاح
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
بیچاره کردن مارو این چه وضعشه قیمتها با هم فرق دارن قیمتها و تعداد سهام کاملا نامتعارف در جدول عرضه و تقاضا دیده میشه مثله امروز کویر اگه نمیتونید درستش کنید تا با ضرر بفروشیم بریم طلا بخریم از وقتی اومدیم بورس فقط ضرر کردیم شاخص هی میره بالا الکی و ما هی ضرر میکنیم بخاطر خرابی سیستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
چی بگم نزدیک ۲ سال هست که مشغول به این کار هستم ، ی زمانی فقط حرف از سواد بورسی بود ، ی زمانی فقط حرف از تشویق مردم واسه ورود به بورس بود ، چند وقت هم ذهن همه درگیر حباب و بی سوادی ورودی های جو زده جدید هست ، حالا هم که هسته هی میپره تو گلومون، آخه این چه وضعیه؟ هیچکسی پاسخگوی ضرر و زیان ما نیست ، بازار ۳ هفته تو اصلاح بود یکبارم هسته خراب نشد حالا ۳ روز تو رشد هست هسته خراب میشه؟ مشکل یه جا دو جا نیست مردم و فراری ندین این مردمی که اعتماد میکنن و نابود نکنید این خرابی هسته رو هم هی بهانه نکیند
سهامدار جز
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
بورس ایران نیاز به جراحی دارد
هسته معاملا این روزها به ریسک غیر قابل انکار و سد بزرگی در انجام معاملات عادلانه گشته است. بارها مشاهده شده که هسته بورس تاثیر بسزایی در منفی شدن نمادها داشته و فشار فروش های چشم بسته را به ارمغان می اورد.
باید پرسید بجای گسترش عرضی بازار ایا به عمق بخشیدن ان فکری شده است.
فشار دولت برای فروش هر انچه در چنته دارد برای جبران کسر بودجه از یک سو و وسوسه و تبلیغ بی امان برای ورود افراد به بورس بدون اموزش های پایه ای ریسک دیگر با اینده ای گنگ و فرجامی نه چندان خوب را به ارمغان خواهد داشت.
انچه به گوش میرسد افزایش قیمت ها تا جایی خواهد بود تا با حذف چهار صفر از پول ملی اعداد رندی در بازار پدیدار گردد ولی پس از ان ایا انفجار حباب ها رخ نخواهد داد. ایا فربه کردن قیمت سهام شرکت های در حال ورشکستگی هدفی جز جذب نقدینگی موجود دارد و کارگاه پولسوزی بورس مجددا سرمایه این و ان را نشانه نخواهد رفت
حرایت از سرمایه اندک افراد ایا به عهده سازمان بورس نیست
سکوت بی معنی سازمان و عدم پیگیری مشکلات گذشته و فراموشی مزمن سازمان در قبال نمادی چون کنتور سازی با گدشت چهار سال چه معنی دارد. ایا سازمان اهداف دولت را برای کنترل نقدینگی و تورم و سپس امحا و از بین بردن را دنبال میکند؟
اینده بورس صفحات نانوشته ی بسیاری دارد و بزودی روزهای خوش به پایان خواهد رسید.
از تازه واردها ایا کسی کلمه آکنتور را شنیده است و انچه بر سهامدارانش گدشته را میداند و این احتمال که تاریخ تکرار شود را باور دارند؟
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
مدیران فاسد و ناکارآمد بزرگترین ریسک برای بازار سرمایه و دارایی های مردم هستند.
جورج فلوید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
بورس نیوز یا در کار رسانه نوچه ای یا خیلی بی سلیقه ای که این پوستر رو برای این مطلب تغییر دادی... .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
فعلا دولت درحال باد کردن دارا دوم برای انداختن به مردم هست هروقت دارا های دولت تمام شد ودولت حسابی جیبش پر شد شاید اجازه ی حرکت به سهم های دیگر داده شود
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸
سلام خرابی هسته بهانه است عمدا درست نمیکنند که هر موقع خواستن به این بهانه بازار دستوری خراب کنند خداوند از خودشان وخانوادهشان نگذرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
ظاهراً ........ خوردن حق الناس رو حلال کردند که اینگونه سازمان بورس ومتولیان مال مردم بیچاره را به تاراج میبرند