بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
انتقاد همیشه بد نیست؛

هر سرکه‌ای از آب، ترش‌تره

چند روز گذشته گزارشی در بورس نیوز منتشر شد که به‌جای پاسخ‌دهی و تصحیح اشتباه، کارمندان واحد اطلاع‌رسانی اقدام به ارسال شب‌نامه در کانال تلگرامی این نهاد کردند که واقعا جای تاسف برای رئیسی دارد که حتی کارکنان آن، پیش‌پا افتاده‌ترین اصول سازمانی خود را نمی‌دانند و فکر می‌کنند که اگر زود به سخن درآیند، امتیاز آن مرحله را برای خود می‌کنند.
کد خبر : ۲۲۱۵۴۸

هر سرکه‌ای از آب، ترش‌تره

به گزارش بورس‌نیوز ، روابط‌عمومی‌ها پل ارتباطی بین رسانه‌ها و نهاد‌ها هستند و اگر انتقادی به نهادی از سوی رسانه‌ای تخصصی که اتفاقا مورد اقبال بازار بوده و تجربه چندین سال فعالیت حرفه‌ای در بازارمالی کشور را یدک می‌کشد نسبت به همین نهاد‌هایی پیش‌پا افتاده‌ای که این‌روز‌ها فقط تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود و ماهیت کار آن‌ها بیشتر شبیه گعده‌نشینی بوده بلند می‌شود، به‌جای تعامل و رفع ایراد روابط‌عمومی این نهاد در نقش یک سوپرمن روابط‌عمومی‌چی شب‌نامه پخش می‌کند که ما آنقد حرفه‌ای هستیم که نگو و نپرس؛ ما چنانیم و چنونیم که به چه خوبیم.

هر سرکه‌ای از آب، ترش‌تره

اما به کمی قبل بازگردیم، طی چند روز گذشته گزارشی در بورس‌نیوز منتشر شد که به‌جای پاسخ‌دهی و تصحیح اشتباه، کارمندان واحد اطلاع‌رسانی اقدام به ارسال شب‌نامه در کانال تلگرامی این نهاد کردند که واقعا جای تاسف برای رئیسی دارد که حتی کارکنان آن، پیش‌پا افتاده‌ترین اصول سازمانی خود را نمی‌دانند و فکر می‌کنند که اگر زود به سخن درآیند، امتیاز آن مرحله را برای خود می‌کنند.

متن این گزارش را اینجا بخوانید.

و این هم واکنش کانون نهادهای سرمایه گذاری 
 
قلندران همیشه بیدار/لابی در انتخاب اعضای هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری

آخرین روزنامه رسمی شرکت توسعه کسب و کار سبا که نام صادق الحسینی در آن بچشم می‌خورد، مربوط به ۸مردادماه ۹۷ است که در آن تاریخ آقای صادق الحسینی به نمایندگی از شرکت ایده‌های تجارت هوشمند سیمرغ، نایب رئیس هیات مدیره بودند و پس از این، در تاریخ ۲۸ آذر ماه ۹۸، صادق الحسینی از هیات مدیره شرکت خارج شده و بجای ایشان در شرکت ایده‌های تجارت هوشمند سیمرغ، محمدباقر نوفلی توانسته سکان‌دار آن مجموعه باشد.

به عبارتی، صادق الحسینی از آذرماه ۹۸ دیگر سمتی در شرکت توسعه کسب و کار سبا نداشت. ( البته وبسایت شرکت توسعه کسب و کار سبا متاسفانه در دسترس نیست تا اطلاعات تکمیلی را دریافت کنیم)

هر سرکه‌ای از آب، ترش‌تره

از طرف دیگر، در آخرین تغییر روزنامه رسمی کانون،  با پیشنهاد هیأت رئیسه کلمه ترجیحاً حذف و کلمه مدیران ارشد به معاونین تبدیل گردیده و متن جدید آن بدین شرح است: اشخاص حقوقی عضو که به عضویت هیأت مدیره انتخاب می‌شوند باید یک نفر با تخصص یا تجربه مدیریتی در زمینه مالی یا اقتصادی را به نمایندگی دایمی خود) مدیرعامل، قائم مقام و یا یکی از معاونین (جهت انجام وظایف مدیریتی معرفی نمایند.
نماینده مذکور عهده دار تمامی مسئولیت‌های حقوقی ناشی از عضویت در هیأت مدیره است.

در جوابیه کانون آمده "تا زمانی که مدیر عامل جدید تمایل داشته باشد، این افراد (صادق الحسینی و پورزرندی) می‌توانند در هیات مدیره بمانند؛ ولو اینکه از شرکت‌ها جدا شده باشند که بورس‌نیوز با استناد به اساسنامه کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران که در وبسایت خود کانون آمده است،  یادآوری می‌کند طبق اساسنامه، در صورتی که اعضای هیات مدیره از سمت خود نزد شخص حقوقی عضو کناره‌گیری کند یا برکنار شود، شخص حقوقی موظف است ظرف مدت یک ماه نماینده دیگری را به کانون معرفی کند؛ در غیر این صورت، یکی از اعضای علی‌البدل جایگزین می‌شود؛ بنابراین جوابیه منتشره با اساسنامه کانون، منافات دارد.

اما آقای رئیسی که واحد روابط عمومی‌چی باز کرده‌اید، لطفا به این واحد اطلاع دهید که آخرین اساسنامه نهادی را که در آن مشغول به کار هستند را بخوانند که آبروی نهاد دست‌مایه طنز نشود.

آخرین اساسنامه کانون نهاد‌های سرمایه گذاری
 
هر سرکه‌ای از آب، ترش‌تره
 
حتی با فرض اینکه آنچه کانون در جوابیه خود قید کرده صحیح باشد، این که چرا سایت کانون هنوز صادق الحسینی بعنوان نماینده شرکت ... معرفی کرده و چرا ایشان بعنوان نماینده حقیقی معرفی نشده‌اند؟ یا باید پذیرفت که کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری بر اشتباه خود واقف بوده یا اینکه نهادی که ادعای بیداری دارد، در بروزرسانی سایت خود بسیار منفعل عمل می‌کند. آخرین بروزرسانی سایت و بولتن کانون، مربوط به سال ۱۳۹۷ است! ( البته یه یمن خبر منتشره در سایت بورس نیوز، در اثنای هفته گذشته انگار خانه تکانی کوچکی در وبسایت کانون صورت پذیرفته است، علی برکت الله!) 

روزنامه رسمی آگهی تغییرات کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران
روزنامه رسمی
 
انتقاد از یک نهاد یا سازمان، به‌معنای حاشیه آن نبوده و بلکه نشان از زنده بودن آن داشته اما؛ اگر این نهاد را مانند ترازویی بدانیم وزن بسیاری از اعضای آن نسبت به دیگر اعضا فزونی داشته و همین موضوع باب انتقادات را نسبت به نهاد مذکور باز کرده است.
 
از سوی دیگر، اینکه کانون به سمت بزرگ‌ترین حاشیه اتاق بازرگانی، یعنی قفل حضور افراد برای حضور در آن با "پول" می‌شکند و صرف هزینه هنگفت برای دریافت عضویت نیز برچسبی از سوی همین فعالان بورسی بر پیشانی این نهاد خورده و باید پس از این جستاری داشت که آیا چنین حواشی واقعی بوده یا صرفا کج‌نظری برخی افراد فعال در بازارسرمایه است؟
 
بر همین اساس حتی می‌توان اشاره داشت که حتی برخی افراد نیز هستند که پیکان انتقاد را بر نقطه‌ای دیگر گرفته‌اند یعنی کانون توانایی پیگیری امور آن‌ها را طبق اساسنامه خود کانون نداشته و این افراد اصلا تمایلی به حضور در چنین کانونی نداشته و نظر آنها اینگونه بوده که پیگیری‌های شرکتی به نسبت کانون، شرایط مساعدتری را به‌همراه دارد.
 
علاوه بر این، بورس‌نیوز به سراغ برخی اعضای کانون هم رفته و نظر آن‌ها را در مورد عملکرد کانون نهاد‌های سرمایه گذاری جویا شده است. ( و هم‌چنین یک سری از افرادی که با تمایل شخصی خود به عضویت در این نهاد در نیامده‌اند) 

نظر برخی اعضای کانون نهادهای سرمایه گذاری 
رامین خدابنده مدیر عامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص عملکرد کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری بیان کرد: کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری به خاطر اینکه صنف‌های مختلفی در آن عضو هستند (سبدگردان ها، صندوق‌های سرمایه گذاری، تامین سرمایه ها، شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری و...)، با تضاد منافع همراه بوده و قادر به تحقق انتظارات همه اعضا نیست.

وی افزود: بنابراین معتقدم اگر قرار است فعالیت این کانون ادامه یابد، باید برای هر نهاد مالی، سهمیه بندی ایجاد شود تا نهاد‌های مالی مختلف عضو این کانون، بتوانند در انتخاب اعضای هیات مدیره سهیم باشند؛ نه اینکه برخی دوستان با تکیه بر پول خود و لابی شدیدی که امکان انجام آن را دارند، اعضای هیات مدیره را انتخاب کنند و به اهداف خود برسند. به هر حال، اهداف نهاد‌های مالی مختلف با هم فرق داشته و همین تضاد منافع، میتواند منجر به در اولویت قرار دادن اهداف مد نظر برخی اعضا شده و یا اهدافی دنبال شود که برای یک نهاد، منفعت به همراه دارد و شاید برای سایر اعضا مشکلاتی ایجاد کند.
 
خدابنده تصریح کرد: شرکت‌های سبدگردان وادار به عضویت در کانون نهاد‌های سرمایه گذاری شده اند و این شرایط، نارضایتی زیادی ایجاد کرده است. در شرایطی که کانون نمی‌تواند برای اعضا کاری انجام دهد، چه بهتر بود که برای عضویت در آن، حق عضویت هم پرداخت نمی‌کردیم و عضو آن نمی‌شدیم. هر کانونی، ظرفیت کاری محدودی دارد و وقتی اعضا از اصناف مختلف باشند، به هر حال تامین منافع برخی اعضا که اتفاقا عضو هیات مدیره هم هستند، در اولویت قرار می‌گیرد و کار خاصی برای سایر اعضا انجام نمی‌شود. در کانون نهاد‌های سرمایه گذاری هم به نظر می‌رسد تامین منافع شرکت‌های تامین سرمایه، در اولویت اهمیت قرار دارد و اهمیتی به خواسته‌های سبدگردان‌ها داده نمی‌شود. در انتخاب اعضای هیات مدیره کانون نهاد‌های مالی هم همچون بسیاری از کانون‌ها و تشکل‌های صنفی، لابی صورت می‌گیرد و لابی گری در تشکلی که اعضا از اصناف متفاوت باشند، اجتناب ناپذیر است. از این رو اولین و مهمترین درخواست ما، امکان ایجاد تشکل صنفی مستقل برای سبدگردان‌ها است.

کانون دیگر تخصصی نیست
سید مصطفی صفاری مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان نیز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص اظهار کرد: سبدگردان سرمایه ایرانیان، عضو کانون نهاد‌های سرمایه گذاری نیست؛ چرا که معتقدم کانونی که از اصناف مختلف در آن عضو باشند، شبیه به اتاق بازرگانی بوده و قادر به پیگیری مشکلات اصناف نخواهد بود. بر اساس قوانین هر صنفی که تعداد شرکت‌های فعال آن بیش از ۱۵ عدد باشد، می‌تواند کانون مستقلی داشته باشد تا آن کانون، به دنبال منافع صنف خود در شهرداری‌ها و دارایی و سایر نهاد‌های حاکمیتی باشد. کانونی که لزوما مسائل صنفی را دنبال نمی‌کند، فایده چندانی برای شرکت‌های سبدگردان ندارد و ترجیح میدهیم مشکلات مان را شخصا پیگیری کنیم.
 
هر سرکه‌ای از آب، ترش‌تره

وی افزود: در حال حاضر تعداد شرکت‌های سبدگردان بیش از ۴۰ شرکت است. با توجه به اینکه سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری، هر دو در مدیریت دارایی فعالیت دارند، باید صنف مستقلی هم داشته باشند و باید مجمع صنفی جدا از کانون نهاد‌های مالی، برای سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری تشکیل گردد.
 
از پای و بست، ویران است
عباسعلی حقانی نسب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف هم هم در گفت‌وگو با بورس‌نیوز ضمن اشاره به اینکه هفته آینده، شرکت‌های سبدگردان جلسه‌ای در خصوص تشکیل کانونی مستقل برگزار خواهند کرد، به مطلبی که پیرامون همین موضوع در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده اشاره کرد.
 
هر سرکه‌ای از آب، ترش‌ترههر سرکه‌ای از آب، ترش‌تره
 
در ضمن برخی از اعضا بنا به دلایلی حاضر به مصاحبه نشدند و یا مواردی را مطرح کردند که اجازه انتشار آن داده نشد. 

حالا شما پیدا کنید قلندر بیدار را...
 
بورس نیوز آماده انتشار نظرات موافق و مخالف در این زمینه هست.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رئیس هیات مدیره سبدگردان هدف مطرح کرد: 

تضادی بزرگ در نهادهای مالی...

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اتفاقی که بازار سرمایه را به کما می برد...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سامان
Germany
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
آقا شکر خورد روابط عمومی کانون...بنده خداها شبانه اومدن کاره غلط شان را موجه جلوه بدن ....بد جوری رنگی شدن.
ناشناس
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
فکر میکنید که کی نشسته روابط عمومی اونجا ؟
یحتمل یا فامیل ه یا عزیز دوردونه یا چی !
خدامرادی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
امثال اقای الحسینی که اقازاده دوست داشتنی معاون اول رییس جمهور هستند و در سال آخر این دولت به دنبال حفظ برند شخصی خود هستند این سهل انگاری در مجموعه ای بنام کانون یک امر عادی تلقی می شود.
مجموعه گروه بهشهر که در اختیار این اقا زاده بود در طول کمتر از 6 ماه فاجعه ای را رقم زد که با تغییر مدیریت هنوز مثل گذشته نتوانست قد علم کند.
تا کی این آقا زاده ها در اقتصاد این کشور جولان می دهند؟
قو قضاییه یه سر به این بنگاه ها بزنند لطفا
لطفی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
کاش فقط کانون ... بود که رانت داشت، تمام این کانون ها و انجمن ها با رانت اعضای هیات مدیره رو انتخاب میکنن فقط کسایی میرن تو هیات مدیره که یا لال مادرزاد باشن یا عزیز کرده
محمد علومی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
آخر نفهمیدیم مدرک دکتری تقلبی اقای دکتر الحسینی از انگلستان ارسال شد یا نه؟
پرویز
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
منتظر هستند که مدرک کارشناسی ارشدش از ایران بره ظاهرا کارشناسیش هم مورد داره.
قیمت چند باهاش حساب کردند از اون موقع تا الان باید دو تا مدرک دکتری می گرفتند
فریدون
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
این روزهای آخر دولت برجامیان/ یا همه از انگلستان مدرک می گیرند یا اسکاتلند
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
اینارو خدا زده/ نون‌دونی راه انداختن
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
ی سوال دارم/ این الحسینی کیست که همه جا هست؛ همونی نیست که بهشهر بود؟
اسلامی بیدگلی خجالت بکش توروخدا / رفاقت بازی از شما بعیده
ممدرضا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
هر چه بگندد نمکش می‌زنند ؛ وای اگر روزی بگندد نمک

خودتون ، کانون نهادها را جای‌گذاری کنید تو متن بالا
خاله شادونه بورس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
روابط عمومی کانون نگو بلا بگو
تنبل تنبلا بگو
سایت قدیم، اطلاع رسانی ضعیف، توجیه کثیف
واه واه واه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
والا چندبار اساسنامه کانون رو خوندم ؛ ندیدم جایی نوشته باشه که تو هیئت مدیره عضو حقیقی اومده باشه !
اصلا نمیشه که به صورت حقیقی عضو کانون شد
( تو سایتشون اومده ..)
الف) متقاضیان تحت شرایط زیر به عنوان اعضای کانون پذیرفته می‌شوند:
۱- متقاضی باید دارای سازمان و تشکیلات، نیروی انسانی، فنی، اداری و مالی مجهز و مطابق ضوابط تعیین شده توسط سبا به تشخیص هیأت‌مدیره کانون باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
سعید اسلامی بیدگلی خدا بیامرزه پدرتو / خدا وکیلی با توهم مگه میشه دایه مهربان تر از مادر برای بازار بود؟؟؟ آقا این همه شرکت سرمایه گذاری فیک درست کردن برای جذب رای در کانون چه عایدی برای شما داشته / در ضمن عضو بیکار همچنان عضو در هیات مدیره کانون وجود داره/ گند بزنن به این همه فساد و رانت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
بابا یه دورهمی سادس دیگه !
بورس نیوز چرا اینقدر سوال میپرسی ؟!