بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تداوم جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس

دولت جزو مشوق‌های اصلی سرمایه گذاری در بورس بوده است و انگیزه هایش برای رشد بازارسرمایه از جمله به دلیل نیاز به واگذاری‌های صندوق "ETF" هنوز به اتمام نرسیده است.
کد خبر : ۲۲۱۶۰۶
تداوم جذابیت سرمایه گذاری در بورس/ ۲ گروه جذاب برای سرمایه گذاری
 
 
به گزارش بورس نیوز، بورس تهران هفته سبزی را پشت سر گذاشت و شاخص با عبور از مقاومت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، به سمت قله‌های بالاتر پیش می‌تازد.

احسان حاجی علی اکبر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در گفتگو با بورس نیوز در خصوص پیش بینی روند کلی بازار سرمایه تا پایان فصل تابستان بیان کرد: کاهش نرخ سپرده‌های بانکی؛ عدم رونق در اکثر کسب و کار‌های موجود در سطح جامعه؛ رشد‌های مداوم نرخ دلارو انتظار تورمی بالا بین مردم در سال جاری؛ دسترسی به نقدینگی قابل توجه بین اقشار جامعه؛ عبور شاخص بورس از سقف‌های قبلی و ایجاد امیدواری به رشد‌های بیشتر؛ همه عواملی هستند که موجب رشد بازار بورس بوده و به نظر می‌رسد تابستان سال جاری کماکان "بورس" گزینه اول سرمایه گذاری باشد.


وی افزود: همه میدانیم که دولت جزو مشوق‌های اصلی سرمایه گذاری در بورس بوده است و انگیزه هایش برای رشد بازارسرمایه از جمله به دلیل نیاز به واگذاری‌های صندوق "ETF" هنوز به اتمام نرسیده است. بنابر این میتوان امیدوار بود تا عرضه صندوق سوم، کماکان تشویق به سرمایه گذاری در بورس و حمایت از این بازار وجود خواهد داشت. در واقع زمانی که انتظارات تورمی وجود دارد و مردم تمایل به خرید دارایی داشته و نقدینگی را از خود دور میکنند، بازار سرمایه با ظرفیت‌ترین بازار برای پذیرش این نقدینگی است. رشد‌های بازار‌های مسکن و ارز، به دلیل اثرات روانی و اجتماعی، محدود بوده و دارای چسبندگی هستند. اما بازار سرمایه هر گونه نقدینگی را در خود میبلعد و اثرات خاص اجتماعی نیزبه جای نمیگذارد.
 
 
آیا بورس حباب دارد؟
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به منتقدان رشد بازار سرمایه که اصرار بر وجود حباب در این بازار دارند، اظهار کرد: قبل از اظهار نظر در مورد حباب بازار سرمایه، باید اول حباب را تعریف کرد. هر دارایی یا کالایی، از جمله سهام یک شرکت را از طرق مختلف می‌توان ارزش گذاری کرد. بهای تمام شده آن دارایی، ارزش جایگزینی یا ارزش فعلی عایداتی که آن دارایی در آینده برای ما ایجاد خواهد کرد، از جمله روش‌هایی هستند که میتوان ارزش فعلی یک دارایی را به طور تخمینی مشخص کرد، که البته همین روش‌های مرسوم هم لزوما عدد‌های یکسانی را به ما نشان نمی‌دهند. فرآیند ارزش گذاری بدلیل اینکه با پارامتر‌های اساسی کار میکند، اعداد به دست آمده به عنوان ارزش واقعی شرکت (با فرض اینکه همه تحلیل گران به عدد واحدی برسند که معمولا اینطور نیست) لزوما بطور روزانه و هفتگی تغییر نمیکند. در حالی که در بازاری مثل بازار سرمایه، بصورت پیوسته نرخ‌ها تغییر میکند و عرضه و تقاضا، در ثانیه نرخ‌های متفاوتی را در بازار به ما نشان میدهد. بنابر این ذات بازار سرمایه این است که همیشه معاملات با نرخ‌های متفاوت از ارزش واقعی در جریان است و به هر حال همیشه شاهد حباب مثبت یا حباب منفی هستیم و این امری بسیار عادی هست. پس اینکه الان بگوییم حباب در این بازار وجود دارد، صحبت جدیدی نیست. کما اینکه خیلی از اوقات، نرخ‌های معامله شده بالاتر از ارزش واقعی هستندط، اما به دلیل انتظارات بازار و فشار تقاضا باز هم روند معاملات صعودی است. یعنی حباب داریم و این حباب باز هم بزرگ و بزرگ‌تر میشود. در آینده این حباب بزرگ و مثبت میتواند با افت بازار و کاهش قیمت‌ها و یا بالارفتن ارزش ذاتی شرکت‌ها جبران شود؛ لذا اگر فرض کنیم حبابی در بازار وجود دارد، لزوما به معنی ترس و افت بازار نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هم فکر میکنم چنین شرایطی داریم. اکثر شرکت‌ها رشد‌های خیره کننده‌ای داشته اند، اما به نظر می‌آید حداقل در نیمه اول سال ۹۹ اتفاق عجیب و غریب و افت قابل توجهی در بازار سرمایه، شاهد نباشیم.
 
 
تاثیر آزادسازی سهام عدالت 
مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در مورد تاثیر آزادسازی سهام عدالت بر روند بازار سرمایه گفت: در آغاز طرح موضوع آزادسازی سهام عدالت، به دلیل ابهام سرمایه گذاران نسبت به فرآیند اجرایی شدن این عرضه ها، جو روانی منفی در کلیت بازار ایجاد شد که نتیجه آن اصلاح حدودا ۱۵ درصدی شاخص کل بود.
ولی بعد از مشخص شدن ساز و کار عرضه‌ها و اقدامات هوشمندانه سازمان بورس و دولت در خصوص این عرضه‌ها و قدرت نقدینگی موجود در بازار سرمایه، ترس ناشی از این عرضه‌ها هضم شد و بازار دوباره در مدار مثبت قرار گرفت.
با توجه به ارزش بالای معاملات روزانه بازار و اینکه بخش قابل توجهی از سهام عدالت قابل عرضه، تا کنون عرضه شده است، به نظرمی رسد سهام عدالت اثر قابل توجه دیگری را در بازار نداشته باشد.
 
 
معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری 
حاجی علی اکبر در معرفی صنایع و گزینه‌های برتر برای سرمایه گذاری گفت: گروه دارویی و لاستیکی به دلیل افزایش نرخ‌های آتی میتوانند از گروه‌های جذاب باشند. همچنین توصیه می‌شود سرمایه گذاران، صنعت پالایشگاهی و بانک‌ها را هم زیر نظر داشته باشند.
 
توصیه ای به کم تجربه ها
وی در خاتمه در توصیه به سرمایه گذاران کم تجربه اظهار کرد: صد در صد توصیه میکنم افرادی که علاقه‌مند به سرمایه گذاری در بازار هستند، بطور مستقیم این کار را انجام نداده و به شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه گذاری مراجعه کنند. مسلما بهترین گزینه برای سرمایه‌های خرد (اعدادی مابین ۱ میلیون تومان تا ۱ میلیارد تومان) صندوق‌های سرمایه گذاری هستند. افراد با سرمایه‌های بزرگ‌تر نیز میتوانند با مراجعه به شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردان ها، از خدمات حرفه‌ای این شرکت‌ها در مدیریت دارایی شان استفاده کنند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت سبدگردان کوروش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حمایت شدید دولت از ETF بعدی ...

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مراقب حباب ETF ها باشید!

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بیمه سبد سرمایه‌گذاری‌ها با چیدن گلی از هر بازار

مدیر صندوق سرمایه گذاری جسورانه اینوتک آشنا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

به وقت جذابی ETFهای بعدی دولت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹
بازار حباب ندارد چون ارزش مقابسه ایی برای فیمتها وجود ندارد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
واقعا جالبه که ۱ میلیار تومان عدد خرد هست!
همین الانشم که ارزش پول آمده پایین خیلی ها نهایت با ۱۰م دارن میان توی این بازار حالا کو تا ۱ میلیارد تومان!
سبد گردان ها جز دزدی کار دیگه ای بلد نیستن!!!
این بنده‌خدا هم می‌خواد جیب خودش رو پر کنه!!!
ناشناس
Germany
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
با سلام.جذابیت بورس  برای اکثر مردم مشخص شده که از آن اینطور  استقبال شده ولی همواره توصیه میشود با مشورت از آشنایان و با آموزش وارد آن شد.

۱. تقریبا با هر سرمایه ای حتی  ۵۰۰ تومان میشود سهام خرید با این مبلغ چکار دیگری میتوان کرد؟ اگر شخصی ۵۰۰ در بورس آورده بود در این یکماه همینقدر اضافه شده بود

۲. سهام به نوعی تضمین خرید دارد چون "بازارگردان" دارد که برای بعضی قراردادی و بعضی  بطور ثبت شده  کار میکنند  فقط برای مثال "شرکت  بازار گردانی سپهر" برای سهام بانک صادرات. اینها جلوی نوسان بیش از حدّ قیمتها ، بخصوص ضرر و ریزش سهم را در فروشهای سنگین میگیرند یعنی نوعی خرید تضمینی برای سهامداران خُرد، اگر بخواهد ریزشی شود سهامدار اصلی حقوقی یا حقیقی با میلیاردها میلیارد دارایی بیشتر از همه ضرر میکند و این را نمیخواهد ، و نیز نمیخواهد اعتبار سهم و شرکتش با افت شدید قیمت از دست برود

۳. بورس دارای تنوع زیاد در سهام است که بین شرکتها میتوان انتخاب کرد و سریع جابجا شد حتی در یک روز خرید و در همان روز با ۱۰ درصد سود فروخت ، البته نگهداری سهم توصیه میشود لااقل ۳ ماه، و گاهی بلند مدت ۲ ساله هم توصیه میشود تا نتیجه درست گرفت. حتی ابزارهای بورس "غیرسهام" وجود دارد مثل اوراق اختیار معامله، صکوک و خرید واحدهای صندوقهای etf, شرکت در پذیره نویسی ها هم فراهم است مثل این آخری صندوق ارزش۱

۴. نقد شوندگی بالا که با وجود بازار منفی میتوان سریع فروخت و برای خرید بعدی نقد شد.

۵. امکان معامله آسان اینترنتی حتی در روستایی که تلفن ثابت ندارد میتوان با تلفن موبایل خرید و فروش کرد.

۶. قابلیت نگهداری مطمئن  دارایی که تقریبا هیچ زحمتی ندارد مثلادر مقایسه با ارز و طلا

۷. تقریبا همه میتوانند در آن وارد شوند مثلا آیا همه میتوانند بساز و بفروش شوند؟

۸، حمایت اخیر همه جانبه و کاهش واردات و امکان افزایش صادرات که به فروش و سود شرکتهای بورسی و افزایش قیمت سهام کمک کرده

۹. در آخر کمک به تولید و افزایش کیفیت محصول داخلی و کاهش بیکاری با تقویت صنعت
«»