بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
مدیر تأمین مالی گروه مالی فیروزه در گفت‌وگو با بورس نیوزمطرح کرد: 

"زیان انباشته" «صفر و یک» پذیرش استارتاپ‌ها

سود‌آوری و نداشتن زیان انباشته از موارد بسیار با اهمیت پذیرش شرکت‌ها در بازار‌های دوگانه فرابورس بوده و در طول تاریخ تنها دو شرکت با زیان انباشته پذیرش شدند. با نگاهی به دستورالعمل جدید که اسفند ماه سال گذشته منتشر شد، موضوع «نداشتن زیان انباشته» مسکوت ماند؛ با این حال تجربه نشان داده است که پذیرش شرکت با این ویژگی مورد قبول هیئت پذیرش نبوده است.
کد خبر : ۲۲۱۶۵۳
 
 
فاطمه سرکاری، از مدیران دپارتمان تأمین مالی و مشاوره اقتصادی گروه مالی فیروزه با اشاره به شرکت‌های مطرح استارتاپی در گفت‌گو با بورس نیوز اظهار کرد:بر اساس ماهیت فعالیت، این شرکت‌ها حجم زیان انباشته قابل ملاحظه‌ای دارند و بعضاً مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند. اما نکته اصلی روند رشد این شرکت‌ها است.

سرکاری ادامه داد: در ماهیت اینگونه شرکت‌ها داشتن زیان انباشته در دوران رشد، امری طبیعی بوده و اگر قرار باشد در بازار‌های ساختاریافته پذیرش شوند سهامداران نباید مانند شرکت‌های بالغ از آن‌ها انتظار تقسیم سود بالا داشته باشند چرا که رمز موفقیت این شرکت‌ها ماندن سود ایجاد شده در شرکت و سرمایه‌گذاری مجدد برای توسعه است. البته باید در نظر داشت بر اساس قانون اگر شرکتی زیان انباشته داشته باشد، حتی در صورت سودآوری تا زمانی که این زیان انباشته را بپوشاند می‌تواند سودی تقسیم نکند.

وی خاطر نشان کرد: این امر یکی از دغذغه‌های مهم پذیرش شرکت‌های استارتاپی محسوب می‌شود، اما در نهایت بازده قابل توجه و نقش این شرکت‌ها در اقتصاد کشور در آینده را نیز باید در نظر گرفت. 

سرکاری موضوع زیان انباشته، پذیرش شرکت‌های استارتاپی را به امری صفر و یکی تبدیل کرده است. اگر نهاد‌های نظارتی نگاه متفاوتی به این موضوع با در نظر گرفتن ملاحظات مختص این شرکت‌ها داشته باشند، شرکت‌های مطرح استارتاپی کشور تقریبا آماده پذیرش هستند و با این اقدام می‌توانند از مزایای پذیرش در بازار سرمایه استفاده کرده و رشد قابل توجهی را نیز تجربه کنند. در عین حال بسیار ضروری است که ادبیات سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی به‌خصوص موضوع ریسک و بازده به بازار آموزش داده شود. 

وی افزود: اگر طبق دستور‌العمل‌های فعلی و روال قبل فرایند پذیرش صورت گیرد، امکان پذیرش شرکت‌های استارتاپی کاهش خواهد یافت. البته خوشبختانه شاهد هستیم شرکت فرابورس ایران توجه ویژه‌ای به موضوع پذیرش این شرکت‌ها داشته و فضای همفکری برای تعریف و ایجاد «یک بازار جداگانه برای پذیرش و معامله سهام استارتاپ‌ها» تحت عنوان "بازار هدف" را در بین فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده است. 

این کارشناس مالی نکته مهم در طراحی این بازار را در مقایسه با بازار SME فرابورس مطرح و عنوان کرد: بازار SME به دلایلی زیادی مورد استقبال قرار نگرفت. یکی از این دلایل محدودیت دسترسی به سرمایه و سرمایه‌گذاری است. اگر در شکل‌گیری بازار جدید برای استارتاپ‌ها چنین محدودیت‌هایی مجددا لحاظ شود این بازار نیز مورد اقبال قرار نگرفته و موفق نخواهد بود.

سرکاری در پایان اشاره کرد: نکته واضح این است که در دستور‌العمل‌های فعلی، پذیرش شرکت‌ها با زیان انباشته مسکوت مانده و تجربه نشان می‌دهد این ویژگی باعث رد پذیرش شرکت‌ها شده است. بدیهی است برای پذیرش شرکت‌های استارتاپی با ماهیت مخصوص به خود، باید منتظر تغییر دستورالعمل پذیرش در بازار‌های فعلی و یا تعریف و ایجاد بازاری جدید شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر