بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
مدیر سرمایه گذاری شرکت کارگزاری خبرگان سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دوست‌داشتنی‌های جدید بازارسرمایه

بعضی بانک‌ها، اخبار مثبتی در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مطرح کرده اند و به لحاظ بنیادی هم، تراز تجاری بعضی بانک ها مثبت شده و گزارش های عملکرد خوبی ارائه کرده اند و برخی بانک ها هم، بحث فروش دارایی دارند و با این شرایط، بعضی سهم های بانکی پتانسیل رشد داشته و اقبال بازار سرمایه به آنها، قابل توجیه است.
کد خبر : ۲۲۱۷۹۶

نوردکاران ، دوست داشتنی های جدید بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بعد از رشد بیش از ۴۰ هزار پله ای امروز، به محدوده ۱ میلیون و ۲۷۰ هزار واحدی رسید.

محمد خیری مدیر سرمایه گذاری شرکت کارگزاری خبرگان سهام در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص پیش بینی وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر بازارسرمایه، بیش از آنکه تحت تاثیر متغیرهای بنیادی باشد، از سیاست‌های کلان دولت و بانک مرکزی و نظام تاثیر می‌پذیرد.

وی ادامه داد: اگرچه نرخ ارز افزایش داشته و قیمت نفت کمی بهبود یافته و نرخ محصولات فولادی در بورس کالا رشد کرده و بسیاری از شرکت های تولیدی، مرتبا از رکوردهای تولید خود خبر می دهند و حجم تولیدات خود را افزایش داده اند و... و تمام این عوامل به رشد سودآوری شرکت های بازار سرمایه کمک می کند؛ ولی رشد بازار سرمایه چندان ارتباطی به این متغیرها و اتفاقات ندارد و متغیرهای بنیادی دیگری، رشد بازار سرمایه را رقم زده است.

خیری تاکید کرد: حمایت دولتمردان از بازار سرمایه؛ سیاست های بانک مرکزی در راستای کاهش سود بانکی و کاهش نرخ بهره بین بانکی و در مجموع، اتخاذ سیاست هایی که منجر به حرکت نقدینگی از بازار پول به سمت بازار سرمایه شده؛ و اظهار نظرهای مثبت مقامات کشوری در خصوص بازار سرمایه، موجب ورود نقدینگی به بازار سرمایه شده و کلا روند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: بازار سرمایه با توجه به مواردی که مطرح شد، در شرایطی قرار گرفته که نمی توان با تحلیل تکنیکال گفت سهم ها تا کجا رشد می کنند و رشد سهم ها، ناشی از قدرت پول بوده است. ورود نقدینگی به بازار سرمایه، اتفاق مثبتی است و هر چند شاید منجر به تشکیل حباب در قیمت برخی سهم ها شود، اما با در نظر گرفتن پذیرش و عرضه شرکت های جدید در بازار سرمایه، طرح های توسعه ای بعضی شرکت ها، افزایش سرمایه ها و... بخشی از نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه، جذب تولید شده و این، اتفاق خوشایندی است. ضمن اینکه بازار سرمایه، تنها بازاری است که تورم زا نیست و این حجم نقدینگی، وارد هر بازاری غیر از بازار سرمایه می شد (مثلا بازار ارز و خودرو و...)، تورم به همراه داشت و معیشت مردم را دچار مشکل می کرد. البته با وجود ورود حجم قابل توجهی نقدینگی به بازار سرمایه، باز هم بازارهای موازی رشد زیادی داشته و به رغم محدودیت ها و مقررات دست و پاگیر بانک مرکزی برای بازار ارز، نرخ دلار افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در کل، ورود نقدینگی به بازار سرمایه و رشد این بازار اتفاق مثبتی است؛ ولی شیب رشد بازار در این مدت تند بوده و رشد شتابزده بازار، می تواند به این بازار آسیب زده و موجب خروج بخشی از نقدینگی شود. فرصت آربیتراژی که دولت به واسطه محدودیت در معاملات سفته بازانه در سایر بازار ها برای سرمایه گذاران بازار سرمایه فراهم کرده، باعث ورود نقدینگی به این بازار شده و اوضاع از کنترل خارج شده است. این شرایط، این دغدغه را هم برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده که شاید اتفاقات خوشایندی در انتظار بازار سرمایه نباشد.

وی اضافه کرد: با این شیب رشد بازار، ریزش در بازار سرمایه، محتمل است؛ ولی ریزش بازار سرمایه، مشابه ریزش سال ۹۲ نبوده و بیشتر شبیه ریزش چند هفته قبل بازار خواهد بود. در این صورت، بازار سرمایه مدتی درگیر روند رکود فرسایشی خواهد بود تا دوباره اتفاقی رخ دهد که رشد دوباره این بازار را سبب شود. البته فعلا بازار سرمایه، از حمایت دولت برخوردار است و انتظار ریزش بازار در کوتاه مدت را نداریم؛ ضمن اینکه در صورت مهار تورم، ممکن است جذابیت بازار سرمایه ادامه داشته باشد.

 

معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری 

خیری در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: اتفاقات مثبتی در برخی سهم ها و گروه ها در جریان است که می تواند موجب رشد این سهم ها شود. یکی از این اتفاقات مثبت، بحث واگذاری بلوک بانک پارسیان در شرکت ایران خودرو است؛ که در صورت قطعیت، این واگذاری تاثیر مثبتی هم روی هزینه های مالی "خودرو" داشته و این سهم را جذاب می کند. همچنین بعضی بانک ها، اخبار مثبتی در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مطرح کرده اند و به لحاظ بنیادی هم، تراز تجاری بعضی بانک ها مثبت شده و گزارش های عملکرد خوبی ارائه کرده اند و برخی بانک ها هم، بحث فروش دارایی دارند و با این شرایط، بعضی سهم های بانکی پتانسیل رشد داشته و اقبال بازار سرمایه به آنها، قابل توجیه است. صنعت دیگری که برای سرمایه گذاری جذاب است، صنعت تولید نورد می باشد‌. ۳ شرکت تولید کننده نورد در بازار سرمایه فعال هستند که کارشان، خرید بیلت از بورس کالا و تبدیل آن به نورد و ورق است. با توجه به افزایش قیمت ورق و افزایش حاشیه سود نوردکاران، تولید با تمام ظرفیت برای این شرکت ها توجیه پذیر است و به نظر می رسد باید منتظر تحول جدی در فروش نوردکاران باشیم و سودآوری این صنعت، پتانسیل رشد جدی دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دیوی که سرمایه‌گذاران برای خود ساخته‌اند

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بیمه سبد سرمایه‌گذاری‌ها با چیدن گلی از هر بازار

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اتفاقی که بازار سرمایه را به کما می برد...

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تداوم جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
سلام. خواهش میکنم گزارشی در زمینه ضرورت های معاملات خودکار در بورس تهیه و با مسیولان و چرایی بی توجهی به ان تهیه کنید. سپاسگزارم
ناشناس
جمعه ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
تا حسن بفهمد معاملات خودکار چیه وقتش تمامه پیشنهاد ویا خواهش خودرا نگهدار برای شبخ کلید دیگر تاببینیم آن درچندمین سال ریاست خواهد فهمید