بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
به نظر می‌رسد که قیمت‌های حبابی فعلی در اکثر شرکت‌های بازار سرمایه با کوچک‌ترین افت قیمت ارز می‌توانند با افت و کاهش سریع و سنگینی همراه باشند و سرمایه گذاران تازه وارد در این بازار کار سختی را پیش رو خواهند داشت.
کد خبر : ۲۲۱۹۱۹

کار سخت سرمایه گذاران تازه وارد


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد رشد قیمت‌ها در سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز و نوسان قیمتی در سهام شرکت‌های کوچک بودیم، به گونه‌ای که علیرغم رشد بیش از ۲.۳۸ درصدی شاخص کل، شاخص کل هم وزن کمتر از ۰.۵ درصد رشد را تجربه کرد.

شاخص کل به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید و در معاملات روز گذشته رشد بیش از ۳۰ هزار واحدی را تجربه کرد.
نماد‌های "فولاد"، "فارس"، "فملی" و "شستا" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات نیز بار دیگر به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال رسید و جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۲۱۰ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به روز قبل از آن رشد بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریالی را نشان می‌دهد.

سیاست و اقتصاد کلان
قیمت ارز همچنان در بازار‌های مالی بدون توقف به نظر می‌رسد و در برخی معاملات شنیده‌ها حاکی از ثبت قیمت ۲۰ هزار تومانی نیز بوده است. این موضوع که منجر به افت شدید و مجدد وضعیت اقتصادی اکثر خانوار‌های ایرانی می‌شود، متاسفانه با بی تفاوتی مسئولین مواجه شده و شاهد هیچ واکنش صحیح و حتی حداقلی از سوی ارکان دولتی و نظارتی مثل دولت و مجلس شورای اسلامی نیستیم و ظاهرا دوره جدید مجلس نیز شاهد رسیدگی به موارد حاشیه‌ای و صرفا کم هزینه برای نمایندگان شده است.

در خبری دیگر از حوزه ارز، بانک مرکزی ضمن تشکر از صادرکنندگانی که در راستای مصالح و منافع جامعه نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات اقدام کرده‌اند، اعلام می‌کند درصورت عدم برگشت ارز توسط سایر صادرکنندگان، مطابق مقرارت، اسامی متخلفان در رسانه‌ها انتشار می‌یابد.

چند ماه پس از آغاز بحث درباره امکان رفع تعهد ارزی با ورود موقت کالا به کشور، سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که این طرح در گام پایانی خود قرار دارد. در دو سال اخیر با بازگشت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، دولت برای مدیریت بازار ارز دو سیاست را به شکل همزمان اجرایی کرد، نخست محدود کردن واردات و کاهش تعداد کالا‌هایی که در این ایام امکان ورود به ایران را دارند و از سوی دیگر برقرار کردن یک تعهد ارزی برای صادرکنندگان کالا‌های غیرنفتی که به آن‌ها زمانی چندماهه می‌دهد تا ارز حاصل از صادرات خود را به طرق مختلف به کشور بازگردانند.

با توجه به محدودیت‌هایی که بر سر راه همکاری بانک‌ها و صرافی‌های بین المللی با ایران وجود دارد، بانک مرکزی اعلام کرده که صادرکنندگان می‌توانند ۵۰ درصد از ارز خود را در سامانه نیما تحویل واردکنندگان دهند و از سوی دیگر ۳۰ درصد را نیز خود به واردات در ازای صادرات اختصاص دهند. با این وجود یکی از طرح‌هایی که بخش خصوصی از ماه‌ها پیش آن را پیگیری کرده، بحث ورود موقت کالا به عنوان بخشی از رفع تعهد ارزی صادرکنندگان است.

بازار خودرو در شرایطی با صعود دوباره قیمت‌ها و نابسامانی روبه‌رو شده که قرار است فرآیند قیمت‌گذاری خودرو‌ها دوباره از نقطه صفر آغاز شود و دستورالعمل قیمت‌گذاری مورد بازنگری قرار گیرد. در نتیجه، اجرای مصوبه فروش ۱۰ درصد بالای نرخ کارخانه نیز منتفی شده و ظاهراً معیار دیگری برای کنترل بازار وجود ندارد. برخی خبر‌ها حاکی از پیشنهاد قیمت ۹۰ میلیون تومانی برای پراید است.

در خبری از بازار فولاد، قیمت میلگرد در هفته گذشته روند صعودی داشت، میانگین قیمت میلگرد از ابتدای هفته با رقم ۷۱۵۰۶ ریال شروع شد و سه شنبه به ۷۲۶۲۷ ریال رسید انتظار بازار این است که با محدودیت عرضه شمش قیمت میلگرد رو به بالا باشد.

عرضه‌های میلگرد در بورس ادامه دارد و این عرضه قطره چکانی با محدودیت خرید هر متقاضی خود نشانه‌ای از محدودیت عرضه بوده ضمن آنکه بعضی از کارخانه‌ها در صورت فروش محصول با تحویل یک هفته‌ای اقدام به عرضه کالا می‌کنند این به نوعی حفظ عطش بازار است.

در خبری از بازار سهام، در روز چهارشنبه ۱۵ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری پویا برای اولین بار در بازار سرمایه و در قالب عرضه اولیه مورد معامله قرار خواهد گرفت. تعداد ۶۰۰ میلیون سهام این شرکت و با سهیمه ۳۰۰ سهمی به ازای هر کد در بازه قیمتی ۳.۹۰۰ تا ۴.۱۰۰ ریالی عرضه خواهد شد.

بازار امروز

با توجه به رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار ارز که متعاقب آن منجر به رشد سنگین قیمت‌ها در سایر بازار‌ها شده، در حال حاضر محرک اصلی بازار سرمایه همچون دو سال اخیر، رشد نرخ ارز و افزایش تورم بوده و در این بین هیچ نشانی از رشد تولیدات، بهبود و افزایش بهره وری و تولید محصولات جدید و متفاوت نیست و متاسفانه صرفا کاهش ارزش پول ملی و تنزل سطح زندگی اکثریت جامعه بهانه‌ای برای رشد بازار سرمایه و افزایش ثروت سرمایه گذاران آن شده است.

با این حال به نظر می‌رسد که قیمت‌های حبابی فعلی در اکثر شرکت‌های بازار سرمایه با کوچک‌ترین افت قیمت ارز می‌توانند با افت و کاهش سریع و سنگینی همراه باشند و سرمایه گذاران تازه وارد در این بازار کار سختی را پیش رو خواهند داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
بیسوادان اقتصادی جز حباب در بورس چیزی نمی دانن اگر شاخص بورس افزایش تر وجهشی تر بود دلار به 20ت نمی رسید ایا رشد شاخص بهتر است یا گرانی و حباب در بازار های مجاور مثل مسکن که مردم را چادر نشین و پشت بام خواب کرده اگر این همه نقدینگی جذب بورس نمی شد دلار چند بود و قیمت مسکن چند میشد ایا ناراضیتی مردم از گرانی بیشتر نمی شد در حالی که مثل اینکه عده ایی از رشد بورس ناراحتن و فکر مردم نیست نو فکر بازار خودشانن دیگر حباب در بورس قدیمی شده چون قیمت سهام مقایسه ایی ندارد که ارزشگذاری ان حبابی باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷
بورس نیوز چرا نظر این بیسوادان را میگذاری ایا چیزی در اقتصاد ما وجود دارد که حباب داشته باشد با این قیمت دلار حتی 18ت ایا پول ما روز به روز بس ارزش تر نمی شود بحث با این افراد که مشخصا اهداف خودشان را دنبال میکنن بسیار برای بورس مضر است و الکی کارشناسی میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷
بورس نیوز چرا نظر این بیسوادان را میگذاری ایا چیزی در اقتصاد ما وجود دارد که حباب داشته باشد با این قیمت دلار حتی 18ت ایا پول ما روز به روز بس ارزش تر نمی شود بحث با این افراد که مشخصا اهداف خودشان را دنبال میکنن بسیار برای بورس مضر است و الکی کارشناسی میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
کار سخت سهام داران از دست شما بیسوادان حباب گو