بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

سیگنالی برای بازارهای داخلی

هر دو شاخص کل و هم وزن موفق شدند از سقف کانال صعودی خود عبور کنند و باید دید با کمتر شدن التهابات بازار ارز آیا موفق خواهند شد جایگاه خویش را بر بالای آن تثبیت کنند یا خیر.
کد خبر : ۲۲۲۲۱۱
.
 
به گزارش بورس نیوز، در بازار‌های جهانی، نگرانی‌ها از اعمال مجدد محدودیت‌ها و بازگشایی کُند فعالیت‌های اقتصادی همچنان یک مساله جدی برای بازار است. به خصوص که آمار مبتلایان به ویروس کرونا روز به روز بیشتر میشود. به طوریکه به گزارش رویترز، در آمریکا، موارد ابتلا به ویروس کرونا در هفته منتهی به ۲۱ ژوئن نسبت به هفته پیش از آن ۲۵ درصد جهش داشته است. از طرفی روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که اتحادیه اروپا خود را برای ممنوعیت ورود مسافران از آمریکا آماده می‌کند. بدین ترتیب آمریکا در کنار برزیل و روسیه در فهرست کشور‌های پرخطر از نظر این اتحادیه قرار خواهد گرفت. اما ترامپ در تازه‌ترین توییت خود مدعی شده که فعالیت‌های اقتصادی آمریکا دیگر تعطیل نخواهد شد. هرچند دیروز گزارش‌های اقتصادی آمریکا هم مبهم بودند و شاخص مدعیان بیکاری
آمریکا منتشر شد که بیشتر از پیش بینی‌های بازار بود. اما در اروپا بانک مرکزی این اتحادیه با تزریق اعتبارات جدید به سیستم مالی، از بازار‌های مالی حمایت کرده است. همین عامل باعث گردید که بازار‌های مالی بخشی از سقوط روز‌های گذشته خود را جبران کنند و در قیمت‌های کامودیتی‌ها شاهد بهبود روند قیمتی هستیم. به طوریکه قیمت نفت افزایش یافته و به حوالی قیمت هفته پیش خود رسید؛ که البته خبری مبنی بر اینکه روسیه صادرات نفت خام را کاهش داده است، هم بر روی آن بی تاثیر نبود. اما در بازار طلا به دلیل نگرانی‌ها از جهش تعداد موارد ابتلا به کرونا، قیمت فلز زرد چهارشنبه به بالاترین رقم خود از اکتبر ۲۰۱۲ رسید؛ و بعد از آن کمی کاهش یافت و الان با حمایت ۱۷۶۰ دلاری درگیر است. شکست این حمایت میتواند قیمت اونس طلا را تا ۱۷۵۰ دلار پایین بکشد.
 
.
نگاهی به بازار‌های داخلی

به گفته کارشناسان، تسریع در بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات و عادی شدن روال تجارت کشور ناشی از کاهش پیامد‌های شیوع ویروس کرونا موجب کاهش هیجانات در بازار ارز و ایجاد ثبات در آن خواهد شد. در همین راستا بنا بر اعلام سخنگوی گمرک ایران امروز و در آغازین روز‌های تیر ماه هیچ یک از مرز‌های کشور‌های همسایه بسته نیست و فعالیت آن‌ها به روال سابق بازگشته است. مهرداد سعادت، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه نیز به ایرنا اعلام کرد که حجم تجارت و کالا‌هایی که میخواهد از خاک ترکیه ترانزیت شود پس از بازگشایی مرز به صورت خیلی محسوس افزایش داشته و تلاش بر این است که عقب افتادگی تجاری در سه ماه گذشته به سرعت جبران شود. از یک سو باز شدن تمام مرز‌های کشور‌های همسایه باعث شده تجارت با این کشور‌ها با سرعت بیش از گذشته در جریان باشد، از سوی دیگر روش‌های ترانزیت در زمان تعطیلی مرز‌ها همچون تجارت ریلی از مرز رازی هنوز به قوت خود باقی بوده و در کنار مرز بازرگان مشغول فعالیت است که این امر منجر به سرعت گرفتن تجارت با کشور ترکیه شده است. با این روال میتوان امیدوار بود که در مدت زمان نه چندان طولانی، افت تجاری چند ماه گذشته جبران شود.
اما در کنار جهش نرخ ارز که تورم زاست، افزایش حجم نقدینگی نیز به عنوان عاملی بسیار تاثیر گذار در ملتهب شدن قیمت بازارها، قابل توجه است؛ که در تازه‌ترین اتفاق در این حوزه، سیاستگذار پولی با ۲ اقدام سعی کرد پول ملی را در برابر ارز محافظت کند.
افزایش نرخ بهره کف از سوی بانک مرکزی و فروش بیش از ۶ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار بین بانکی دو خبری بودند که طی هفته اخیر، سیگنال مهمی را به بازار‌ها مخابره کردند. به گزارش دنیای اقتصاد، نرخ سود سپرده گذاری در بانک مرکزی با ۲ درصد افزایش به ۱۲ درصد رسید. این نرخ به عنوان کف دالان نرخ سود در بازار بین بانکی محسوب میشود. به عقیده صاحبنظران، با انقباض دالان نرخ سود در بازار بین بانکی، حداقل از سرعت کاهش جذابیت ریال کاسته میشود. پیشتر کارشناسان تاکید کرده بودند که بانک مرکزی برای تحقق تورم هدف، باید اقدام به افزایش نرخ بهره کند. این سیاست میتواند منجر به افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی و به تبع آن، نرخ بهره ریال در بازار‌ها شود. خبر دوم، حراج اوراق دولتی در بازار بین بانکی بود. تاکنون حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی فروش رفته است. تامین کسری بودجه از این کانال، فشار بر پایه پولی و چاپ پول را کاهش میدهد و در نتیجه نیروی محرکه تورم، کمرنگ‌تر از قبل خواهد شد. البته کارشناسان معتقدند باید منتظر ماند و دید در شطرنجی که شروع شده به کیش سیاست گذار چه پاسخی داده میشود؟
.
در هفته آینده (سه شنبه ۱۰ تیرماه) نیز قرار است ۵۵ /۶ هزار میلیارد تومان از اوراق بدهی دولتی واگذار شود. تاکنون حدود ۱۱ درصد از این هدف محقق شده و در صورت موفق بودن حراج هفته بعد در مجموع سیاستگذار توانسته ۲۳.۵ هزار میلیارد تومان (۶ /۱۵ درصد) از کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی را از این طریق تامین مالی کند. اتفاقی که از منظر اکثر کارشناسان باید به فال نیک گرفت؛ زیرا فشار به پایه پولی و چاپ پول را کم خواهد کرد.
.
در مجموع با روانتر شدن صادرات کانال به کشور‌های دیگر و نیز تدابیری که بانک مرکزی در مورد کنترل سمت و سوی نقدینگی سیال در شریان بازار‌های کشور به کار گرفته است می‌توان امیدوار بود که نرخ ارز تا حدودی از التهابات روز‌های اخیر فاصله بگیرد، کما اینکه در روز‌های پایانی هفته هم اقدام بازار ساز در عرضه ارز در بازار موثر بود و خریداران تا حدودی از میز معامله پا پس کشیدند.
 
قوی ترین و ضعیف ترین عملکرد هفته 
.
.
 
کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه 
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم انداز صعودی نرخ ارز و شیب تند رشد نقدینگی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم انداز صعودی نرخ ارز و شیب تند رشد نقدینگی

ارسال نظر