بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
مدیر امور سهام و مجامع "سیدکو" در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افزایش نرخ ارز، محرکی برای رونق صادرات

تحریم های ظالمانه دشمن مشکلاتی برای تمام صنایع تولیدی ایجاد کرده؛ ولی صادرات سیمان به بازارهای منطقه ادامه دارد و این، نقطه قوتی برای این صنعت محسوب می گردد.
کد خبر : ۲۲۲۵۲۰

افزایش نرخ ارز، محرکی برای رونق صادرات سیمانی ها

 

به گزارش بورس نیوز، یکی از سهم های پربازده امسال که امروز هم با صف خرید مواجه است، سهم شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان با نماد "سیدکو" است. این نماد که اخیرا مورد توجه حقوقی ها هم قرار گرفته، از ابتدای سال جاری رشد قیمت ۱۹۵ درصدی داشته است. این شرکت، از جمله شرکت های مادر در صنعت سیمان بوده و سهامدار عمده "سشمال" ، "سمازن" ، "سقائن" ، "ساروج" ، "ساربیل" ، "سکرما" و چندین شرکت غیر بورسی سیمانی و غیر سیمانی هم هست. نکته جالب توجه در گروه سیمانی، افزایش نرخ ۲۰ تا ۳۰ درصدی انواع سیمان است که نسبت P بر E سیمانی ها را کاهش داده و به جذابیت این گروه کمک می کند.

رضا اسماعیلی مدیر امور مجامع و سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر افزایش نرخ سیمان بر سودآوری شرکت ها بیان کرد: با توجه به رشد هزینه های تولید، افزایش نرخ ۲۰ تا ۳۰ درصدی انواع سیمان کافی نیست؛ اما به هر حال این افزایش نرخ بی تاثیر هم نیست و موجب افزایش درآمد سیمانی ها خواهد شد.

وی افزود: با افزایش نرخ ارز و تورم و رشد هزینه هایی مثل تعمیرات و تامین آجر نسوز و حقوق و دستمزد کارگران و...، بهای تمام شده سیمان هم افزایش داشته است. سیمان در حال حاضر قیمت ارزانی دارد و هیچ کالای دیگری را با این حجم، نمی توان با این قیمت ها خریداری کرد. سیمانی ها انتظار افزایش نرخ بیشتری داشتند و افزایش نرخ ۲۰ درصدی چندان جذاب نیست.

اسماعیلی در ادامه ضمن اشاره به تاثیر مثبت افزایش نرخ ارز بر شرکت هایی که صادرات سیمان دارند، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز، صادرات را جذاب تر کرده و مشتریان صادراتی هم از محصول ایرانی استقبال می کنند. البته شرکت های سیمانی که به مرزهای صادراتی نزدیک تر هستند و امکان صادرات محصول خود را دارند، از افزایش نرخ ارز بهره بیشتری خواهند برد. در میان زیرمجموعه های "سیدکو" شرکت ساروج بوشهر حجم صادرات چشمگیرتری دارد و می توان گفت جزو بهترین زیرمجموعه های سیدکو است. این شرکت بزرگترین صادرکننده کلینکر در منطقه خاورمیانه است و تقریبا هر آنچه تولید می کند، روانه بازارهای صادراتی می کند.

این فعال صنعت سیمان اضافه کرد: با وجود تمام مشکلات، صنعت سیمان کماکان سودآور بوده و توانسته صادرات خود را حفظ کند. تلاش های انجمن صنفی هم جهت ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای سیمان قابل تقدیر است. ولی امیدواریم از ظرفیت های نصب شده و منابع خدادادی در کشور، نهایت استفاده را ببریم و صنعت سیمان شکوفاتر از قبل باشد‌. تحریم های ظالمانه دشمن مشکلاتی برای تمام صنایع تولیدی ایجاد کرده؛ ولی صادرات سیمان به بازارهای منطقه ادامه دارد و این، نقطه قوتی برای این صنعت محسوب می گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر