بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
عضو هیات موسس کانون صرافان در یادداشتی برای بورس نیوز تاکید کرد:

بخشنامه کانون صرافان و سوالاتی که بی پاسخ ماند

کد خبر : ۲۲۲۷۰۲
نویسنده :
اصغر سمیعی زفرقندی - عضو هیات موسس کانون صرافان

بخشنامه کانون صرافان و سوالاتی که بی پاسخ ماند

به گزارش بورس نیوز، چندی قبل کانون صرافان در اطلاعیه ای به شبکه صرافان سراسر کشور اعلام کرد هرگونه معامله حواله ارزی خارج از سامانه نیما و خرید و فروش اسعار بیگانه خارج از سامانه سنا مطابق قوانین و مقررات غیرقانونی می باشد.


اصغر سمیعی زفرقندی عضو هیات موسس کانون صرافان و تحلیلگر بازار ارز در یادداشتی برای بورس نیوز در این خصوص نوشت:
صرافان مجاز از اوایل دهه ۹۰ موظف بوده اند که کلیه عملیات خود را در سامانه " سنا " ثبت کنند و این سامانه تحت نظارت بانک مرکزی بوده و کارشناسان ارزی بانک مرکزی آن را رصد می‌ کنند.
از ابتدای سال ۹۷ و با اعلام تک نرخی شدن مصنوعی و غیر واقعی ارز بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی ، صرافان دارای مجوز از بانک مرکزی از خرید و فروش آزاد ارز و انجام هرگونه حواله خارج از سیستم نیما ( نظام یکپارچه ارزی کشور) منع شده اند. بدین ترتیب جمع کثیری از متقاضیان خرید ارز از خدمات صرافان مجاز محروم شده و مجبور به مراجعه به بازار غیر رسمی شده‌اند ، که الان هم این روند ادامه دارد و سیستم نیما جوابگوی همه متقاضیان ارز نیست. مثلاً کسانی که بخواهند برای سفر بیش از معادل ۲ هزار یورو یا حدود ۲۲۰۰ دلار در سال نقدی خریداری کنند، مجبورند که مابقی نیاز ارزی خود را از بازار آزاد تهیه کنند یا اگر کسی بخواهد برای فرزند یا یکی از اقوامش پولی به خارج از کشور بفرستد، صرافان مجاز قانونا نمی توانند این خدمت را به او بدهند. همچنین اگر کسی در خارج از کشور، پولی داشته باشد و بخواهد آن را به ایران منتقل کند، اگر بخواهد صحیح و عاقلانه عمل کند مجبور است از مجاری غیر رسمی استفاده کند ، چون اگر بخواهد قانونی عمل کند، می تواند ، پول را تبدیل به اسکناس کرده و به ایران بیاورد ، و با قیمتی بسیار کمتر از بازار به بانک ها و صرافی ها بفروشد. حواله های ارزی تحت شرایط خاص برای شرکت ها از طریق سیستم نیما انجام می شود ، ولی برای اشخاص هیچ پیش بینی صورت نگرفته است.
سوالاتی از سوی مردم در این رابطه مطرح است، که متاسفانه مدیران اقتصاد کشور تا کنون پاسخگوی آن نبوده اند، مثلا :
اگر کسی سالها پیش از اعتبارش در یک کشور خارجی استفاده کرده و پولی را از بانک های آنجا وام گرفته و به ایران آورده و سرمایه گذاری کرده باشد، الان که موعد باز پرداخت آن وام است، چگونه ریال خود را تبدیل به ارز کند و تعهدات خود را ایفا کند؟
یا برعکس، اگر کسی در ایران بدهی داشته باشد ولی پولش در بانک های خارج باشد، آیا راهی هست که بتواند آن را تبدیل به ریال کرده و به کشور بیاورد و بدهی خود را تسویه کند؟
بانک‌های کشور که متأسفانه گرفتار تحریم های ظالمانه استکبار جهانی هستند، صرافان هم که در نبود آنها ، می توانستند و می‌توانند این خدمات را ارائه کنند ، که دست و پایشان توسط مقررات عجیب بسته شده است.
راستی اگر پدر پیری در ایران فقیر باشد، ولی فرزندش مثلا در کانادا، دارای حقوق خوبی باشد و بخواهد به پدر و مادرش ماهیانه کمک مالی کند، آیا می‌تواند این کار را به صورت قانونی انجام دهد؟ یا می باید به صرافان غیر رسمی مراجعه کند؟  یا اگر فرزندی در خارج از کشور گرفتاری مالی داشته باشد و پدرش یا مادرش بخواهند برای او پولی حواله کنند آیا راهی جز مراجعه به صرافان غیر رسمی دارند؟
چرا با گذاشتن مقررات دست و پا گیر باعث می شویم مردم ناچار به زیر پا گذاشتن قانون شوند؟
آدم های بسیار معتقد و متدین که واقعا هم به حکومت و دولت وفادار هستند را می بینیم که در مواقعی مجبور به انجام معامله با صرافان غیر رسمی می شوند و گاهی هم در این رابطه ضرر های بزرگ می کنند.
گاهی گرفتار آدم‌های ناسالم می شوند، و همه اینها باعث تیره شدن فضای کار و فعالیت های اقتصادی می شود ، از طرف دیگر وقتی صرافان مجاز، غیر فعال می شوند و کار به دست صرافان غیر رسمی می افتد، کار نظارت به درستی انجام نمی شود، دولت هم از مالیات حقه خود محروم می شود، مردم هم ضرر می کنند چون هم خدمات را گران تر دریافت می‌کنند و هم احتمال خطر برای آن معاملات بسیار زیادتر خواهد بود.  

بخشنامه کانون صرافان و سوالاتی که بی پاسخ ماند

همین حالا هم در حالی که صرافی های بانکی با قیمت ۱۹ هزار و ۵۰ تومان مشغول فروختن دلار هستند ، همزمان در بازار آزاد دلار با بیش از ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان مورد معامله قرار می گیرد و این یعنی بیش از هزار تومان اختلاف بین خرید از صرافی بانک ها و فروش در بازار آزاد ، یعنی اگر کسی حدود یک ساعت در صف خرید از صرافی بانکی بایستد و مثلاً دو هزار دلار خریداری کند ، می تواند آن را در بازار آزاد فروخته و فوراً ۲ میلیون تومان سود حاصل کنند که این یعنی حدود یک ماه حقوق برای یک کارگر و این یعنی فساد و رانت! بارها گفته اند چند نرخی بودن، باعث ایجاد رانت و فساد در بازار ارز بوده و هست ، مدعیان مبارزه با فساد توجه داشته باشند، مبارزه با فساد، بسیار انجام پذیر تر و کم دردسر تر و پر ثمر تر از مبارزه با فاسد خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
دلار تا چند بالا میره امسال؟