بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
مجمع عمومی عادی سالانه فرابورس امروز ۱۵ تیرماه ۱۳۹۹ برگزار شد.
کد خبر : ۲۲۲۸۷۰

مجمع فرابورس

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالانه فرابورس در حال برگزاری است.‏

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در مجمع عمومی عادی سالانه فرابورس، گزارشی از عملکرد این شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ ارائه کرد و گفت: ارزش بازار فرابورس در آخرین ‏روز معاملاتی سال ۹۸ افزایش ۱۷۰ درصدی داشت.

وی افزود: در سال ۹۸ شاهد ۱۴ عرضه اولیه سهام در بازار‌های اول و دوم، یک ‏عرضه اولیه در بازار ‏SME ‏ و پذیرش ۲۵ شرکت بودیم.

مجمع فرابورس

مدیرعامل فرابورس ادامه داد: پذیره‌نویسی و پذیرش ۵ فقره صکوک منفعت دولت، ۲ فقره صکوک مرابحه عام دولت، یک ‏فقره صکوک مشارکت بخش خصوصی و دو فقره صکوک اجاره بخش خصوصی به همراه پذیرش ۲۷ فقره ‏اوراق اسناد خزانه اسلامی از دیگر فعالیت‌های فرابورس در سال ۹۸ است.

هامونی خاطرنشان کرد: همچنین پذیره‌نویسی و پذیرش ۲ صندوق جسورانه، ۲ صندوق قابل معامله، یک صندوق سرمایه‌گذاری ‏خصوصی و همچنین پذیرش نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و تبدیل آن به صندوق سرمایه‌گذاری ‏قابل معامله در سال ۹۸ بخش دیگری از عملکرد فرابورس در این سال به شمار می‌آید. ‏

امیر هامونی از رویداد‌های مهم سال گذشته فرابورس را ‏مشارکت در اجرایی کردن فروش تعهدی در بازار سرمایه، اجرای اصلاحیه دستورالعمل نحوه انجام معاملات در ‏بازار پایه، مشارکت در راه‌اندازی عملیات بازار باز بانکی، حضور در ‏هیات موسس و ترکیب سهامداری شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران، استفاده از بستر تامین ‏مالی جمعی برای مقابله با بیماری کرونا و راه‌اندازی سامانه تامین مالی جمعی عنوان کرد. ‏

هامونی همچنین به مقایسه معاملات فرابورس در بهار ۹۹ و بهار ۹۸ پرداخت و گفت: بازده شاخص در فصل بهار جاری ۱۱۵ درصد و ارزش بازار ۱۰۸ درصد نسبت به آخرین روز کاری در سال ۹۸ رشد کرده است.

همچنین به ترتیب حجم، ارزش و تعداد معاملات فرابورس در ۳ ماهه نخست سال جاری افزایش ۸۱، ۶۱۵ و ۴۳۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را به ثبت رسانده است.

مدیرعامل فرابورس ایران از افشای اطلاعات بااهمیت در سامانه کدال از سوی شرکت فرابورس ایران در دقایقی پیش خبر داد و گفت: قرارداد لایسنس و سرویس پشتیبانی سامانه معاملات بازار متشکل معاملات ارز ایران ‏نهایی شده و ۱۸.۷۵ درصد از درآمد‌های کارمزد معاملات تسویه این بازار، سهم فرابورس ایران است. ‏

ساختمان جدید فرابورس
بنا به گفته هامونی مدیرعامل فرابورس، این شرکت از نبش دیدار به جنب میدان بهاران آرژانتین نقل مکان خواهد کرد؛ مبلغ کل ۳.۰۹۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال عنوان شد.

سوالات سهامدار

- چرا فرابورس کارمزد معاملات را کاهش داده است؟
- درخصوص بازار پایه باعث ضرر و زیان سهامداران شده است؟
- هسته معاملات باعث ضرر و زیان سهامداران؟
- اظهارات عجیب آقای هامونی در ۲۱ بهمن ۹۸ این بود که سهم فرابورس را به علت معاملات مشکوک بسته‌اند؟
- هامونی قیمت سهام متناسب با رشد سودآوری ما نیست؟

امیرهامونی مدیرعامل فرابورس در پاسخ به سوالات بیان کرد: درخصوص کاهش کارمزد ۲۰ درصدی کارمزد بورس و فرابورس باید اشاره شود که با توجه به مطالعات انجام شده هرچقدر هزینه را کم کنیم، تعداد تراکنش‌ها بیشتر می‌شود؛ به لحاظ دریافت کارمزد نسبت به نورم‌های جهانی، فرابورس و حتی بورس می‌توانند درآمد‌های خود را متنوع‌سازی کنند تا با افزایش معاملات، درامد خود را افزایش دهند.

از سوی دیگر باید اشاره داشت که زمانی که بر ساخت تکنولوژی و بحث دیتا سرمایه‌گذاری شود که اتفاقا بورس‌های دنیا نیز به این سمت گا برداشته‌اند، کارمزد معامله را صفر می‌کنند و درامدشان از محل فروش تکنولوژی و دیتا کسب می‌کنند؛ الان بالای ۹۸ درصد وابسته به کارمزد معاملات هستیم و این راهبردی است که باید در بلندمدت ادامه دهیم و مردم هم انتظار دارند که کارمزد کاهش یابد.

درخصوص بازار پایه اگر آن اتفاقات نمی‌افتاد شاهد اتفاقات بزرگتری می‌افتاد. ما سعی کردیم جلوی هیجان را بگیریم و تا حدی هم موفق بودیم.

بازار ارز یک بازار نوپا بوده و با تعداد تراکنش‌های فرابورس قابل مقایسه نیست؛ هسته معاملات را شاهد هستم که همکاران ما بی‌وقفه تلاش می‌کنند تا سامانه را برای معاملات آماده کنند؛ هسته بازار ارز کاملا مستقل از هسته معاملات سهام است.

سامانه فراسا سامانه ارتباط با کارگزاران، کانون نهاد‌های سرمایه گذاری و ... است و بیشترین مکاتبات از طریق این سامانه صورت می‌گیرد؛ این سامانه را به بازار متشکل ارزی هم فروختیم؛ بورس‌های دیگر هم به سراغ این سامانه آمدند و با ما در حال مذاکره هستند.

طبق دستورالعمل وقتی ظن دستکاری قیمت به وجود بیاید، نماد بسته می‌شود؛ برخی از گروه‌های تلگرامی و فضای مجازی که بعضا غیرمجاز هستند روی برخی سهم‌ها از جمله سهم فرابورس متمرکز شدند و سهم فرابورس بسته شد اما؛ نماد بلافاصله نماد باز شده و توانستیم معاملات را انجام دهیم.

قیمت سهم رشد سه برابری نسبت به رشد درآمد‌های ما در آن برهه داشت، چون همزمان با رفتار‌هایی شده بود که مشکوک به دستکاری قیمت بود. ما هیچ کنترل و نظری روی قیمت نداریم و نخواهیم داشت؛ این سهم سهامدار عمده ندارد که روی قیمت کنترل کند؛ حتی صندوق بازارگردانی هم منابعش محدود و مشخص است.

قیمت سهم رشد سه برابری نسبت به رشد درآمدهای ما در آن برهه داشت چون همزمان با رفتارهایی شده بود که مشکوک به دستکاری قیمت بود. ما هیچ کنترل و نظری روی قیمت نداریم و نخواهیم داشت. این سهم سهامدار عمده ندارد که روی قیمت کنترل کند. حتی صندوق بازارگردانی هم منابعش محدود و مشخص است.

سوال سهامدار

  • آقای هامونی اظهارات غیرمسئولانه شما جلوی رشد سهم را گرفت؟
    - شما به سهامداران بدهکار هستید آقای هامونی؟
  • اتفاق‌های چهارشنبه‌ها کجا به نفع من سهامدار است؟
    چرا فرابورسی‌ها مجبور به تقسیم سود در سجام نمی‌شوند؟
    چرا بازار متشکل ارزی هنوز شکل نگرفت؟

درباره صندوق توسعه، این صندوقی بوده که به همت بزرگان بازار ۱۰ سال پیش راه‌اندازی شده و ۳۰درصد منابع درآمدی فرابورس به این صندوق اختصاص پیدا می‌کند.

از این به بعد طبق مصوبه سازمان هم EPS عملیاتی و هم NAV سرمایه‌گذاری بلند مدت صندوق توسعه بازار و ۳۰درصد کارمزد معاملات فرابورس به این صندوق می‌رود.

بعد از شهادت سردار سلیمانی تقریبا ۱۴هزار ملیارد تومان منابع وارد بازار شد که اکثرا فروشنده بودند و بیشتر کسانی بودند که زیر ۸، ۹ ماه سابقه فعالیت در بازار را داشتند.

کسب و کار صندوق توسعه در شرایط بد بازار به کمک بازار می‌آید وسهم‌ها را جمع می‌کند و در شرایط خوب بازار سهام را می‌فروشد. خود این صندوق برای بورس و فرابورس درآمد سازی می‌کند.

ما سلیقه‌ای رفتار نکردیم. همه چیز طبق ضوابط بوده و همه مسائل نظارت ویژه می‌شوند؛ کارمزد بازار ارز در حال حاضر ۴ در هزار ارزش معاملات ریالی است.

پیش بینی درآمد‌ها در هفته پیش تقریبا رشد ۸۵ درصدی با توجه به عملکرد سه ماهه یک پیش بینی مطمئن انجام دادیم. این مقدار که پیش بینی کردیم حداقلی بوده که انشاالله به آن می‌رسیم.

با توجه به اینکه پیش‌بینی پذیری بازار به لحاظ آینده سخت شده. عملکرد ماهانه ما را ببینید.

سوال سهامدار

  • چرا فرابورس یک بازارگردان درست و حسابی ندارد؟
    - آقای هامونی بورس ایران را با بورس مقایسه می‌کنید؟
    - چه کسی دامنه نوسان را ۱۰ درصد در بازار پایه کرد؟
    - درباره کارمزد‌ها گفتید که تراکنش بالا می‌رود. فرهنگ سهامداری را حمایت نمی‌کنید؟
    - ۴۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه دادید در سال گذشته کجا هزینه شده و افزایش سرمایه امسال را کجا هزینه کنید؟

درباره سهامی عام و استقلال ما در قانون مشخص بوده و، زیرا سقف درآمد‌ها را رگلاتور تعیین می‌کند.

ما نمی‌توانیم به‌عنوان شرکت سهامی عام مستقل خودمختار هر درآمدی را کسب کنیم. ما تحت نظارت سازمان هستیم؛ من در جای خودش با سازمان بورس در جلسات مختلف مفصل صحبت می‌کنیم؛ اگر فرابورسی رشد کرده و بزرگ شده به خاطر همراهی و نظارتی بود که سازمان بورس داشت.

بحث هسته معاملات مطالبه به حق شماست. سامانه فرابورس همین سال گذشته به روز شده است. در کدام کشور سراغ دارید که این حجم از تراکنش را داشته باشد، الان همکاران من بخواهند سرور وارد کنند چند ماه طول می‌کشد. مسائل تحریم‌ها و استقبال بی نظیر از بازار سرمایه را در نظر بگیرید.

تصمیمات مجمع

از ۱۳۶ میلیارد تومان سود این شرکت، ۳۶ میلیارد تومان سود قابل تقسیم بوده و حداکثر سود ۱۸.۷ ریال تقسیم سود خواهیم داشت اما؛ مابقی سود به‌عنوان پاداش سهام تقسیم خواهد داده شد.

 هامونی اعلام کرد: طبق فرمول کفایت سرمایه سازمان بورس، سرمایه شرکت فرابورس باید از ۱۴۰ میلیارد تومان به ۳۲۲ میلیارد تومان برسد. فعلا افزایش سرمایه ای ۱۰۰ درصدی انجام خواهد شد که ۱۱۰ میلیارد تومان آن از سود انباشته و ۳۰ میلیارد تومان آن از اندوخته خواهد بود و سرمایه فرابورس به ۲۸۰ میلیارد تومان می رسد. برای رسیدن به سرمایه ۳۲۲ میلیارد تومانی، بعدا از سود انباشته امسال یا آورده نقدی، افزایش سرمایه خواهیم داد. در مجمع سال آینده در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد.

در مجمع عمومی عادی سالانه فرابورس ایران برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸، سهامداران شرکت با تقسیم ۱۵۰ ریال به ازای هر سهم ‏موافقت کردند‎.‌‏ ‏

نتیجه انتخابات هیئت مدیره فرابورس

 

پس از شمارش آرا برای انتخاب اعضای هیئت‌مدیره فرابورس ایران، برای دوره هفتم، شرکت‌های گروه مالی پارسیان، گروه مالی ملت، بورس اوراق بهادار تهران، سرمایه‌گذاری امید، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه و شرکت کارگزاری صبا تأمین به عنوان اعضای حقوقی هیئت‌مدیره فرابورس انتخاب شدند.‌
همچنین اعضای علی‌البدل هیئت‌مدیره نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سرمایه‌گذاری تدبیر و تأمین سرمایه لوتوس پارسیان هستند.‌

 

بازگشایی پرونده بازارپایه از زبان هامونی/ حق نداشتید درخصوص سهم‌های دیگر نظر دهید!

ادامه دارد...

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
هامونی چرا اینقدر میخاد از کلمات انگلیسی استفاده کنه ؟
ناشناس
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
به نظرم جوابها اصلا قانع کننده نبود
ناشناس
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
مهم اینه که جوابی ندارن اصلا ایشون و فقط توجیه می کنن
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
هر روز انید ما بیشتر نا امید میشه ... به نظر من باید از نیروهای متخصص حزب اللهی و دارای تخصص استفاده کرد ... کلا الان که همه چی داغانه .... پرسنل هم ناراضی