بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
طبق پیگیری‌ها، سازمان بورس به این شرکت سرمایه‌گذاری نامه‌ای بابت اصلاح این نوع تبلیغ ارسال کرده که طبق آن، باید عنوان سهم و بورس از تبلیغات تبرک حذف می‌شد اما...
کد خبر : ۲۲۲۹۴۲

از سهام‌فروشی سنتی تا سهام چاق کنی قانونی با سس کچاب/ «تبرک» شرکت تولیدی نیست

به گزارش بورس‌نیوز، هر وقت ماهی را از آب بگیرید، می‌میرد یا تازه‌ است! این یک نگرش مدیریتی و تنها اختلاف نظر یا اپیزود سرگردانی از نوع مدیریت در شفاف‌ترین بازار است که ادعای آن را داریم؛ بالاخره ماهی تازه است یا می‌میرد...

دقیقا در روزهایی که ماهی‌ها در حوض بورس شروع به جست‌وخیزهای جالبی همچون ماهی‌های پرنده اقیانوس آرام کرده‌اند، برخی از شرکت‌ها می‌خواهند ماهی‌سیاه خود را مانند ماهی رنگی‌های شب‌عید به مشتریان یک‌شبه قالب کنند؛ این مشتریان یا همان تازه‌واردهای بورسی که رنگ‌ولعاب بازار آنها را مدهوش و سرگشته کرده، پای اعتماد به رسانه‌ملی، شاید غرق در مرداب سودجویی‌ها شوند.

در همین ابتدا، یک سوال اساسی ذهنمان را درگیر کرد؛ آن‌هم از داده‌های منتشر شده و عیان خود شرکت در بازارسرمایه این سوال را باید مطرح کرد و پرسید؛ فرانچــسکوی تلویزیون ملی ما که تبلیغ کنسرو سهام می‌کند، باید همان شرکت "گروه کارخانجات صنعتی تبرک" باشد که با نماد "تبرک" در بازارسرمایه زیست می کند،چراکه تبرک دیگری نداریم.

 

از سهام‌فروشی سنتی تا سهام چاق کنی قانونی با سس کچابآخرین نما از صفحه "شرکت مدیریت فناوری" در بالا دیده می‌شود

سوال اینجاست که آیا طبق گفته خود این شرکت، این گروه صنعتی که در سیمای ملی تبلیغ رُب و سُس خود را با چاشنی سهامداری در قاب تلویزیون به نمایش گذاشته، آیا یک شرکت سرمایه‌گذاری نیست؟

از سهام‌فروشی سنتی تا سهام چاق کنی قانونی با سس کچاب/ «تبرک» شرکت تولیدی نیست

خودشان گفتند که تبرک، شرکتی سرمایه‌گذاری بوده که فاقد هرگونه محصولات تولیدی است و البته نرخ فروش محصولات شرکت‌های فرعی، تابع بازار خواهد بود، آیا درست است که شرکت‌های زیرمجموعه، نام شرکت سرمایه‌گذار خود را بر دوش کشد و از برند آن که اتفاقا در بازارسرمایه می‌خواسته فعال شود، سوءاستفاده کنند؟

از سهام‌فروشی سنتی تا سهام چاق کنی قانونی با سس کچاب/ «تبرک» شرکت تولیدی نیست

دلیل این پرسش ما از نهاد بورسی آنجاست که چندی قبل همین مسئله برای شرکتی مطرح شد، یعنی یکی از عرضه‌اولیه‌ها با نامی دیگر درج نماد و اطلاع‌رسانی‌های خود را آغاز کرد اما؛ دو روز قبل از عرضه، نام این شرکت به درخواست نهادهای ناظر به‌علت تشابه با برند تولیدی زیرمجموعه‌های آن، مجبور به تغییر نام در کدال شد و نهایتا با نام جدید گام در بازارسرمایه گذاشت.

حال چرا با نام "تبرک" تبلیغات خوراکی را با عنوان معرفی و تبلیغ سهام جابه‌جا کرده‌ایم، این خود یک سوال از نهاد ناظر بوده یعنی دقیقا از ضعف نظارت‌ها، این شرکت قیمه‌ها را در ماست ریخته و از این فرصت استفاده کرد تا چنین تبلیغی را با اهدافی دو گانه از رسانه‌ملی سرو ‌کند، شاید نهایتا باردیگر بگویند که فقط پولتان را پس می‌دهیم.

از سهام‌فروشی سنتی تا سهام چاق کنی قانونی با سس کچاب/ «تبرک» شرکت تولیدی نیست

با کمی بررسی بیشتر نمایان می‌شود که مارکت کپ این شرکت سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک نهاد مالی، معلوم نیست چرا در گروه مواد غذایی و آشامیدنی در تابلو فرابورس به نمایش درآمده و هم‌اکنون ۷ هزار و ۸۵۴میلیارد و ۲۲۵میلیون و ۳۴۳هزار و ۲۹۹تومان بوده و البته سرمایه این شرکت به ۲۲۳ میلیارد و ۱۵۰میلیون و ۴۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

بر پایه این گزارش، مطابق مستندات مالی این شرکت سرمایه گذاری فاقد تولید محصول ، مجموع ارزش زمین و املاک آن هم اکنون ۴۹ میلیارد و ۷۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و به عبارتی به ازای هر سهم تنها ۲۲ تومان است.

به لطف ناظر بازار سهام، مارکت کپ یک نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس یعنی همین شرکت سرمایه‌گذاری فوق که از حضور آن در بازار سهام کمتر از دو سال و نیم نمی‌گذرد، این‌روزها به بیش از ۳۵ برابر سرمایه رسیده است.

از سهام‌فروشی سنتی تا سهام چاق کنی قانونی با سس کچاب/ «تبرک» شرکت تولیدی نیست

حالا از ناظر بازار سهام باید پرسید رونمایی از چنین مارکت‌کپی برای این شرکت سرمایه‌گذاری در مقایسه با مارکت‌کپ شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشابه، اولا چه رابطه مرموزی به تبلیغ سهام فروشی و سهامداری از طریق رسانه‌های موثری همچون صدا‌وسیما دارد و دوما آیا اساسا از این پس بازار سرمایه شاهد عرضه‌های اولیه‌ای به این سبک در بورس و فرابورس خواهد بود که ۱۵۸برابر کل دارایی‌ها می‌توانند در تابلو ابن بازار شفاف جا خوش کنند و در پشت پرده بیزنس‌های جدیدی با همین روش را به مدد وثیقه سهام و تسهیلات بانکی میلیاردی در شرکت‌های تو خالی رقم بزنند؟

قطعا چنین مارکت کپ شیرینی برای یک نهاد مالی که هیچ محصول تولیدی ندارد برای سهامداران و مدبران آن بیش از هر جذابیتی ، لقمه بزرگی خواهد بود در شهری که هنوز مردمان آن خاطره خوبی از سهام فروشی شارلاتان هایی همچون پردیسان و پدیده و غیره ندارند.

آیا از «خریداری تا سهام داری با تبرک» با سس دست‌ساز مارکت‌کپ خیالی در این سهم مدعی نهاد مالی که این روزها لابلای تبلیغات رب گوجه و مایونز، می خواهد همه مردم ایران را معادل سال تولدشان سهامدار کند با قوانین و دستورالعمل های بازار سرمایه می خواند و یا اساسا با «پدیده» ای مواجه هستیم که می خواهد به اسم بورس و بازار سرمایه ، همان جریان قدیمی سهام فروشی غیر قانونی خود را رواج دهد؟ آیا مردم می دانند این شرکت اصلا تولید کننده نیست و کار آن خرید و فروش سهام است؟

اما از دید کارشناسی اگر دارایی های تبرک یعنی همون زمین و ساختمان به نسبت مارکت کپ و سرمایه اش نخونه ، چیزی نیست جز حباب...

طبق پیگیری‌ها، سازمان بورس به این شرکت سرمایه‌گذاری نامه‌ای بابت اصلاح این نوع تبلیغ ارسال کرده که طبق آن، باید عنوان سهم و بورس از تبلیغات تبرک حذف می‌شد.

اما طبق شنیده‌ها گویا معاون مالی تبرک اذعان کرده که پخش تبلیغات از ۲۸ اردیبهشت اصلاح شده ولی این اصلاح درحدی بوده که ماده‌ای را بر مصوبه‌ای اضافه کنند یعنی عنوان "با ما در بورس باشید" حذف و همچنین "من سهم بازار تبرک را می‌خواهم" جایگزین "من سهم محصولات تبرک را می‌خواهم" شد.

از سوی دیگر، ولی الله جعفری رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس در این خصوص اظهار کرد: در ابتدا باید تبلیغات این شرکت را دید، ولی اگر بنا باشد باز هم شائبه تبلیغ سهم تبرک ایجاد شود، با این شرکت برخورد خواهیم کرد و دوباره باید تبلیغات خود را اصلاح کنند.

حال باید دید آیا نظارت سازمان بورس بر این شرکت سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود یا کماکان فرانچسکو برای بورسی‌ها کنسرو سهام می‌آورد ...

شرکت‌های سرمایه‌گذاری ASSET ندارند و با NAV و بر اساس قیمت تمام شده دارایی‌ها سنجیده می‌شوند.گ

آیا ناظر بازار‌سرمایه به این نکته تامل کرده یا این روزها او هم تحمل می‌کند این روزگار عجیب را...

بورس‌نیوز آماده درج نظرات این شرکت برای شفاف‌سازی بیشتر است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
France
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
ناشناس
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۳
تبرک
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
حمیییییدددددد اینا چی میگن
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
وقتی شستا و بقیه بزرگ ها رو نگذارند رشد کنند، همین سهم های سفته بازی میره بالا، من ک میگم بخرید چون ناظر اینا رو دوست داره ولی اگر روزی ریخت، عمه شو...
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
اینجا ایران است
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
چه فرقی داره تولیدی نباشه، مهم اینه که سهامدار عمده چندتا شرکت تولیدی هست و ارزش اون شرکت ها رو باید در nav سهم تبرک لحاظ کرد........
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
در هر یخچالی رو باز کنی یه تبرک توش هست همین کافیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
دقیقا . این ها دارند از تریبون ملی برای تبلیغ سهام هاشون استفاده می کنند . اصلا نباید از تلوزیون تبلیغ سهام هیچ شرکتی انجام شود و باید فقط تبلیغ محصولاتشون انجام بگیرد . الان مد شده همه دارن از این فرضت استفاده می کنند و تبلیغ سهامهاشون رو می کنند مثل افق کوروش و یا همین تبرک . سهام خریدن با تبلیغات اشتباه محض است . اینها باید محصولات و خدماتوشن رو تبلیغ و معرفی کنند نه سهام هاشون رو . به این ها میگن سهام چاق کن. سهامدار عمده دیده نمیتونه از راه فروش محصول پول تبلیغات و خرج کارخونه رو در بیاره راحت ترین و بهترین راه را تبلیغ سهام دیده و بعد از اینکه سهام چند برابر شد و قرار داد تبلیغات هم تمام شد سهام را کدهای حقیقی و کدهای ناشناس به خلق الله می اندازه و دوباره بعد از یک مدتی که سهم افت کرد تبلیغات رو شروع می کنند و روز از نو روزی از نو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
سلام. خیلی هم از سهام بادکرده دولتی شما بهتره
فعال بازار سرمایه
Germany
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
متاسفانه هر از چندگاهی چنین اتفاقاتی را شاهد هستیم در کشورهای دیگر برند ارزشمند است ولی متاسفانه یکسری انسان بورس نما چنین چیزی زجرشان می دهد، خوب باید این سوال مطرح شود مگر #اسنپ، #تپسی که قراره عرضه اولیه بشه مگر دارایی به جز یک دفتر و اپلیکیشن دارد ولی به چه دلیل قیمت گذاری شده است حال #تبرک چنین است یک برند و هلدینگ معتبر غذایی با 9 زیر مجموعه که فقط 2 زیر مجموعه بورسی دارد، و 7 مجموعه غیر بورسی است یا مگر #شوینده تولید دارد، مشکل این بزرگواران نماد #تبرک نیست، مشکل اینجاست که چرا در خصوص #غشهداب و #غپونه تبلیغ نمی شود، مشکل عرضه اولیه #اکتیو به خاطر برند نبود بلکه به دلیل نام خارجی بود که بر نماد وارد شده است در کل هستند افرادی که با یک تیتر و بی دانشی بازار سعی در تخریب دارند اون هم از نوع آگاهانه، قطعا باید شرکت در این خصوص پاسخگو باشد و شفاف سازی کند، ضمنا این دوستان دلسوز که سود شرکت را 22 تومان و قیمت سهم را حباب می دانند چرا از دو نماد #خودرو با زیان 550 تومانی که با افزایش سرمایه حدود 2000% از محل تجدید ارزیابی دارایی فقط زیان را شکسته و به 26 تومان تقلیل داده و سهم با زیان سنگین را 550 تومان با صف خرید میلیاردی به ملت غالب می کنن یا همین طور #خساپا زیانده یا نمادهای دیگر که در بازار زیان سنگین دارند ولی قیمت های نجومی داشته فقط و فقط به دلایلی....التماس تفکر برای این دست از افراد دلسوز
شیرفرهاد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
تبرک شرف داره به سهمای زیانده دولتی خودرو و سایپا و تجارت و صادرات با کلی زیان انباشته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
اقا جمع کنید بند و بساطتتون. برید چلو حباب سهم دولت بگیرید که گند زدن به شاخص و بازار.
دولت تو هرکجا پا گذاشت ریییید توش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
اقایون خانوم ها واقعا باید برید از بورس نیوز شکایت کنید که ی مش اراجیف تحویل ملت میده. شما ها چی حالیتون هست از سهام حبابی شما چشمتون رو سهام اشغال دولتی که قراره عرضه بشه و ی کله گاوی بالا میره و زیانشون هر روز بیشتر میشه بستید حالا به بهترین هلدینگ غذایی ایران ایراد میگیرید. جمع کنید ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
حذف کنید این چرت و پرت هارو دیوانه ها. تبرک بهترین هلدینگ
تبرک تبرک تبرک
الان خود مسئولین بورس نیوز دارن محصولات تبرک میخورن ولی نمک نشناسن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
سلام. واقعا باید بورس نیوز رو تخته کنن بابت اشغال نویسی
تبرک و دیگر هیچ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۱
لطفا سعی نکنید سهام ارزشمند تبرک رو از دست مردم در بیارید.
ارزش هر سهام تبرک الان باید 12000ت باشد نه 3800تومن.
خیلی جا برای رشد داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
شما ها بیزحمت در رابطه با سهام بادکنکی دولت حرف بزنید
که دارن تا دسته ..... به ملت. تبرک که پادشاه اوناس
تبرک تنها و ارزنده ترین سهم غذایی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۸
دوستان واقعا برام جالبه همه شدن تحلیل گر

اونم رو چه سهم ارزشمندی مث تبرک

شما برید باغچه خودتون بیل بزنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
زنده باد تبرک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
زنده باد تبرک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
زنده باد تبرک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
سلام. سعی کنید این نوشته هارو حذف کنید. یکم خجالت بکشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
لطفا مقداری بیشتر توجه کنید چی تو سایتتون بارگذاری میکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
لطفا مقداری بیشتر توجه کنید چی تو سایتتون بارگذاری میکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
مطمئتا عده ای سهم این شرکت رو خریداری کردند و الان در گروه های بورسی سعی در تحریک سهامدارانشان بر عیله شما شدند که بیان اینجا به شما بد و بیراه بگن . ابلیغ سهام از صدا و سیمای ملی نباید صورت بگیرد. ممنون از شما که این را پیگیری کردید.
فرزاد احمدیان
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
تبرک بهترین و ارزانترین سهم گروه غذایی هستش ، تبرک از شاخص ۳۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار هیچ رشدی نکرد ، از شاخص ۹۰۰ تا ۱.۶۰۰ هم همینطور ، یجوری از رشد صحبت میکنید انگار بقیه بازار ۱۰۰۰ درصد رشد نکردن ! تبرک اکنون در حال جبران عقب ماندگی از شاخصه و تا ۱۵ هزار تومان قیمت متعادل خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
یادم رو دو ماه پیش راجع به شپنا هم مطلب زدید که ارزش خرید نداره اون موقع قیمتش 1200 بود الان قیمت بالای 3000 لطفا مغرضانه مطلب نگذارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
بزن دنده شاسکول.
تبرک نمونه هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
بله - اینکه نباید سهم در صداوسیما تبلیغ بشه درست. اینکه این سهم شرکت سرمایه گذاریه هم درست!
ولی سرمایه گداری روی همان شرکت های رب و سس و کچاب و روغن میکنه دیگه و صاحب برند هم هست!!
شما طوری نوشتی انگار سرمایه گذار پتروشیمیه و داره رو رب تبلیغ میکنه!!
شما طوری نوشتی که انگار سهم حبابیه !! با توجه به سرمایه غیر بورسی شرکت و ارزش بالای سرمایه گذاری نسبت به سهام دولت مفت قیمت خورده!!
خدا همه ی ما را آدم کند!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۹
مسئولان محترم بورس نیوز ! لطفا انصاف بخرج داده و در کنار هلدینگ تبرک که شرکت های تحت مالکیتش از بزرگترین تولید کننده های رب و سس ایران هستن و در سال حهش تولید ملی به فکر ارز آوری و تولید مواد غذایی هستن ، برای شرکت های ورشکسته ای همچون فسدید در بازار پایه قرمز که تولیدی ندارن و قیمت سهم این شرکت در امسال تقریبا 4 برابر شده و به 8 هزار تومان رسیده و ارزش بازار این شرکت ورشکسته 2 برابر ارزش زمین تحت مالکیتش شده هم برای ناظر محترم بازار بورس ریپورتاژ خبری برین ، شاید که سفته بازان واقعی و شرکت های حبابی رو ناظر محترم بازار بیشتر بشناسن و بفهمیم ارزش واقعی شرکت ها چقدره ؟
رهگذر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
حرف حق را زدید متاسفانه این فساد و سفته بازی مقدمه فسادهای کلان اقتصادی و اختلاس های چندهزار میلیاردی و تورم ناشی از ان می شود منم تعجب کردم چطور سهم یک شرکتی در طول دو سال 37 برابر شده باید هم سهامداران ان خوشحال باشند ولی عواقب این سفته بازیها دامن کل بورس را می گیرد نمونه ان ریزش شدید بازار و بدبخت شدن چند میلیون تازه وارد و حتی خودکشی چند نفر از انهاست شاید سهامداران تبرک از این تحلیل ناراحت شدند چون سود 35 برابری گرفتند ولی واقع بین باشید و وضعیت کنونی بورس را ببینید که دلیل ان دقیقا همین سفته بازیها است ممنون از روشنگری شما
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۳
سلام
بورس نیوز این خبر رو در تیر ۱۳۹۹ کار کرده و امروز ۳ ابان ۱۴۰۰ هستیم
و سهام شرکت تبرک ۸۵ درصد ریزش از سقف قیمتی داشته است
امیدوار هستیم با پیگری های بورس نیوز معاملات این نماد شفاف سازی شود
چون دقیقا همان چیزی را که پیش بینی میکردند اتفاق افتاده است
سقف قیمتی تبرک ۴۸۰۰ تومن
قیمت امروز تبرک ۸۰۰ تومن

در کجای دنیا همچنین چیزی اتفاق می افتد ؟
این بورس است یا قمارخانه ؟