بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
با توجه به تعدیل قیمت در روز گذشته و احتمال شدت گرفتن عرضه ارز توسط بانک مرکزی به نظر می‌رسد که شاهد افزایش عرضه‌ها در بازار باشیم.
کد خبر : ۲۲۲۹۶۲

تاثیر احتمالی شدت گرفتن عرضه ارز بر بازار


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ادامه ادامه رکورد شکنی بازار سرمایه بودیم. شاخص کل باز هم ۶۰ هزار واحد رشد را تجربه کرد. این در حالی بود که شاهد ابطال معاملات شستا بودیم. این نماد پس از بازگشایی رشد ۳۸ درصدی را تجربه کرد و با توجه به رشد غیرمنطقی قیمت البته از نظر ناظر بازار، شاهد ابطال معاملات آن بودیم. در صورتی که معاملات شستا تایید می‌گردید، روز گذشته رکورد رشد شاخص در یک روز شکسته می‌شد و شاخص کل رشد بیش از ۸۰ هزار واحدی را تجربه می‌کرد.
نماد‌های فولاد، فارس، فملی و تاپیکو بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. تقریبا تمامی گروه‌ها روز گذشته روند مثبتی داشتند و به نظر می‌رسد که شاخص کل که در حال حاضر به بیش از ۱ میلیون و ۷۱۰ هزار واحد رسیده است، مشکلی تا دست یابی به شاخص ۲ میلیونی نداشته باشد.
هجوم سنگین نقدینگی به سمت بازار سرمایه که به بهای تعطیلی بسیاری از کسب و کار‌ها و خروج سنگین منابع سپرده گذاری شده از بانک ها، تامین شده است، همچنان ادامه دارد.
ارزش معاملات نیز به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال رسید و این در حالی بود که ارزش صف‌های خرید نیز درجریان معاملات دیروز به بیش از ۸۵ هزار میلیارد ریال رسید.
شاخص کل هم وزن نیز با رشد بیش از ۳ درصدی به ۴۸۳ هزار و ۹۰۰ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
در بازار ارز شاهد تعدیل اندک قیمت‌ها بودیم. در پی ارائه برخی خبر‌ها مبنی بر ورود برخی محموله‌های ارزی به کشور، شاهد کاهش قیمت دلار به کمتر از ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان بودیم. همچنین سکه طلا که در روز‌های اخیر به بیش از ۱۰ میلیون تومان نیز رسیده بود و حباب مثبت بیش از ۱ میلیون تومانی داشت با بیش از ۸۰۰ هزار تومان کاهش به کمتر از ۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.
همچنین به نظر می‌رسد که با توجه به پایان مهلت بازگشت ارز صادراتی در دو هفته آتی و جدیت بانک مرکزی و قوه قضاییه در خصوص پیگیری قضایی متخلفان، شاهد افزایش عرضه ارز و همچنین بازگشت بخش مهمی از منابع ارزی به کشور باشیم.
معاون سازمان خصوصی‌سازی ضمن تشریح آخرین وضعیت بورسی شدن شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، گفت: موضوع آزادسازی سهام افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند مطرح است و در پروسه زمانی یک ساله نهایی می‌شود. معاون امور سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی در پایان درمورد امکان فروش ۱۰۰ در صد سهام عدالت برای مشمولینی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده اند نیز گفت: این موضوع به شورای عالی بورس رفته است و منتظر ابلاغیه این شورا هستیم. موضوع آزادسازی سهام افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند مطرح است و در پروسه زمانی یک ساله نهایی می‌شود.
سازمان توسعه تجارت ایران از ابطال کارت بازرگانی صادرکنندگانی که تا ۳۱ تیرماه اقدام به رفع تعهدات ارزی خود نکنند، خبر داد. سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تقدیر از صادرکنندگانی که نسبت به ایفای تعهد ارزی خود اقدام کرده اند، طی اطلاعیه‌ای متذکر شد، با توجه به مسئولیت وزارت صمت در پایش رفتار تجاری، کارت‌های بازرگانی آن دسته از بازرگانانی که تا تاریخ ۳۱ تیرماه رفع تعهد ارزی نکنند، ابطال شده و رفع این تعلیق یا ابطال صرفا در صورت تایید بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.

در بازار‌های جهانی، بر اساس نظرسنجی انجام شده از کارشناسان اقتصادی به احتمال زیاد اقتصاد چین در سه ماهه دوم سال جاری برخلاف سه ماهه نخست رشد مثبت داشته است. خبر‌های مثبت بازار‌های جهانی با رشد قیمت مس به بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ دلار ادامه یافت و انتظار می‌رود که همچنان شاهد ادامه روند صعودی قیمت مس باشیم. قیمت جهانی نفت آمریکا نیز بدون تغییر محسوس نسبت به روز قبل به بیش از ۴۰ دلار و ۵۰ سنت رسید.

بازار امروز
با توجه به تعدیل قیمت در روز گذشته و احتمال شدت گرفتن عرضه ارز توسط بانک مرکزی به نظر می‌رسد که شاهد افزایش عرضه‌ها در بازار باشیم. در این بین عرضه صف خرید شرکت‌های لیدر بازار همچون بانک صادرات و پالایش نفت اصفهان و دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا می‌تواند جهت کلی بازار در روز‌های آتی را مشخص سازد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر