بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
برای بازار امروز همچون روز‌های گذشته ادامه روند صعودی را متصور هستیم. امروز به احتمال زیاد سه نماد پربیننده و موثر بازار یعنی "فملی"، "شپنا" و "شستا" بازگشایی خواهند شد.
کد خبر : ۲۲۳۰۳۴

بازگشایی احتمالی نمادهای پربیننده


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ادامه ادامه رکوردشکنی بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با رشد ۲۸ هزار و ۷۲۸ واحدی و معادل ۱.۶۷ درصد به رقم بی نظیر یک میلیون و ۷۴۷ هزار واحد رسید. با این حال شاخص کل هم وزن که میانگین ساده قیمت‌های سهام شرکت‌های بورسی را در بر می‌گیرد با کاهش اندک ۰.۰۷ درصدی همراه بود و به ۴۸۳ هزار واحد رسید. این موضوع نشان دهنده رشد قیمت در سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز و تعادل نسبی در کلیت بازار است.

ارزش کل معاملات نیز رقم جالب توجه ۲۸۰ هزار میلیارد ریال را ثبت کرد.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را نماد‌های "فولاد، " "تاپیکو"، "خودرو" و "پارسان" داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان
معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه رشد نقدینگی در هفته پایانی سه ماهه اول سال جاری ۷.۳ درصد بوده که در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته ۲ واحد درصد بیشتر شده است، گفت: افزایش حدود ۲ واحد درصدی رشد نقدینگی در قیاس با فشار‌های واردآمده بر اقتصاد کشور بسیار محدود بوده و نیز الزامی برای تداوم آن در ماه‌های آتی وجود ندارد. وی ادامه داد: از جمله اقدامات دیگر بانک مرکزى، برگزاری پنج مرحله از حراج اولیه اوراق دولت بوده که از طریق آن حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان منابع برای دولت از نقدینگی موجود جامعه با نرخ پایین تامین شده است.

بر اساس آمار اعلام شده توسط ایمیدرو، طی بهار امسال آلومینیوم با جهش ۷۳ درصدی در صدر رشد تولید ایستاد و پس از آن آهن اسفنجی و فولاد خام قرار گرفتند. همچنین تولید فولاد خام نیز طی این مدت با رشد ۸ درصدی، از ۵.۷ میلیون تن عبور کرد. علاوه بر این تولید محصولات فولادی شرکت‌های بزرگ نیز از رشد بی‌نصیب نماند و با رشد یک درصدی به ۳.۵ میلیون تن رسید. در این مدت تولید گندله سنگ آهن به ۱۱.۲ میلیون تن رسید که ۲ درصد بیش از رقم سه ماهه بهار ۹۸ بود. از سوی دیگر تولید کاتد مس با تولید بیش از ۶۹ هزار تن، رشد ۲ درصدی را به دست آورد. استخراج سرب و روی نیز با رشد ۲ درصدی به بیش از ۲۱۱ هزار تن رسید.

در خبری از بازار ارز، جریان معاملات ارزی بین صرافان طی سه روز اول هفته، از این حکایت دارد که حدود ۵۰۰ میلیون دلار با میانگین نرخ حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه و معامله شد که بر اساس گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما، به رغم نوسانات چند روز اخیر و مسایل مطرح شده برای افزایش نرخ ارز، طی سه روز ابتدای هفته جاری، حدود ۵۰۰ میلیون دلار با میانگین نرخ حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه و معامله شده است. پیش از این بانک مرکزی از فروش ۴۲۹ میلیون یورو در سامانه نیما در هفته گذشته و نیز تامین ارز ۶.۲ میلیارد یورو برای واردات انواع کالا‌ها از ابتدای سال جاری تا ۹ تیرماه خبر داده بود. بر این اساس، برخی کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار معتقدند که با نزدیک‌تر شدن به پایان مهلت بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور و نیز روان‌تر شدن فعالیت‌های تجاری کشور که از ابتدای سال و تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا با افت قابل ملاحظه‌ای روبرو شده بود؛ روند تامین ارز کالا‌های وارداتی به کشور به روال عادی برخواهد گشت.


بازار امروز
برای بازار امروز همچون روز‌های گذشته ادامه روند صعودی را متصور هستیم. امروز به احتمال زیاد سه نماد پربیننده و موثر بازار یعنی "فملی"، "شپنا" و "شستا" بازگشایی خواهند شد. ملی مس ایران اعلام کرده که در حال حاضر طرحی برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی‌ها را ندارد. "شستا" نیز پس از بازگشایی بدون دامنه نوسان در روز سه شنبه که با رشد بیش از ۳۰ درصدی قیمت و ابطال معاملات همراه بود، امروز با دامنه نوسان ۵ درصدی قیمت بازگشایی می‌شود. نماد "شپنا" نیز به عنوان لیدر گروه پالایشگاهی پس از رشد ۵۰ درصدی و توقف روز‌های اخیر در جریان معاملات امروز بازگشایی خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر