بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
قیمت هر بشکه نفت با کاهش ۲ درصدی نسبت به هفته قبل همراه بود. بازار کامودیتی ها، اما مثبت بود و مس و آلومینیوم و سرب و روی همگی نسبت به هفته قبل با رشد همراه بودند.
کد خبر : ۲۲۳۱۷۴
محکم ترین دلیل دولت برای حمایت از بازار سرمایه/عبور طلا از رکورد ۲۰۱۱
بازارهای جهانی
به گزارش بورس نیوز در بازار‌های جهانی دوباره توجه‌ها به آمار مبتلایان به کرونا و نگرانی از پیامد‌های اقتصادی آن متمرکز شده است. به همین دلیل شاخص‌های سهام آسیا نزولی شده و بخشی از رشد‌های این هفته را از دست داده اند. بطوریکه رالی صعودی و سریع بازار سهام چین، که دراین هفته بیش از ۹ درصد رشد کرده بود، متوقف شده است.

اما در غرب جریانات ریسک گریزی موجب تقویت ارزش دلار شده و حتی قیمت اونس طلای جهانی هم در واکنش به رشد ارزش دلار، کمی نزولی شده و فعلا با مقاومت ۱۸۰۰ دلاری درگیر است. جالب آنکه با وجود کاهش شاخص مدعیان بیکاری آمریکا که بهتر از انتظارات بازار بود، اما ظاهرا سرمایه گذاران نسبت به داده‌های بازار کار هم بدبین شده اند. چرا که در هفته‌های گذشته آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایالت‌های جنوبی آمریکا هم افزایش داشته و رکورد ابتلای روزانه به کرونا در این کشور به بالای ۶۰ هزار نفر رسیده است. به همین علت شاید دوره جدیدی از بیکاری در آمریکا اتفاق بیفتد. از طرف دیگر تنش‌ها میان غرب و چین، همچنان در حال افزایش است؛ هر چند وزیر خارجه چین روز پنجشنبه ۳ پیشنهاد مربوط به عادی شدن روابط پکن و واشنگتن را ارائه کرد.
در بازار‌های جهانی، روز پنجشنبه قیمت هر اونس طلا از قله قبلی خود که در نوامبر ۲۰۱۱ ثبت کرده بود، عبور کرد و با رشد نزدیک به ۷ درصدی در هفته قبل، به سطح جدید ۱۸۰۴ دلار رسید. در بازار نفت، به رغم آنکه تحلیلگران انتظار افت ۳.۷ میلیون بشکه‌ای موجودی آمریکا را داشتند، موسسه نفت آمریکا در گزارش هفتگی خود اعلام کرد ذخایر نفتی این کشور ۲ میلیون بشکه افزایش داشته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه شنبه پیش بینی کرده بود که تولید روزانه نفت آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۶۰۰ هزار بشکه کاهش می‌یابد و بر این اساس قیمت هر بشکه نفت با کاهش ۲ درصدی نسبت به هفته قبل همراه بود. بازار کامودیتی ها، اما مثبت بود و مس و آلومینیوم و سرب و روی همگی نسبت به هفته قبل با رشد همراه بودند.
محکم ترین دلیل دولت برای حمایت از بازار سرمایه/عبور طلا از رکورد ۲۰۱۱
نگاهی به بازار داخلی
محکم ترین دلیل دولت برای حمایت از بازار سرمایه/عبور طلا از رکورد ۲۰۱۱
در بازار داخلی با اینکه رشد بیش از ۸ درصدی شاخص کل در بازار سرمایه نسبت به رشد ۱۳ درصدی آن در هفته قبل نشان از پر زورتر شدن سمبه عرضه در تابلو معاملات دارد، اما نکته قابل توجه اینکه سمت تقاضا هم تمام قد ایستادگی کرده که در نتیجه شاهد ثبت رکورد جدید ۳۰ هزار میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد سهام، در بورس و فرابورس بودیم که این یعنی ارزش دلاری مبادلات روزانه بورس برای نخستین بار به ۵/ ۱ میلیارد دلار رسید؛ و در کنار حجم بالای عرضه ها، در شرکت‌های بزرگ پالایشی و خودرویی همچنان شاهد تداوم صف‌‎های طولانی خرید بودیم و عواملی مانند رشد روز افزون نرخ تورم، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، کسری بودجه دولت، تعطیلی موقتی برخی از کسب‌وکار‌ها در اثر انتشار ویروس کرونا، و افزایش نگرانی مردم برای فرار از تورم، باعث در مرکز توجه قرار گرفتن بازار سرمایه شده است.  
هرچند در روز‌های اخیر شاهد افزایش انتقادات کارشناسان از تدوام رشد شاخص بورس بودیم و بارزترین آن نامه‌ای بود که توسط بیست نفر از اقتصاد دانان و کارشناسان خطاب به دولت منتشر گردید؛ که به نامتقارن بودن رشد شاخص بورس و مولفه‌های اقتصادی کشور و تبعات تورمی حاصل از آن پرداخته شده بود. اما از طرف دیگر بودند کارشناسانی که خیلی با چارچوب ارائه شده در این نوع از انتقادات موافق نبوده و دلایلی هم بر گفته خود داشتند. از جمله اینکه وقتی در ۸ سال گذشته، به اذعان مرکز پژوهش‌های مجلس، میانگین رشد اقتصادی تنها ۲/ ۰ درصد بوده، ولی در طول همین مدت نقدینگی ۶ برابر و پایه پولی ۴ برابر شده است، طبیعی است که سطح عمومی قیمت‌ها به‌طور پیوسته در حال افزایش باشد.
از طرف دیگر در کنار تورم افسار گسیخته با شرایط کسری بودجه شدید دولت مواجه هستیم. مرکز پژوهش‌های مجلس، در دی ماه سال ۹۸، وقتی هنوز بازار نفت در ثبات نسبی قرار داشت و آثار زیان‌بار کووید – ۱۹ به اقتصاد ایران ضربه نزده بود، عنوان کرده بود که در سال ۹۹ دولت حداقل با یک کسری بودجه ۱۳۱ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو خواهد بود. حالا که کرونا شرایط جهان و کشور ما را تحت تاثیر قرار داده و کسب‌وکار‌های زیادی ورشکست شده‌اند و در شرایطی که بازار نفت شرایط بدی را سپری می‌کند، برخی پیش‌بینی‌ها کسری بودجه در سال جاری را بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد می‌دانند. این روز‌ها و در روزگاری که صادرات نفت به زیر ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده و نرخ رشد اقتصادی نیز منفی است، تامین بودجه به یکی از دغدغه‌های اصلی دولتمردان تبدیل شده است؛ و یکی از راه‌هایی که دولت در جهت تامین بخشی از بودجه خود به آن چشم امید دارد، بازار سرمایه و ساز و کار تامین منابع از آن است که همین مساله هم باعث شده دولت به حمایت از این بازار بپردازد.

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین عملکرد هفته
محکم ترین دلیل دولت برای حمایت از بازار سرمایه/عبور طلا از رکورد ۲۰۱۱
محکم ترین دلیل دولت برای حمایت از بازار سرمایه/عبور طلا از رکورد ۲۰۱۱
محکم ترین دلیل دولت برای حمایت از بازار سرمایه/عبور طلا از رکورد ۲۰۱۱

کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه
اشتراک گذاری :
ارسال نظر