بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج و نیم عصر؛

خوبی که از حد بگذرد...

گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به گام های مثبت در بازار سرمایه و...
کد خبر : ۲۲۳۲۵۵

خوبی که از حد بگذرد...

 

به گزارش بورس نیوز واریز سود سهام از طریق سجام به حساب سهامداران از اتفاقات مثبتی است که شاید اجرایی شدنش با مقاومت هایی روبرو بود؛ اما انجام شد و انصافا هم تجربه خوبی بود. احراز هویت الکترونیکی، گام مثبت دیگری است که باز هم به مدد همین دوستان و تلاش فعالان استارت آپی برداشته شده و امروز رونمایی شده است. اقدامی که اگر باز برایش محدودیتی ایجاد نکنند، کار را برای متقاضیان احراز هویت در سجام، تسهیل خواهد کرد. به هر حال توسعه بازار سرمایه فقط به معنای ورود تازه واردها نیست و این بازار نیاز به بروز رسانی مداوم دارد. این بازار جای رشد بسیار دارد و وقت آن رسیده که مخالفان و سنگ اندازان اعلام بازنشستگی کنند.

 

گاف عجیب رسانه اقتصادی

یکی از رسانه های معتبر اقتصادی کشور اخیرا گزارش های عجیبی منتشر می کند. بعد از گزارش آمار معاملات کار گزاری ها که اتفاقا اکثر شان صفر بودند، تازگی هم بازدهی بورس ما را با بورس های خارجی مقایسه کرده؛ جالب اینکه اسامی برخی کشورها در این گزارش ۲ بار قید شده و هر بار، بازدهی متفاوتی ذکر شده است! در شرایطی که بعضی ها اصرار دارند چون بازدهی بورس های جهانی پایین بوده، پس حتما بورس ما حباب دارد، ارائه چنین گزارش هایی کمی بودار است‌.

 

شرکت اراکی در انتظار تعیین تکلیف واگذاری 

شرکت بزرگ صنعتی که روزگاری نه فقط افتخار اراک که افتخار خاورمیانه هم بود، مدت ها است به سبب بی تدبیری ها و واگذاری به نابخردانی که از تولید چیزی نمی دانستند، تا مرز تعطیلی پیش رفته و این روزها منتظر تعیین تکلیف واگذاری دیگری است‌. نام دو شرکت مطرح که فعالان بازار سرمایه هم به خوبی آنها را میشناسند، مطرح شده و شایعه شده این شرکت اراکی در ازای بدهی دولت به یکی از این غول ها واگذار خواهد شد. یل تازه وارد بازار سرمایه با طرح این شایعه امروز با صف خرید سنگینی همراه بود و باید دید این شایعه صحت دارد یا نه. اما شرکت اراکی به هر یک از این دو مجموعه که واگذار شود، حتما شرایط بهتری نسبت به امروز خواهد داشت.

 

مگس پرانی ناشی از اهمال

بعضی کارگزاری ها که به خاطر ازدحام مشتریان فرصت سر خاراندن ندارند و مرتب هنگ می کنند، کماکان برای جلب مشتری جدید خود را به آب و آتش می زنند؛ برخی دیگر هم مگس می پرانند و جالب اینکه اگر مشتری جدیدی به آنها مراجعه کند می گویند به خاطر کرونا فعلا کسی را نمی پذیریم. اگر چه زیاده خواهی کارگزاری های بزرگ جالب نیست؛ ولی این حجم از اهمال برخی کارگزاران کوچک هم قابل اغماض نیست. جلب مشتری، اصولی دارد و انگار خیلی از این دوستان حتی یک جلد کتاب مدیریت نخوانده اند‌.

 

خوبی که از حد بگذرد...

در شرایطی که تمام شرکت های بازار سرمایه رشد کرده اند و اتفاقا بعضی کوچولوترها که اسم شان هم به گوش خیلی ها نخورده، جهش های قیمتی عجیب و غریب داشته اند و کمی آن سو تر، بعضی شرکت ها هر روز کرور کرور زیان میسازند تا پرونده اعمال شان را سیاه تر کنند؛ شرکت هایی هم هستند که اجرای طرح های توسعه ای و افزایش کمی و کیفی محصولات و توسعه بازارهای صادراتی و سرمایه گذاری در راستای تکمیل زنجیره تولید و... جزو اخبار روتین و عادی شان محسوب می گردد و آنقدر در این سال ها خوب عمل کرده اند، که کارنامه شاگرد اولی شان برای همه تکراری شده! ولی قطعا این بازار روزهای متفاوت تری هم در پیش خواهد داشت و برندگان واقعی آنهایی هستند که الماس را از شیشه تمیز دهند‌.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

مقاومت‌های زیاد درمقابل شاخص

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

مقاومت‌های زیاد درمقابل شاخص

ارسال نظر