بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
بخشنامه وزارت راه و شهرسازى به ادارات کل راه و شهرسازى استان‌ها براى خرید از بازارتهاترایرانیان ارسال و خرید‌های متمرکز صنعت ساختمان توسط بازارتهاترایرانیان انجام شده است، که بر اساس آن مصالح ساختمانى با تهاترکارت در اختیار انبوه سازان و سازندگان قرارداده میشود.
کد خبر : ۲۲۳۶۱۶

به گزارش بورس نیوز، علاالدین ختایی مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان  با بیان اینکه بازار تهاتر ایرانیان با ایجاد مزیت‌های مختلف در تمامی خریدهاى متمرکز مصالح ساختمانى از تولیدکنندگان و هم چنین انعقاد تفاهم‌نامه با کارخانجات مختلف بموازات نیز نمایندگی‌هایی را در استان‌های مختلف در حوزه تهاتر ایجاد کرده، گفت: یکی از ظرفیت سازی‌هایی که در حوزه اقتصادی کشور ایجاد کرده مربوط به عرضه مصالح ساختمانی و تجهیزات ساخت و ساز بصورت اقساط و با قیمتهاى پایه تولید به مصرف است.
ختائی با اشاره به اینکه در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی در حوزه تامین مصالح و تجهیزات ساختمانى از طریق تهاترکارت ثمین شهر براى ١٠٠/٠٠٠ واحد مسکن اقدام ملى منعقد کردیم که از طریق آن انبوه سازان و و تعاونى هاى مسکن و متقاضیان مسکن می‌توانند با تهیه تهاتر کارت مصالح ساختمانى مورد نیاز خود را با شرایط اقساط و نیز تهاتر با آپارتمان تامین کنند و چنانچه تمایل داشته باشند؛ بجاى بخشى از اقساط خود؛ در مقابل واحدهاى مسکونی احداثى خود در هرنقطه کشور؛ ویا خدمات پیمانکارى خود را واگذار کنند.
مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان با اشاره به اینکه با اجرای این طرح و تهاتر کالا به ویژه مصالح ساختمانی تحریم‌ها و نوسانات اقتصادی اثرات بسیار ناچیزى خواهند داشت؛ گفت: با استفاده از تولیدات داخل بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز در داخل کشور تامین میشود و با اجرای این طرح وهمچنین خرید از طریق تهاتر کارت مواد اولیه در این بخش تامین می‌شود.

ختائی تاکید کرد: با اجرای این طرح ظرفیت‌های خالی که کارخانجات فعال می‌شوند. این اقدامات زمینه ساز کاهش قیمت تمام شده ساخت واحد‌های مسکونی می‌شوند چراکه با استفاده از کارت اعتباری مصالح ساختمانی علاوه بر آنکه حتى تا ۷۰ درصد از ظرفیت‌های خالی کارخانجات فعال می‌شود شاهد کاهش قیمت تمام شده ساخت و همچنین ارزان‌تر شدن مصالح ساختمانی می‌شویم.
او یادآور شد: اجرای چنین اقداماتی به جهش تولید مسکن کمک و باعث فعال‌تر شدن بخش عمده‌ای از کارخانجات و در نتیجه جهش تولید در صنعت ساختمان و طیف گسترده اى از صنایع وابسته ساختمان در این حوزه خواهد شد.
مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان با اشاره به اینکه هدف اصلی ما "جهش تولید"
"توسعه اشتغال"
"مسکن ارزان"
در کشور است گفت: با فعال شدن کارخانجات در حوزه مصالح ساختمانی بخش عمده‌ای از واردات کالا در این زمینه کاهش می‌یابد و از سوی دیگر شاهد افزایش اشتغال در تمامی بخش‌های کشور می‌شویم.

ختائی اظهار کرد: بازار تهاتر ایرانیان میتواند از طریق انعقاد تفاهم نامه با کارخانجات و تامین کنندگان مصالح ساختمانی مورد نیاز اشتغال را در این بخش‌ها رونق بخشد.
مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان با اشاره به اینکه همچنین به انعقاد تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی درباره تامین مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و افزود: در این طرح مقرر شده که انبوه سازان و سازندگان این واحد‌ها در قالب کارت اعتباری مصالح ساختمانی یعنى تهاتر کارت ثمین شهر مصالح مورد نیاز واحد‌های مسکونی را تهیه کنند؛ اما در این طرح نیاز به همکارى بانک مسکن برای اعطاى تسهیلات و پرداخت پیش پرداخت مردم به انبوه سازان براى خرید مصالح ساختمانى است.
او البته به بخشنامه وزارت راه و شهرسازى به ادارات کل راه و شهرسازى استان‌ها براى خرید از بازارتهاترایرانیان اشاره کرد و گفت: تلاش سازمان مرکزى بازارتهاترایرانیان براى آماده سازى پلت فرم تهاترکارت و نرم افزار‌ها و سخت افزار‌ها و سامانه شبکه محور همه انجام شده و انجام خریدهاى متمرکز از کارخانجات صنعت ساختمان به صورت کامل محقق شده و آماده بهره بردارى است.
ختائی اظهار کرد: ایجاد زمینه فروش اقساطى مصالح ساختمانى با قیمت پایه تولید به مصرف و همچنین تلاش هاى نمایندگى هاى بازارتهاترایرانیان براى خرید بومى مصالح و انعقاد قرارداد با انبوه سازان استان‌ها در حال پیگیرى است.
مدیر عامل بازار تهاتر تاکید کرد: هم اکنون بیرجند و ارومیه و شیراز و سارى و خرم آباد و رشت جلودار هستند.

او با بیان اینکه تلاش هاى شبانه روزى ٢٠٠نفر از مدیران و کارشناسان سازمان مرکزى و شبکه نمایندگى هاى استانى بازارتهاترایرانیان جاى تقدیر داردافزود: ۱۰ هزار عضو شبکه بازارتهاترایرانیان و وجود ۳ هزار عضو از کارخانجات و تامین کنندگان و تولیدکنندگان و مهندسان مشاور در شبکه حاصل تلاش هاى انجام شده است.

او افزود: در اجرای این طرح درمقابل دریافت شارژ تهاترکارت باید انبوه ساز و یا سازنده اقساط خود یا واحد مسکونی و یا خدمات خود را به ما بدهند و بانک مسکن هم از انبوه سازان پشتیبانى کند.

مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان اعلام داشت که از تمامى کارخانجات صنعت ساختمان دعوت میشود که محصولات خود را بصورت انبوه با قرارداد سالیانه به بازارتهاترایرانیان عرضه کنند تا هم شاهد مشارکت در احداث مسکن ارزان شوند و هم شاهد افزایش فروش خود گردند.

ختائی تصریح کرد: تاکنون انبوه سازان استان‌های مختلف مراجعات بسیار زیادی به نمایندگى هاى بازارتهاترایرانیان داشته اند، اما لازم است ادارات کل راه و شهرسازى و بانک مسکن همکارى کنند که منابع مالی لازم از طریق پرداختهایى که مردم در طرح اقدام ملى مسکن دارند؛ در اختیار آن‌ها قرار گیرد و مابقى را از طریق اقساط بتوانند با تضامین لازم بانک مسکن خرید کنند.
او توضیح داد: تلاش کرده ایم برای تعاونی هاى مسکن نیز تهاترکارت‌هایی را فعال کنیم که خوشبختانه از طریق این اقدام کارخانجات مختلفی در این حوزه فعال شده و ما شاهد کنترل قیمت‌ها در زمینه هایى که خرید انجام شده؛ هستیم.

مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان با اشاره به اینکه اجرای چنین طرحی می‌تواند قیمت‌ها را مهار و یا کنترل کند به شرط آنکه یک منابع حمایتی در این بخش وجود داشته باشد گفت: باید در این حوزه وزارت راه و شهرسازی حمایت‌های لازم را از انبوه سازان داشته باشد و تا زمانی که این حوزه فعال نباشد نمی‌توان این طرح را به مرحله اجرایی رساند.
ختائی با اشاره به اینکه باید وزارت راه و شهرسازی تقاضا را در این بخش فعال کند و خریدار را توسعه دهد ادامه داد:نوسانات ارزی در کارت اعتباری مصالح ساختمانی هیچ تاثیری ندارد چر اکه ما بسیاری از سیمان‌ها مورد نیاز را از طریق منابع و تولیدات داخل کشور تامین می‌کنیم.

مدیرعامل بازار تهاتر ایران با بیان اینکه ۴۰ درصد کاشی و سرامیک و سنگ بسیاری از اقلام در این بخش را می‌توانیم ارزانتر تامین کنیم و این به نفع مردم است. به شرط آنکه تمامی بخش‌ها در این زمینه به ما کمک کنند گفت: در چند ماه گذشته قیمت بسیاری از مصالح ساختمانی حدود ٣٠٪؜ افزایش یافته است

به طوری که همین موضوع باعث شده در طی چند ماه گذشته بسیاری از ساخت و ساز‌های صورت گرفته در حوزه مسکن با افزایش قیمت روبرو شود.
او با بیان اینکه مصالح مورد نیاز انبوه‌سازان در حوزه ساخت و ساز را در قالب یک سبد کالا در اختیار انبوه سازان قرار مى دهیم ادامه داد: قاعده پرداخت را در این بخش به نحوی طراحی کرده ایم که مابقى مبلغ غیر از پیش پرداخت بصورت اقساط پرداخت می‌شود و با توجه به آن که تمامی این مصالح ساختمانی را در قالب اقساط و تهاتر از کارخانجات و تولید کنندگان اصلی بصورت مستقیم تهیه مى کنیم بنابراین اجازه ورود دلالان و یا سوداگران را نمی‌دهیم.

نائب رییس انجمن تولیدکنندگان وفناوران صنعتى ساختمان کشور با بیان اینکه خرید به صورت مستقیم بدون ورود دلالان به عنوان یک مزیت بزرگ در حوزه ساخت و ساز به شمار می‌رود ادامه داد: برخی از دستگاه‌ها از جمله بنیاد مسکن و یا ستاد اجرایی فرمان امام برای اجرای برخی از طرح‌های خود تاکنون همکاری‌های بسیار خوبی با بازار تهاتر ایرانیان داشته و اعلام داشته اند مصالح مورد نیاز خود را ارزان‌تر و با اقساط و تهاتر از بازارتهاترایرانیان تهیه خواهند کرد.
مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان یاد آور شد: بسیاری از قرارداد‌ها و تفاهم نامه‌ها منعقد شده در این زمینه باعث می‌شود که پای واسطه گران و دلالان در این زمینه حذف شود و از سوی دیگر شاهد کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن هم شویم به طورى که آمار‌ها نشان می‌دهد که با توجه به افزایش مصالح ساختمانی استفاده از این روش باعث می‌شود که در مجموع دوره ساخت؛ ۶۵ درصد قیمت تمام شده در این بخش به نفع سازندگان و نهایتاً به نفع مردم و مصرف کنندگان نهایى باشد.
او توضیح داد: برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن هم باید بانک مسکن ضمانت‌های لازم را در اختیار انبوه سازان بگذارد
ختائی تصریح کرد: بازار تهاتر ایرانیان آماده است مصالح ساختمانی را در اختیار سازندگان قرار دهد. این درحالی است که متقاضیان بسیار زیادی برای دریافت تهاترکارت مراجعه داشته اند.

مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان با بیان اینکه باید وزارت راه وشهرسازی ومعاونت مسکن برای جذب بیشتر مردم و متقاضیان مسکن شرایط پذیرش برای طرح اقدام ملی مسکن را سهل‌تر کنند افزود: بسیاری از مردم و متقاضیانی که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده اند به دلیل آنکه شرایط مقرر به ویژه شرایط بند ج را ندارند؛ از این طرح حذف شده اند در حالی که بسیاری از شرایط این طرح مربوط به ٤٠ سال قبل است که هم اکنون فایده‌ای برای اجرایی شدن ندارد.
نائب رییس انجمن تولیدکنندگان وفناوران صنعتى ساختمان کشور اظهار کرد: به طور مثال بنیاد مسکن استان تهران در اجرای این طرح از ۱۹۰۰ نفر ثبت‌نام به عمل آورده، اما از این تعداد تنها ۴۴ نفر مورد تایید قرار گرفته و بسیاری از آن‌ها به دلیل نداشتن برخى شرایط مقرر، حذف شده اند.
ختائی گفت:با سهل‌تر شدن شرایط براى متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن تعداد متقاضیان بیشتر شده و در نتیجه و در نتیجه منابع بانک مسکن بهتر تجهیز می‌شود.
در خاتمه باردیگر مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان اعلام داشت که از تمامى کارخانجات صنعت ساختمان دعوت میشود که محصولات خود را بصورت انبوه با قرارداد سالیانه به بازارتهاترایرانیان عرضه کنند تا هم شاهد مشارکت در احداث مسکن ارزان شوند و هم شاهد افزایش فروش خود گردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر