بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
نایب رییس سندیکای صنعت برق در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

توجیه رشد سهم‌های نیروگاهی از ۲ منظر

نرخ خرید برق از نیروگاه ها، چند سالی بود که تغییری نکرده بود؛ اما اخیرا نرخ خرید برق از نیروگاه ها حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و این میزان افزایش نرخ در مقایسه با نرخ سنوات قبل، اتفاق مثبتی است.
کد خبر : ۲۲۳۷۴۷

توجیه رشد سهم های نیروگاهی از دو منظر

به گزارش بورس نیوز، تقریبا تمامی سهم های بازار سرمایه در چند ماه اخیر رشد داشته و این رشد در برخی نمادهای بازار آنقدر چشمگیر بوده که بعضی کارشناسان احتمال حباب قیمتی را در سهم ها می دهند.
سهام نیروگاه ها هم از قافله رشد جا نمانده است. از ابتدای سال جاری تا کنون "بکهنوج" رشد ۲۶۸ درصدی، "بزاگرس" رشد ۲۲۹ درصدی، "بجهرم" رشد ۱۶۴ درصدی، "بمپنا" رشد ۷۶ درصدی و "دماوند" رشد ۶۶ درصدی داشته است. نیروگاه های برق جزو صنایعی هستند که به نرخ ارز وابستگی دارند و اکثر تجهیزات شان ارزی است. از این رو، به نظر می رسد با افزایش نرخ ارز، ارزش جایگزینی نیروگاه ها هم رشد قابل توجهی داشته است. ضمن اینکه این صنعت اخیرا افزایش نرخ با اهمیتی هم داشته و گفته می شود این افزایش نرخ، درآمد ریالی این شرکت ها را متحول خواهد کرد.

توجیه رشد سهم های نیروگاهی از دو منظر

پیام باقری نایب رییس سندیکای صنعت برق و نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: رشد سهام شرکت های نیروگاهی فعال در بازار سرمایه از دو جنبه قابل بررسی است. از طرفی ارزش سهام شرکت های بورسی مبتنی بر ارزش خالص دارایی های شرکت ها است و ارزش این دارایی ها با افزایش نرخ ارز و نوسان سایر شاخصه های اقتصادی، رشد می کنند. ارزش دارایی های شرکت ها نیز، هم از لحاظ ارزش فعلی و هم از لحاظ ارزش آتی قابلیت تحلیل دارند. در شرایطی که ارزش تمام دارایی های فیزیکی، سیر صعودی دارد؛ افزایش ارزش دارایی های نیروگاه ها هم طبیعی است. اگر به سهام نیروگاه ها از منظر ارزش خالص دارایی ها و ارزش جایگزینی شرکت ها نگاه کنیم، این گروه برای سرمایه گذاری جذاب است؛ کما اینکه در این چند ماه هم اقبال عمومی متوجه سهام نیروگاه ها بوده است.

وی افزود: اما شرکت های بورسی از جمله نیروگاه ها، از منظر ارزش آفرینی هم قابل بررسی هستند. فارغ از ارزش دارایی ها، شرکت های سودآور که عملکرد مطلوبی داشته باشند برای فعالان بازار سرمایه جذاب تر هستند و اقبال سرمایه گذاران به سهم این شرکت ها، بیشتر است و بالعکس. عملکرد نیروگاه ها به محصول تولیدی، گردش مالی و نرخ محصول شان بستگی دارد. معمولا مشتری برق نیروگاه ها، شرکت های توزیع برق یا خود دولت است.

باقری با اشاره به افزایش نرخ اخیر نیروگاه ها گفت: نرخ خرید برق از نیروگاه ها، چند سالی بود که تغییری نکرده بود؛ اما اخیرا نرخ خرید برق از نیروگاه ها حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و این میزان افزایش نرخ در مقایسه با نرخ سنوات قبل، اتفاق مثبتی است. اما نیروگاه ها به ویژه نیروگاه های بخش خصوصی انتظار دارند افزایش نرخ برق متناسب با افزایش نرخ ارز و افزایش نهاده های تولید صورت بگیرد. به هر حال برق تولیدی نیروگاه ها همچون محصول سایر صنایع تولیدی، قیمت تمام شده دارد و این قیمت تمام شده شامل هزینه های نیروی انسانی، تعمیرات و نگهداری تجهیزات و... بوده و انتظار می رود در افزایش نرخ برق، بهای تمام شده و افزایش نهاده های تولید برق مد نظر قرار گیرد تا حاشیه سود نیروگاه ها حفظ شود و تولید برق توجیه اقتصادی داشته باشد.

بورس نیوز متذکر می شود درآمد فروش "بجهرم" در خرداد ماه ۹۹ نسبت به اردیبهشت ماه، رشد ۱۴۷ درصدی داشته؛ فروش اردیبهشت ماه "بمپنا" هم ۱۳۲ درصد بیشتر از فروردین ماه بوده؛ "دماوند هم اردیبهشت ۹۹ را با پرش ۱۳۱ درصدی نسبت به فروردین ماه به پایان رسانده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر