بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
بنیان گذاران دیجی کالا مطرح کردند؛

نگاهی به عملکرد غول استارت آپی در سال ۹۸

فروش ۳۲ میلیارد تومانی یکی از مشتریان فقط در یک ماه؛ چندین هزار کارگاه تولید صنایع دستی جزو فروشندگان دیجی کالا هستند...
کد خبر : ۲۲۳۸۳۳
نگاهی به عملکرد غول استارت آپی در سال ۹۸
به گزارش بورس نیوز، گزارش سالانه سال ۱۳۹۸ دیجی‌کالا امروز حضور حمید و سعید محمدی، بنیان‌گذاران دیجی‌کالا، به صورت آنلاین به کاربران و خبرنگاران رسانه‌ها ارائه شد.
در این رویداد آنلاین مدیران ارشد دیجی‌کالا شرح کاملی از فعالیت دیجی‌کالا در سال ۹۸ در بخش‌های فروش، نظارت بر عملکرد فروشندگان، استراتژی‌های حمایت از تولید‌کنندگان و کسب‌وکار‌های ایرانی، قیمت‌گذاری و استفاده از تکنولوژی‌های لجستیکی و الگوریتم‌های هوشمند برای پردازش بیش از ۱۰۰ میلیون کالای خریداری شده را ارائه کردند.
نگاهی به عملکرد غول استارت آپی در سال ۹۸
بنیان گذاران دیجی کالا در این رویداد گفتند:
در سال ۹۸ میانگین فروش فروشنده ها، ۳۹ میلیون تومان بوده و یکی از فروشنده‌های فعال در بخش فروش گوشی موبایل، در بهمن ماه ۱۳۹۸، فروش ۳۲ میلیارد تومانی داشته است.

یک کارگاه صنایع دستی در آذر ماه سال ۹۸ از فروش محصولات مینا کاری درآمد ۸۵ میلیون تومانی کسب کرده است.

دیجی کالا دو مشتری دارد؛ مشتریان گروه اول فروشندگان هستند و مشتریان گروه دوم، مصرف کنندگان و خریداران

فروشندگان فعال در دیجی کالا ابتدا باید ثبت نام کنند و بعد از تایید صلاحیت، دوره‌های آموزشی را طی کنند و سپس وارد فهرست فروشندگان دیجی کالا شوند؛ ولی این پایان کار آن‌ها نیست و عملکرد فروشندگان همواره توسط تیم کارشناسان دیجی کالا رصد می‌شود.

نارضایتی مشتری باعث خواهد شد فروشندگان جایگاه خود را در بین فروشندگان دیجی کالا از دست بدهند.
نگاهی به عملکرد غول استارت آپی در سال ۹۸
شاخص رضایت مشتریان MPS دیجی کالا به بالای ۴۰ رسیده و این عدد بسیار خوبی است. این شاخص نقاط ضعف کار را نشان می‌دهد. اگرچه شاید در بسیاری از سفارشات، نتوان این خرید را به بهترین تجربه خرید مشتری تبدیل کرد؛ ولی آمار‌ها حاکی از وضعیت رو به بهبود عملکرد این مجموعه است.

تحویل به موقع کالا یکی از نقاط چالش برانگیز در دیجی کالاست و بخشی از گلایه‌های مشتریان این مجموعه به خاطر تاخیر در تحویل کالا است. از لحاظ آماری، ۹۵ درصد سفارشات به موقع و در بازه زمانی که خود مشتری تعیین کرده، تحویل مشتریان می‌شود؛ ولی ۵ درصد از سفارشات با تاخیر (چند ساعت الی یک روز بعد از زمانی که مشتریان برای تحویل کالا تعیین کرده اند) به دست مشتریان می‌رسد.

در سال ۹۸ حدود ۵ میلیون نظر توسط کاربران دیجی کالا ثبت شده و تمام نظرات مطرح شده در فضای مجازی با هشتگ دیجی کالا، مورد بررسی قرار گرفته است

نرخ کنسلی سفارش توسط فروشندگان سایت دیجی کالا حدود ۰.۴۱ درصد است که عدد بسیار کوچکی است؛ ولی برای جلب رضایت مشتریان، به مشتریانی که سفارش آن‌ها به دلیل کنسلی فروشنده ارسال نمی‌شود و یا محصول فیک دریافت کرده اند، کارت تخفیف داده می‌شود. هزینه‌ای که دیجی کالا بابت ارائه تخفیف‌های این چنینی به مشتریان خود می‌دهد، ماهانه حدود ۳۰۰ میلیون تومان است.

چندین هزار کارگاه تولید صنایع دستی جزو فروشندگان دیجی کالا هستند و این افتخار بزرگی است که تولیدکنندگان را از اقصی نقاط کشور بدون واسطه به مشتریان وصل می‌کنیم.

در سال ۹۸، حدود ۱۲ هزار روستا از سایت دیجی کالا خرید کرده اند و خدمت رسانی به دورترین روستا‌های کشور از دیگر افتخارات این مجموعه است. دورترین نقطه‌ای که به آن سفارشی ارسال شده، روستای "پسابندر" در جنوب شرقی کشور بوده است.

نگاهی به آمار و ارقام ارائه‌شده در این گزارش نشان از این دارد که دیجی‌کالا ماهانه میزبان بیش از ۲۶ میلیون بازدیدکننده است. با توجه به صعود ضریب نفوذ اینترنت در کشور به بالای ۹۰ درصد، بالا بودن تعداد بازدید چندان عجیب نیست، اما نکته‌ی حائز اهمیت در این بین، سهم ناچیز خرده‌فروشی آنلاین در کشور است. البته با نگاهی به تعداد تراکنش‌های آنلاین ثبت‌شده توسط شاپرک که افزایشی ۳۲ درصدی داشته، می‌توان گفت که در سال ۱۳۹۸ شاهد افزایش خرید به‌صورت آنلاین بوده‌ایم.
براساس اطلاعات ارائه شده توسط دیجی‌کالا، سهم خرده‌فروشی آنلاین در کشور زیر ۲ درصد است این در حالی است که خرده‌فروشی آنلاین در چین سهمی ۲۵درصد، در بریتانیا ۲۲درصد و در آمریکا سهمی ۱۱ درصدی دارد.

اکثر مشتریان دیجی‌کالا، حداکثر دوبار در سال از این فروشگاه خرید می‌کنند.  
نگاهی به عملکرد غول استارت آپی در سال ۹۸

میزان رشد ریالی کالا‌های به‌فروش‌رفته
دیجی‌کالا اعلام کرده که از سال ۹۰ تا ۹۸ به‌صورت متوسط هر سال شاهد افزایش ۱۰۶ ارزش خالص فروش ریالی بوده است. به بیان بهتر، ارزش خاص فروش ریالی کالا‌ها در دیجی‌کالا که براساس شاخص NMV یا Net Merchandise Value محاسبه شده، هر سال دو برابر بیشتر از سال پیش شده است. NMV شاخصی است که ارزش ریالی کل کالا‌ها را با احتساب سفارش‌های انجام شده و سفارش‌های لغو شده محاسبه می‌کند. با احتساب رشد مرکب سالانه‌ی ۱۰۶ درصدی می‌توان چنین گفت که ارزش خالص فروش ریالی دیجی‌کالا طی ۸ سال بیش از ۱۲۸ برابر سال مبنی (۱۳۹۰) شده است.

پرفروش‌ترین دسته‌ی کالایی در دیجی‌کالا
با وجود اینکه از نظر ریالی، گروه کالا‌های دیجیتال بیشترین فروش را دارند، اما سهم فروش کالا‌های خانه و آشپزخانه و خوردنی و آشامیدنی از نظر تعداد کالا‌های به فروش رفته بسیار بیشتر است. این تفاوت فاحش در ارزش کالا‌های دیجیتال به فروش رفته را باید در وارداتی بودن این کالا‌ها و افزایش ارزش دلاری این کالا‌ها عنوان کرد. برای مثال قیمت گوشی‌های هوشمند به‌عنوان محبوب‌ترین کالا‌های دیجیتال طی سال ۱۳۹۸ به موجب افزایش ارزش قیمت دلار نوسان بالایی داشت و هر روز شاهد افزایش قیمت آن بودیم.

نگاهی به عملکرد غول استارت آپی در سال ۹۸
خرید‌های گران‌تر در استان‌هایی با حجم سفارش کمتر 
تراکم مشتریان دیجی‌کالا به نسبت جمعیت هر استان، در تهران، البرز و یزد بیشتر و در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کردستان و خراسان شمالی کمتر از دیگر استان‌ها است. این درحالی است که ارزش ریالی سفارش‌ها در تهران، خوزستان و البرز کمتر از سایر استان‌ها است
نگاهی به عملکرد غول استارت آپی در سال ۹۸

یک نکته‌ی جالب در گزارش سال ۹۸ دیجی کالا، سن کاربرانی است که بیشتر از آن خرید می‌کنند. جوانان ۲۵ تا ۳۴ ساله بیشترین کاربران دیجی‌کالا هستند، اما ۷درصد از کاربران را نیز افراد با سن بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند.
نگاهی به عملکرد غول استارت آپی در سال ۹۸

مطابق نظرسنجی پس از خرید از کاربران دیجی‌کالا، متوسط رضایت از کیفیت کالا ۸۰/۸، میزان کالای تقلبی هم ۰/۰۱۶ درصد، نرخ بازگشت کالا به‌دلیل خطای فروشنده ۰/۷۳ درصد و متوسط نرخ عدم تأمین کالا هم ۰/۴۱ است.


پرجست‌وجوترین برند‌های ایرانی در دیجی کالا طی سال ۹۸، به‌ترتیب تسکو، کامان، امرسان، ایکس ویژن و پارس خزر بوده است.
نگاهی به عملکرد غول استارت آپی در سال ۹۸
 
نگاهی به عملکرد غول استارت آپی در سال ۹۸
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
مدیران ارشد دیجیکالا بانیازمشتریان بیگانه اند. اتکا آنها صرفابه عدد ورقمی است که زیرمجموعه دراختیارشان می گذارند. اظهارنظرکاملاسطحی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
خریدداریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
خریدداریم