بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دلیلی برای جذابیت مجدد سرمایه‌گذاری در "بورس"

افزایش شناوری سهام شرکت ها، می‌تواند به اصلاح و تعدیل قیمت سهم‌ها بی انجامد و در نهایت، تعدیل قیمت‌ها موجب جذابیت دوباره سرمایه گذاری در بازار سرمایه گردد.
کد خبر : ۲۲۳۸۳۵

دلیلی برای جذابیت دوباره سرمایه گذاری در بازار سرمایه

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته بازار با پرش ۵۹ هزار و ۷۷۰ واحدی شاخص کل خوش درخشید و با اقتدار وارد کانال ۱ میلیون و ۹۰ هزار واحدی شد. راه زیادی تا فتح کانال ۲ میلیون واحدی نمانده؛ ولی با توجه به رشد دیروز بازار سرمایه در سایه افت نرخ ارز و خبر افزایش شناوری سهام شرکت ها تا ۲۵ درصد، فشار عرضه در روزهای پایانی هفته محتمل است.

آنچه بیشتر اهمیت دارد دغدغه هایی است که متوجه بازار سرمایه است. خیلی از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی و بازار سرمایه‌ای، معتقدند رشد بعضی نمادها حبابی بوده و از آنجا که بازیگران اصلی این بازار در حال حاضر سهامداران خرد هستند، باید نگران آینده این بازار و ریزش احتمالی بورس تهران باشیم.

در مقابل عده‌ای هم بر این باور هستند که قیمت کالاها و خدمات در کشور ما صعودی بوده و با در نظر گرفتن رشد بازارهای موازی از جمله مسکن و طلا و خودرو و ... و نیز حجم بالای نقدینگی سرگردان در کشور، نقدینگی راهی جز بازار سرمایه ندارد.

با این حال، اقداماتی برای کنترل رشد بازار سرمایه صورت گرفته و مصوبه افزایش شناوری سهام شرکت ها از جمله همین اقدامات است. اتفاقی که شاید عرضه ها در برخی نمادها را افزایش دهد و سبب افت قیمت سهم و یا توقف رشد قیمت ها شود.

حسن رضایی‌پور کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاثیر افزایش شناوری سهم‌ها بر وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: افزایش شناوری سهام شرکت‌ها و عرضه سهام در بازارسرمایه، اتفاق مثبتی برای این بازار خواهد بود؛ این اتفاق از دو جنبه بر بازارسرمایه ما اثرگذار است؛ نخست آنکه با افزایش عرضه سهم‌ها، سرمایه‌های جدید به سمت سفته‌بازی نخواهد رفت و دوم آنکه با افزایش شناوری سهام شرکت‌های ارزنده بازار، نقدینگی سرگردان به جای ورود به سهم‌های حبابی می‌تواند وارد سهم‌های ارزنده بازار گردد.

وی افزود: معتقدم افزایش شناوری سهم‌ها، سرمایه‌گذاری‌های با کیفیت را جایگزین برخی سرمایه‌گذاری‌های کم‌کیفیت خواهد کرد و اگر این اتفاق، منجر به اصلاحی هم شود؛ این اصلاح عمیق و نگران کننده نخواهد بود و فقط شاید از سرعت رشد بازار بکاهد. البته تاثیر افزایش شناوری سهام شرکت ها، تاثیر متفاوتی بر هر شرکت خواهد داشت. چه بسا شرکت های بزرگی که حتی آزادشدن یک‌درصد از سهام‌شان، چند برابر ارزش یک شرکت کوچک بازار پایه‌ای، نقدینگی جذب کند‌. بنابراین تاثیر افزایش شناوری سهام شرکت‌ها بستگی به سایز شرکت و میزان سهام آزاد شده خواهد داشت.

این کارشناس بازارسرمایه در رابطه با مدت زمانی که احتمالا فرآیند افزایش شناوری سهام شرکت‌ها به طول می‌انجامد، گفت: بخشی از این کار بستگی به میزان همکاری شرکت‌ها برای افزایش شناوری سهم‌ها است. باید دید چند درصد از شرکت‌ها داوطلبانه اقدام به افزایش شناوری سهام می‌کنند و مشوق‌های در نظر گرفته شده، چقدر در ترغیب شرکت‌ها مخصوصا شرکت‌های دولتی موثر خواهد بود. اگر هم این فرایند در بخشی از شرکت ها بصورت دستوری اجرا شود، باید مراحل قانونی کار طی شود. در مجموع به نظر می رسد اجرای این مصوبه ۳ ماهی زمان ببرد.

رضایی پور در پیش بینی وضعیت بازار اظهار کرد: خوشبختانه همچنان جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه، مثبت است. بنابراین اگر بابت افزایش عرضه سهم ها، نگرانی هایی وجود داشته باشد، با در نظر گرفتن جریان ورود نقدینگی به این بازار، احتمالا فعلا شاهد اتفاق منفی در بازار سرمایه نخواهیم بود‌. ضمن اینکه افزایش شناوری سهام و عرضه آن هم کمی زمان خواهد برد و به یکباره شناوری سهام تمام شرکت های بازار سرمایه، افزایش نخواهد یافت. افزایش شناوری سهام شرکت ها، می تواند به اصلاح و تعدیل قیمت سهم ها بی انجامد و در نهایت، تعدیل قیمت ها موجب جذابیت دوباره سرمایه گذاری در بازار سرمایه گردد. علاوه بر این، حباب بازارهای هم بزرگ شده و بسیاری از مردم، قدرت خرید کافی برای سرمایه گذاری در بازارهای موازی را ندارند و با سرمایه های کوچک، نمی توان در بازارهای رقیب سرمایه گذاری کرد. از این رو، کماکان بازار سرمایه مناسب ترین گزینه برای سرمایه است‌.

وی در مورد گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری هم گفت: سهام شرکت های معدنی، پتروشیمی، پالایشی و همچنین سهام شرکت های سرمایه گذاری، گزینه های معقول تری برای سرمایه گذاری هستند‌.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دارویی برای درمان بلندمدت بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دو عاملی که مجال افت به بورس نمی‌دهند

کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عمق‌بخشی، تنها راه برای خلاصی از دام نقدینگی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
چرا افزایشی سهام شناور را قبل از پاتک و بالا بردن قیمتهای حبابی خودرویی ها ازاد نکردین فکر کردین با دسته کورا روبرویی هستی یا بیسوادها ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
از کی شما دلتون برای سهام های بنیادی سوخته وقتی سهام های خودرویی و 55برابری کردین و حبابه خوردویی را گردن بازار سرمایه و بورس و شاخص اندختین و تاوانشم سهام دارن دیگر سهام ها دادن و ضربه کاری به بورس زدین و داستان ارز و قصه و زمین زمان و دوختین که دم خروس معلوم نشه بدونید بازار چشم داره این دفعه این بازی ها دم خروس قطع میشه ..
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
برخی دوستان اطلاع دقیق ندارند. سهام خودرویی لز ابتدای فروردین 95 تا اواسط سال 98 در حال نزول یا بهتر بگم سقوط بودند و در حالیکه تمام سهام رشد میکردند انها نزول میکردند برای همین از بازار بسیار عقب ماندند و تازه الان خودشان را دارند با بقیه سهام هماهنگ میکنند از طرف دیگر از زیان خارج شدند و در حال سود سازی هستن که در ماههای بعد سودها را اعلام خواهند کرد .
مسعود
Germany
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
عجب. پس فروش سهام توسط دولت به مردم از همه جا بی خبر و تامین کسری بودجه و بعد ریزش شدید قیمت ها به نفع بازار سرمایه هست
ناشناس
Germany
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸
سهامهای دولتی وارد اصلاح شده و کاهش میابد و سهام‌های کوچک که اصلاح کردند افزایش یافته به روال طبیعی برمیگردد
ناشتاس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
دیروز پس از 12سال برای اولین بار در مجمع عمومی سالیانه بانک ملت راازمنزل مشاهده میکردم در جلسه مذکور26 ریال سود برای سهامدارن تعیین کردند .سپس سخنگوی جلسه باشیرین زبانی وکلی ببخشید وقابل شماراندارد وعرض شرمندگی ...............چهار میلیار ریال برای هییت مدیر ه تعیین نمودند.که روح جورج فلویدمرحوم ازاین تبعیض به لرزه درامد .در واقع مدیران بانگ زانوی خود را برگلوی سهامداران جزوکوچک قرارداد ندبورس نیوز عزیز این مطلب را در محل قابل دید باز نشرکن.این موارد باعث کاهش جذابیت در بورس میشود
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
استقبال بی نظیر از عرضه اولیه ۱ مرداد نشانه تداوم ورود نقدینگی و افزایش رونق بورس است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۷
افزایش سهام شناور ممکنه از اوایل مهرماه تاثیر گذار باشه پس تا اون موقع خیالتان راحت باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۷
افزایش سهام شناور ممکنه از اوایل مهرماه تاثیر گذار باشه پس تا اون موقع خیالتان راحت باشه
ناشناس
Germany
جمعه ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
تاثیر میان مدت و بلند مدت ، نه موقت این افزایش شناوری به نفع سهامداران خُرد است و تاثیر کار سفته بازان پولدار را در بازی دادن بقیه کاهش میدهد پس این دسته سهامداران باید مدتی صبوری کنند تا آثار مثبت آنرا ببینند و عجولانه از وضعیت اولیه بازار قضاوت نکنند
ناشناس
Germany
جمعه ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
بعد از اتمام عرضه این صندوقهای دارا منطقی بنظر میرسد کار آزادسازی سهام ارزنده و جذاب با مبالغ بالا از زیرمجموعه‌های هلدینگها بصورت عرضه اولیه سرعت بگیرد بخصوص که بحث افزایش حداقل درصد سهام شناور آزاد از ۱۵ به ۲۵ درصد نیز مطرح است ، توصیه میشود تا آنموقع سهامداران صبوری کنند و سرمایه خود را در بورس نگهدارند و درگیر بازارهای موازی دیگر نکنند چون مجبور می شوند بدلیل نقدشوندگی پایین بازارهای غیربورسی با تاخیر و ضرر از آنها خارج و دوباره به بورس وارد شوند که تا آنموقع خیلی از عرضه اولیه ها را از دست داده اند.
ناشناس
Germany
جمعه ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
با سلام
بعد از اتمام عرضه این صندوقهای دارا احتمالا تا پایان این فصل ، منطقی بنظر میرسد کار آزادسازی سهام ارزنده و جذاب با مبالغ بالا از زیرمجموعه‌های هلدینگها بصورت عرضه اولیه سرعت بگیرد بخصوص که بحث افزایش حداقل درصد سهام شناور آزاد از ۱۵ به ۲۵ درصد نیز مطرح است ، توصیه میشود تا آنموقع سهامداران صبوری کنند و سرمایه خود را در بورس نگهدارند و درگیر بازارهای موازی دیگر نکنند چون مجبور می شوند بدلیل نقدشوندگی پایین بازارهای غیربورسی با تاخیر و ضرر از آنها خارج و دوباره به بورس وارد شوند که تا آنموقع خیلی از عرضه اولیه ها را از دست داده اند.