بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
این سوال ممکن است ذهن همه مردم را درگیر کند که بورس چیست؟ و از چه زمانی شروع به فعالیت نمود. برای روشن کردن این موضوع شما را دعوت به مطالعه این مقاله می‌نماییم.
کد خبر : ۲۲۳۸۸۹

به گزارش بورس نیوز،فکر ایجاد بورس زمانی شکل گرفت که تعدادی از بازرگان‌ها و تجار اروپایی زمانی که در فعالیت‌های خود ضرر دیدند اقدام به ایجاد راه حلی نمودند تا به واسطه‌ی آن جلوی این ضرر خود را بگیرند و یا آن ضرر را به حداقل ممکن برسانند. نتیجه این راه حل آن شد که برخی از بازرگان‌ها چند نفر را در انجام فعالیت‌های خود شریک گرفتند تا در صورت بروز ضرر‌های احتمالی و یا سود خود با آن‌ها تقسیم نمایند. خوشبختانه این راه حل تجار بسیار موفقیت آمیز بود برای همین خاطر به مرور زمان هر تاجری که قصد سرمایه گذاری در فعالیت خاص خود را داشت با این روش شروع به کار می‌کرد. مخصوصا این روش برای کسانی بیشتر مطلوب بود که قصد انجام فعالیت‌های خیلی بزرگ اقتصادی را داشتند. به مرور زمان این روش به صورت شرکت‌های سهامی شد و به شکل قانونمندی تبدیل شد.

تاریخچه بورس چیست؟

با گسترش مبادلات نیاز به تاسیس مراکزی شد تا در آن سرمایه گذاران با سرمایه پذیران بتواند رابطه برقرار نمایند و در نهایت موجب تاسیس چنین مراکزی شد که این مراکز را بورس نامیدند. اولین بورس در کل دنیا در شهر آمستردام کشور هلند در قرن هفدهم میلادی تشکیل شد و شروع به فعالیت نمود که امروزه بازار بورس در اکثر کشور‌های جهان شروع به کار می‌باشد و در کشور ایران از سال ۱۳۴۶ شروع به کار نمود. بورس به معنای کیف پول به زبان فرانسوی می‌باشد. در ایران نیز مطالعات اولیه در مورد تاسیس بورس در ایران به سال ۱۳۱۵ بر می‌گردد که یک فرد بلژیکی اساسنامه تاسیس بورس را در کشور ایران به مسئولان ایرانی ارائه داد، ولی متاسفانه به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم و شرایط آن زمان ۲۵ سال به تاخیر انجامید.
بررسی این موضوع که بورس چیست؟
برای شناخت این موضوع و فهمیدن این که بورس چیست و چرا برای سرمایه گذاری ما بورس را انتخاب می‌کنیم باید برخی از مفاهیم و ارکان اولیه بورس را بدانیم که در ابتدا با تعریفی از بازار شروع به کار می‌کنیم، نیاز‌های انسانی در طول زندگی آن را مجبور به ایجاد محل‌هایی به نام بازار نموده است و بازار به عنوان یک محیط و مکانی می‌باشد که در آن خرید و فروش انجام می‌شود. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که هرموقع یک شرایطی فراهم گردید تا فروشنده و خریدار بتوانند وارد رابطه شده و معامله‌ای بین آن دو (خریدار و فروشنده) صورت پذیرد در این صورت بازار تشکیل شده است.
پس بورس بازاری می‌باشد که در آن دارایی‌های متفاوت و مختلفی مانند اوراق مشارکت و سهام‌ها و ... مورد معامله طرفین انجام می‌گیرد. این شرایط می‌تواند در شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی همانند اینترنت و یا در مکان خاصی و تعیین شده که دارای تاییدیه می‌باشد انجام شود که در این بازار دارایی‌ها به دو صورت تقسیم می‌شود، دارایی‌های مالی و دارایی‌های واقعی که مورد معامله قرار می‌گیرد. دارایی‌های واقعی را به این صورت می‌توان به آن‌ها اشاره نمود که در واقع همان دارایی‌هایی که در حالت فیزیکی صاحب و مالک آن‌ها می‌باشید مانند ساختمان و زمین و انواع کالا‌هایی هم، چون محصولات کشاورزی و لوازم خانگی و ماشین و یا ملک شخصی یا زمین و ... هستند؛ و دارایی‌های مالی نیز همان دارایی‌های اسنادی یا همان کاغذی می‌باشد مثل اوراق مشارکت و سهام شرکت‌ها و کارخانه ها. یکی از کار‌های اساسی که این بازار انجام داده است این است که با ایجاد یک فضا و محیط قانونمند و مناسب موجب فراهم نمودن زمینه‌ای شده است که تمامی خواسته‌های قانونی فروشنده و خریدار با رعایت و حفظ حقوق در آن جا برآورده شده و میسر می‌گردد.
سامانه سجام چیست؟ فواید و مزایای استفاده از سامانه سجام
با ورود فناوری، بازار سرمایه تغییرات زیادی پیدا کرده است. رفته رفته معاملات آنلاین رایج شد و امروزه بیشتر مشتریان ازطریق سامانه آنلاین پذیرش می‌شوند. سامانه سجام یک طرح جامع و آنلاین است و بدلیل بزرگتر شدن جامعه بورسی، چنین سامانه‌ای ایجاد شد که استفاده از آن مزایای زیادی دارد.

تاریخچه بورس چیست؟

سامانه سجام چیست؟
سامانه سجام مخفف سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است. این سامانه توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه شروع به کار نمود.
این سامانه به منظور تسریع بخشیدن به عملیات احراز هویت مشتریان، مبارزه با پولشویی و ... راه اندازی شد. افراد پس از ثبت نام در سجام بورس قادر به استفاده از تمامی خدمات بازار سرمایه هستند.
براساس دستورالعمل طرح ریزی شده از سوری سازمان بورس و سپرده گذاری مرکزی، تمامی افراد فعال در بازار سرمایه می‌بایست در این سامانه احراز هویت شوند. این افراد عبارتند از:
سهامداران و فعالان بورس و بازار بدهی
سرمایه گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد گردانی
افرادی که دارای هر نوع دارایی مالی هستند
سجام بعنوان دسته‌ای از سامانه‌های زیرساختی بازار سرمایه محسوب می‌شود، بدون اینکه هدف آن کسب درآمد باشد. این سامانه بعنوان سامانه‌ای ملی محسوب می‌شود، زیرا خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهد. راه اندازی این سامانه منجر به آسان سازی جمع آوری اطلاعات سهامداران شده است. علاوه براین، گردآوری اطلاعات و سوابق معاملاتی، سبب ایجاد شفافیت بیشتر بازار شده است.
مزایای استفاده از سامانه سجام
از مزایای ثبت نام و استفاده از سجام می‌توان موارد زیر را نام برد:‌
ثبت نام در این سامانه و ورود اطلاعات شخصی و سهامداری شما در این سامانه، سبب تسریع طبقه بندی و تجهیز بانک اطلاعاتی بازار سرمایه و نهاد‌های مالی خواهد شد.
یکپارچه سازی این اطلاعات سبب دسترسی راحت‌تر به این اطلاعات می‌شود. این بدان معنی است که برای گردآوری هرگونه اطلاعات لازم و کمک کننده، نیاز به مراجعه به سازمان‌های متعدد ندارید.
سهامداران بسیار زیادی می‌توانند با ثبت نام در این سامانه به تمامی خدمات بازار سرمایه دسترسی داشته باشند. امید می‌رود به کمک این این سامانه، تمامی خدمات بازار سرمایه قابل دسترس شوند.
با ثبت نام در این سامانه می‌توانید بدون مراجعه به دفاتر کارگزاری و پیشخوان دولت، بسیاری از امورات لازم را انجام دهید. برخی از این امور عبارتند از: دریافت کد بورسی، تغییر کارگزاری یا صندوق، دریافت سود سهام، عملیات احراز هویت و غیره.
بطور جدی تری با با پولشویی و تامین مالی غیرمجاز مبارزه می‌شود.
سوء استفاده گران قادر به دسترسی به اطلاعات سرمایه گذاران نخواهند بود، زیرا اطلاعات شما در این سامانه محفوظ و ایمن هستند.
با ثبت نام کامل در این سامانه قادرید از خدمات موسسات فعال در بازار مالی استفاده نمایید.
با ثبت حساب بانکی خود در سامانه سجام، سود شرکت‌های بورسی که سهامداران آن‌ها هستید، بصورت مستقیم و بدون مراجعه به بانک به حساب شما واریز می‌شود.
از سجام بعنوان درگاه ورودی برای خدمات سهام عالت نیز استفاده می‌شود. در آینده‌ای نزدیک، سهام عدالت به شکل صندوق‌های ETF نیز قابل خرید و فروش است. یعنی هر شخص ازطریق این سامانه قادر به دسترسی به سهام عدالت خود خواهد بود.

سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
اقشار کم درآمد را قبل از تخصیص سهام‌ها دهک بندی نمودند به این صورت که در قالب شش دهک ۴۲ میلیون نفر به صورت که از کم درآمدترین تا سطوح بالای درآمد دسته بندی تخصیص داده شد و به هر کدام از دهک‌ها یک میزان مشخص از سهام عدالت اختصاص داده شد. افرادی که سهام عدالت به آن‌ها تعلق می‌گرفت به صورت زیر بود:
عشایر و روستاییان
مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی
گروه‌های کم جمعیت مانند طلاب و زنان سرپرست خانوار و خبرنگاران و خادمین مساجد و ...
کارگر‌های فصلی
بازنشستگان دولت و کارمندان دولتی و بازنشستگان لشکری و کشوری و دستگاه‌های عمومی

تاریخچه بورس چیست؟

بعد از مشخص شدن مشمولان و دهک بندی آن‌ها در زمینه مدیریت لازم بود تصمیم گیری شود. برای همین علت یک شرکت به نام کارگزاری سهام عدالت در کل سطح کشور به عنوان یک زیرمجموعه از سازمان‌های خصوصی سازی انتخاب شد و موجب تاسیس چندین تعاونی عدالت و شرکت‌های سرمایه گذاری در همه‌ی استان‌های کشور شد. در راستای افزایش ثروت برای خانوار‌های ایرانی یک آیین نامه اجرایی از طریق گسترش سهم به تصویب رسید که بعد از هیئت وزیران برگه‌ها و رسید‌های سهام را در اختیار مشمولین قرار دادند. این طرح سهام عدالت دارای اهدافی مشخصی به شرح زیر بود:
شفاف سازی فرآیند خصوصی سازی
توزیع برابر درآمد و ثروت در کل سطح کشور
افزایش سهم شرکت‌های تعاونی و بخش‌های تعاون
کاهش حمایت‌های مالی به صورت مستقیم به اقشار کم درآمد و نیازمند مالی و کمک به استقلال مالی آن افراد
کمرنگ کردن نقش دولت در اقتصاد کشور و واگذاری سهم‌های شرکت‌های دولتی و سرعت دادن به فرآیند خصوصی سازی

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر