بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
با توجه به اینکه در روز گذشته شاهد رشد عرضه‌ها بودیم و همچنین به دلیل افت مجدد و سنگین قیمت ارز، به نظر می‌رسد که در معاملات امروز که آخرین روز کاری هفته جاری نیز محسوب می‌شود، کلیت بازار با افت قیمت‌ها همراه باشد.
کد خبر : ۲۲۳۹۱۹

جهت گیری بازار با بازگشایی نمادهای بزرگ

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد بازاری نوسانی بودیم. در حالی که در ابتدای بازار شاهد روند منفی ناشی از انتشار گزارش‌های عمدتا ضعیف شرکت‌ها در فصل بهار و همچنین ریزش محسوس قیمت‌ها در بازار ارز بودیم، در ادامه شاهد بهبود روند تقاضا و بعضا تشکیل صف خرید در برخی نماد‌های بزرگ بازار از جمله فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و هلدینگ برکت بودیم. با این حال مجددا در نیم ساعت پایانی بازار شاهد فشار عرضه‌ها و ایجاد روند منفی مجدد در بسیاری از نماد‌ها و گروه‌ها بودیم.

در ساعات پس از بازار نیز نماد پرطرفدار و پربیننده "شپنا" با صف فروش به کار خود پایان داد، اما نماد "شستا" با تقاضای قابل ملاحظه و خرید‌های سنگین سهامداران حقیقی با صف خرید محکمی به کار خود پایان داد.

شاخص کل با بیش از هشت هزار و ۶۰۰ واحد کاهش به یک میلیون و ۹۱۶ هزار واحد رسید. با این حال شاخص کل هم وزن افت سنگین تری را تجربه کرد و با حدود یک درصد افت به ۵۰۷ هزار و ۶۱۲ واحد رسید.

ارزش معاملات نیز روند جالب توجهی دارد. تنها در روز گذشته شاهد تزریق بیش از ۸۰۰ میلیارد تومانی منابع مالی جدید بودیم. جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به ۳۴۵ هزار میلیارد ریال رسید که می‌توان گفت رکورد تازه‌ای از ارزش معاملات خرد را در جریان معاملات دیروز شاهد بوده ایم.

سیاست و اقتصاد کلان

روز گذشته شاهد ادامه روند نزولی قیمت ارز بودیم. قیمت دلار آمریکا با بیش از ۱۰ درصد افت قیمت تنها در یک روز، کاهش سنگینی را تجربه کرد و به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. این در حالی است که در فضای مجازی برخی از سفته بازان متضرر در حال فضاسازی در خصوص عدم افت قیمت دلار در بازار هستند و قیمت‌های غیرواقعی را در کانال‌های خود اعلام می‌کند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان پیش بینی افت سنگین قیمت ارز را که در هفته‌های اخیر رشد نگران کننده‌ای را داشت، اعلام کرده بودند. اتمام مهلت صادرکنندگان جهت ایفای تعهدات خود منجر به رشد تقاضای مقطعی در بازار ارز شده بود و پس از اتمام این مهلت شاهد خروج بخش مهمی از تقاضای ناشی از این موضوع در بازار بوده ایم. قیمت سکه طلا نیز به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

در خبری از بازار سرمایه، طبق مصوبه سازمان بورس کارمزد معاملات در بورس از فردا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. این مصوبه به مدیران عامل بورس، فرابورس، سپرده گذاری مرکزی، مدیریت فناوری و رایان بورس اعلام شد و از اول مرداد اجرایی می‌شود.

به نظر می‌رسد دولت تصمیم دارد تغییراتی را در برنامه ETF‌های خود هم نظر محتوا و هم از نظر تقدم و تاخر اعمال کند؛ به طوری که پالایشگاه‌های تبریز و بندرعباس به صندوق پالایشی‌ها اضافه شدند. همچنین دارا دوم که قرار بود فلزی و خودرویی باشد، به پالایشی تغییر کرد. ر این اساس، درحالی که بر اساس گفته‌های صحرایی پیش بینی می‌شد دومین ETF دولت صنایع فلزی و خودرویی و طبق گفته‌های شمسی سومین ETF نیز فقط شامل پالایشگاه‌های نفت تهران و اصفهان باشد، آخرین گفته‌های عباس معمارنژاد در شبکه خبر حاکی از آن است که دارا دوم از گروه پالایشی تشکیل می‌شود، نه فلزی و خودرویی. همچنین صندوق پالایشی‌ها از پهار پالایشگاه تبریز، تهران، اصفهان و بندرعباس تشکیل خواهد شد. به نظر می‌رسد از آنجاکه برای پالایشگاه تبریز که قرار بود به صورت بلوکی فروخته شود، مشتری پیدا نشد و همچنین برگزاری مجمع عمومی پالایشگاه بندرعباس باعث شد قابلیت اجرایی مصوبه هیات واگذاری درمورد فروش بلوکی این پالایشگاه از بین برود، قرار است این دو پالایشگاه نیز مجددا در سبد ETF دولت جا خوش کنند.


بازار امروز
با توجه به اینکه در روز گذشته شاهد رشد عرضه‌ها بودیم و همچنین به دلیل افت مجدد و سنگین قیمت ارز، به نظر می‌رسد که در معاملات امروز که آخرین روز کاری هفته جاری نیز محسوب می‌شود، کلیت بازار با افت قیمت‌ها همراه باشد.

همچنین با توجه به برگزاری و یا تعویق مجامع برخی شرکت‌های شاخص ساز و بزرگ مثل ملی مس ایران، سایپا، بانک صادرات، بانک ملت، بانک پاسارگاد و ...، بازگشایی نماد‌های اشاره شده تا حدی جهت کلی بازار را مشخص سازد و انتظار بازار پرنوسانی را در جریان معاملات امروز خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی.م
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
چنانچه‌نماد قورتمند که غول آنها فملی باز شود شوک شدید و مثبت به بازار وارد و احتمال از کار افتادن هسته مرکزی زیاد است اخبار میدانی گویای وارد شدن سرمایه های حتی اندک به بورس است. تجربی تحلیلگر
مهدی.م۰
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
سلام به شما سایت بی غرض اخبار میدانی و مردمی حکایت از فتح قله ۲ م شاخص در روز شنبه میباشد اخبار نیمروزی و نمایش روستایی که مردمش در کنار کارشان جملگی سهامداری میکردند و تحلیل بورس زیر درختی بود لذا این میتواند تشویق برای بورس باشد