بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
مدیر سرمایه‌گذری صندوق سرمایه گذاری نوین پایدار در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

باران رحمت بورس و کاسه‌هایی که اگر پر شوند

هنوز فرصت‌های ارزنده برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ما وجود دارد.
کد خبر : ۲۲۴۱۳۴

باران رحمت بورس و کاسه هایی که اگر پر شوند...

به گزارش بورس نیوز، طبق روال هر معمول این چند ماه، شاخص کل بورس باز هم سبز بود و کمتر از ۴۸ هزار واحد تا لمس کانال ۲ میلیون واحدی فاصله دارد. اما یکی از خبرهایی که این روزها در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته، استقبال روستائیان از سرمایه گذاری در بازار سرمایه است. در خبرها آمده "بورس" درآمد اول و شغل دوم تمامی اهالی روستای مال ملا در استان کهگیلویه و بویراحمد است و قطعا از این دست روستاها در کشورمان کم نداریم. اما ورود سرمایه گذارانی از این جنس، از سوئی نور امید به دل سرمایه گذاران مشتاق این بازار تابانده و معتقدند با این روند، بورس تهران بازاری نیست که با هر بادی بلرزد و از سوی دیگر، برخی نگران این هستند که مبادا سرمایه گذاران کم تجربه و کم دانش، از سرمایه گذاری در این بازار متضرر شوند و برای همیشه قید این بازار را بزنند.

نیما پروانی مدیر سرمایه‌گذری صندوق سرمایه گذاری نوین پایدار در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه و ورود خیل مشتاقان از هر قشری به این بازار بیان کرد: ورود مردم از اقشار مختلف و اقصی نقاط کشور به بازار سرمایه، صد درصد اتفاق مثبتی برای این بازار است. بارانی، باریدن گرفته و فقط کافی است این باران به مسیر درست هدایت شود. هدایت سرمایه های مردم به مسیر مناسب و صحیح و شکل دادن انتظارات مردم در حد معقول هم البته بیشتر وظیفه دولتمردان و سیاست گذاران اقتصادی کشور است.

وی افزود: بازار سرمایه و بورس تهران از منظر عامه مردم، بازاری است که می تواند در آن سرمایه گذاری کنند و سود مناسبی کسب کنند تا در نهایت بتوانند مثلا در بازار مسکن، سرمایه گذاری کرده و ملکی را خریداری کنند. استراتژی اکثر تازه واردها، سرمایه گذاری کوتاه مدت در این بازار است و کمتر شخصی، به فکر سرمایه گذاری بلند مدت در بورس و مشارکت در تولید و بهره مندی از بازدهی صنایع تولیدی کشور است و این نکته ای است که باید نگران آن بود.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اینکه فرهنگ سرمایه گذاری در بازار سرمایه باید تغییر کند، اظهار کرد: فرهنگ سرمایه گذاری در بورس باید تغییر کند و نگاه کوتاه مدت به سرمایه گذاری های بورسی به نگاه بلندمدت تبدیل شود؛ اما این اتفاقی نیست که تحقق آن یک شبه امکانپذیر باشد و باید برنامه ریزی جامع و مناسبی صورت بگیرد تا بتوان نگرش سرمایه گذاران را اصلاح کرد. ورود سیل سرمایه های مردم، ناشی از اصلاح فرهنگ سرمایه گذاری آنها نبوده و اکثر تازه واردها، به طمع کسب سود وارد این بازار شده اند. با چنین شرایطی، اگر تدبیری برای اصلاح فرهنگ سرمایه گذاری صورت نگیرد، هر خبر منفی ممکن است سبب رفتارهای هیجانی و فشار فروش و در نهایت خروج بخشی از نقدینگی از بازار سرمایه گردد. کما اینکه در سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۹۲ هم چنین اتفاقی تجربه شده است. اینکه با وجود تجربه ناخوشایند سال های ۸۴ و ۹۲، چرا برای تغییر نگرش سرمایه گذاران و جذب سرمایه های بلندمدت، اقدامی انجام نمی شود، جای سوال دارد. اگر راهکار مناسبی ارائه نشود، هیچ تضمینی وجود ندارد که تجربه های منفی دوره های قبل، دوباره تکرار نشود.

پروانی اضافه کرد: قبل از هر اقدامی باید برای منطقی تر شدن بازده مورد انتظار سرمایه گذاران کاری کرد. عامه مردم، بازده مورد انتظار فضایی برای خود در نظر گرفته اند و ضمنا بر این باور هستند که بورس، بازاری پر ریسک بوده و برای سرمایه گذاری منطقی، باید سرمایه هایشان را با معاملات سهام افزایش دهند و سپس، وارد یک بازار کم ریسک تر شوند و معمولا هم بازارهای کم ریسک از نگاه خیلی از مردم، بازارهای سنتی مسکن و... است! حال آنکه تجربه نشان داده فارغ از دوره های نزولی و نوسان های منفی بازار سرمایه، در بلند مدت بازدهی بازار سرمایه مطلوب بوده است‌. وضعیت فعلی بازار سرمایه، با اوضاع سال های قبل متفاوت است؛ بازیگران این بازار تعدد یافته اند و اکثرا هم تمایل به سرمایه گذاری مستقیم بر اساس سیگنال های فضای مجازی دارند. این شرایط، هیجان بازار را افزایش داده و موجب شده مرتبا شاهد صف های خرید و فروش باشیم. ولی اگر آموزش کافی به فعالان بازار سرمایه داده شود، هیجان بازار کمتر شده و دغدغه حباب قیمت در سهم های کوچک بازار، مرتفع خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر، توجه سرمایه گذاران بیشتر به سهم های کوچک بازار است و متاسفانه این جریان، عده ای از بازیگران قدیمی بازار سرمایه را هم گرفتار کرده و گاها مشاهده می شود برخی حقوقی ها یا مدیران صندوق ها و سبدگردان ها، با وجود آنکه به عدم ارزندگی برخی سهم های بازار اعتقاد دارند، ولی تحت تاثیر جو بازار اقدام به سرمایه گذاری در این سهم ها می کنند و به تلاطم های بازار سرمایه، دامن می زنند. در مقابل ضعف تحلیل در بازار، مشهود است و سهم های بنیادی کمتر از برخی سهم های کوچک بازار، مورد توجه قرار دارد. امیدواریم قبل از آنکه دیر شود برای فرهنگ سازی و اصلاح نگرش و آموزش فعالان بازار سرمایه، کاری کنند.

مدیر سرمایه‌گذری صندوق سرمایه گذاری نوین پایدار در رابطه با تاثیر کاهش احتمالی نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: نرخ ارز معمولا ریزش شدید ندارد و روندها اینطور بوده که نرخ ها رشد زیادی می کند و سپس کمی اصلاح کرده و افت می کند. آنچه مطلوب بازار سرمایه و کلا اقتصاد کشور خواهد بود، نوسانات نرخ ارز است و امیدواریم شاهد ثبات بیشتر بازار ارز باشیم. با این حال، با انتخاب گزینه های مناسب برای سرمایه، می توان از ریسک های احتمالی کاست.

وی افزود: در بازار سرمایه ما هنوز فرصت های ارزنده برای سرمایه گذاری وجود دارد. در میان سهم های صنعت پتروشیمی، فولادی و سنگ آهنی هنوز فرصت های ارزنده ای برای سرمایه گذاری هست و به نظر می رسد این سهم ها، برای سرمایه گذاری منطقی تر هستند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

تاثیر دلار بر ذهن "بورس" و دورنمای سودآوری برخی صنایع

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

تاثیر دلار بر ذهن "بورس" و دورنمای سودآوری برخی صنایع

ارسال نظر