گزارش بهار ۹۹ ملکرادار منتشر شد؛
افزایش ۷ و ۱ درصدی سهم دیوار و شیپور از آگهیهای املاک
براساس این گزارش در سه ماهه اول امسال ۲.۶۸۳.۶۸۵ آگهی آنلاین در بازار املاک ثبت شده است که ۲.۳۸۵.۳۱۷ آگهی مربوط به املاک مسکونی و ۲۹۸.۳۶۸ آگهی مربوط به املاک تجاری و اداری بوده است. از تعداد آگهیهای آنلاین ثبت شده در بهار ۹۹ رهن و اجاره ۸۲۵.۶۴۹ و فروش ۱.۸۳۱.۰۳۶ آگهی را به خود اختصاص داده است.
به گزارش بورس نیوز، دادهکاویهای موتور جسجوی املاک ایران کاهش درج آگهی مسکن در تهران و افزایش درج آگهی مسکن در خراسان و البرز را در سال بهار ۹۹ نشان میدهد. همچنین براساس این گزارش روند رو به رشد مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ که از سال گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد.
آنطور که در گزارش ملکرادار آمده، تعـداد آگهی هـای ملکـی در مناطـق بررسـی شـده در بهـار امسـال نسـبت به زمسـتان ۹۸ در مجموع حدود ۴٠ هزار مورد کمتر شده است. همچنین در بهار ۹۹ در مقایسه با زمستان ۹۸ آگهیهای رهن و اجاره ۵ درصد بیشتر شده. این در حالی است که در همین بازه زمانی نسبت به زمستان ۹۸ تعداد آگهیهای فروش املاک از ۱.۹۱۰.۴۲۶ به ۱.۸۳۱.۰۳۶ کاهش پیدا کرده است. کاهش آگهیهای فروش در تهران در بهار ۹۹ نسبت به زمستان ۹۸ برابر با ۲۰۰ هزار آگهی بوده است.
عملکرد پلتفرمهای آگهی آنلاین در بهار ۹۹
پس از یک دوره که تعداد سایتهای انتشاردهنده آگهیهای ملکی با افزایش روبرو شده بود، شاهد کاهش تعداد سایتها هستیم و بدین ترتیب سایتهای قدرتمندتر، سهم بیشتری از این بازار به خود اختصاص میدهند. در فصل بهار هم سایت دیوار سهم خود را در بازار آگهیهـای ملکـی افزایـش داد و بـا ٧ درصـد افزایـش نسـبت به فصل قبل، ٧۴ درصد بازار آگهیها را در اختیار دارد. شیپور نیز با ١ درصد افزایش، ٢۴ درصد بازار آگهیها را در اختیار دارد.
اکثـر ایـن افزایـش به خاطر کاهش سـهم بـازار آی هوم و همشـهری و حـذف آلونـک از بازار بوده کـه دیوار افزایش سهم بیشتری را تجربه کرده است.
کیفیت آگهیها را میتوان از تقسـیم تعداد آگهیها بر کلیک آنها به دسـت آورد. عدد به دسـت آمده، نشـان میدهد در مجموع چند درصد آگهیهای یک سایت، بازدید داشته اند. بر این اساس، اطلاعات نمودار صفحهی بعد به دست می آید.
در فصل بهار آگهیهایی که از روزنامه همشـهری در ملک رادار نمایش داده شـده اند، کلیک بسـیار زیادی داشـته اند. این در حالی است که روزنامه همشهری سهم بسیار کمی از آگهیهای ملکی را در اختیار دارد. در مقایسه با فصل زمستان میتـوان گفـت تمامـی پلتفرم هـای انتشـاردهنده آگهـی، کلیـک بیشـتری دریافـت کرده اند و بدین ترتیـب در کل، کیفیت آگهی هـا بیشـتر شـده اسـت. ایـن نکتـه را نیـز بایـد اشـاره کنیـم کـه سـایت آلونـک کـه در زمسـتان سـال قبـل بیشـترین میانگین کلیک را داشت پس از ادغام با شیپور دیگر در این فهرست دیده نمیشود. میانگین کلیک آگهیها در فصل زمستان سال گذشته ٠٫٢٣ بود که اکنون به ٠٫٢٨ رسیده است.
پلتفرمهای مختلف انتشار آگهیهای ملکی در هر منطقه، سهم یکسانی ندارند و برخی از آنها تنها در یک استان فعالیت میکنند. برای آنکه بدانیم عملکرد هر پلتفرم در مناطق مختلف چگونه بوده است، درصد آگهیهای ملکی منتشر شده در هر فصل را بررسی کرده ایم. همان طور که دیده میشود، در استان البرز تنها دیوار، شیپور و آی هوم فعال هستند و در منطقه خراسان، روزنامه خراسان به این جمع اضافه میشود و تنها در استان تهران است که پلتفرمهای متعددی فعال هستند. با این همه، در اسـتانهای مختلف سـهم دیوار بسـیار بیشـتر اسـت و در ٣ فصل متوالی روند افزایشـی داشـته. رتبه بعدی سـهم بازار در استانها در اختیار شیپور است که در سه فصل متوالی روند آن کاهشی بوده است.
ارسال نظر
اخبار روز
خبرنامه