بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
برای بازار امروز با توجه به نزدیک شدن شاخص کل به مرز روانی ۲ میلیون واحدی انتظار رشد عرضه‌ها را داریم.
کد خبر : ۲۲۴۱۴۶

افزایش تقاضا در پالایشگاه و خودرو


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته ثبت رکورد جدیدی در بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با بیش از ۵۱.۷۰۰ واحد افزایش دیگر به بیش از یک میلیون و ۹۵۲ هزار واحد رسید تا به این ترتیب راهی تا دستیابی به ابرکانال جدید یعنی شاخص ۲ میلیون واحدی نداشته باشیم. شاخص کل هم وزن رشد ۱.۳ درصدی را تجربه کرد و با بیش از ۶.۶۲۳ واحد افزایش به ۵۰۹ هزار و ۷۴۳ واحد رسید.

ارزش کل معاملات نیز به ۲۴۶ هزار میلیارد ریال رسید.

نماد‌های "فملی"، "شستا"، "شپنا" و "فولاد" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. در معاملات دیروز نماد "شستا" صف خرید سنگینی داشت. همچنین نماد بانک تجارت پس از متوقف بودن نماد پس از رشد ۵۰ درصدی با صف خرید معاملات خود را آغاز کرد. نماد "شپنا" نیز با عرضه‌های سنگین سهامدار حقوقی همراه بود.

سیاست و اقتصاد کلان

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، از ابلاغ آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت خبر داد. راضیه صباغیان در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، اظهار داشت: در راستای اجرای ابلاغیه مورخ ۹ اردیبهشت ۹۹ مقام معظم رهبری، شورای عالی بورس و اوراق بهادار پس از بررسی ساز و کار‌های اجرایی نحوۀ آزادسازی سهام عدالت طی جلسات متعدد، در نهایت در جلسه امروز، مورخ ۴ مرداد ۹۹ آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت را نهایی و ابلاغ کرد.

وی توضیح داد: به استناد این آیین نامه، فرایند‌های قانونی مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تعیین شده که لازم است شرکت‌های یادشده با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و اداره ثبت شرکت‌ها اقدامات لازم در خصوص افزایش سرمایه و پذیرش شرکت‌های استانی در بورس را در اسرع وقت انجام دهند. صباغیان افزود: بر این اساس و با انجام این فرایند، امکان معاملات سهام برای آن دسته از مشمولان که روش غیرمستقیم را برای سهامداری خود انتخاب کرده اند و درحقیقت سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در استان مربوطه هستند، فراهم می‌شود. مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، تصریح کرد: سرمایه گذاران (دارندگان سهام عدالت) می‌توانند پس از اخذ کد سجام با ارائه درخواست به یکی از شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز از سازمان، نسبت به ارسال درخواست خرید یا فروش سهام متعلق به خود تا سقف تعیین شده، برای معامله سهام خود در بورس‌ها اقدام کنند.

دبیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار از مصوبه یکصدو هشتاد و هفتمین جلسه این شورا برای تأسیس بورس املاک، مستغلات و امتیازات با سرمایه ثبت شده پنج هزار میلیارد تومانی در آینده نزدیک خبر داد. دکتر حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، اظهار داشت: تشکیل این بورس علاوه بر کمک به حوزه املاک و ساخت و ساز مسکن و امتیازات در کشور، طیف وسیعی از دارایی‌ها را نیز پوشش خواهد داد که در سایر بورس‌ها قابلیت معامله و ابزار تامین مالی آن به این شکل وجود ندارد. وی افزود: بنا بر این مصوبه، سه گروه سهامداری بورس املاک، مستغلات و امتیازات، شامل ۳۵ درصد تشکل‌های بخش خصوصی و تعاونی، ۳۵ درصد نهاد‌های عمومی دولتی و غیر دولتی و ۳۰ درصد نیز عامه مردم خواهند بود.

مطابق آمار اتحادیه املاک قرارداد‌های اجاره مسکن در کل کشور طی تیر ۹۹ در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است. بر اساس آمار اتحادیه مشاوران املاک در ماه گذشته تعداد کل قرارداد‌های مسکن کشور ۱۸۱ هزار و ۳۲۴ فقره بوده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته با ۱۱۹ هزار و ۹۳۵ فقره بالغ بر ۵۱ درصد افزایش داشته است. در مدت یاد شده تعداد مبایعه‌نامه‌ها ۸۶ هزار و ۸۶۴ فقره و تعداد اجاره‌نامه‌ها ۹۲ هزار و ۹۳۱ فقره بوده که ۲۵ درصد از تعداد اجاره‌نامه‌های تیرماه سال ۹۸ بیشتر است.


بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به نزدیک شدن شاخص کل به مرز روانی ۲ میلیون واحدی انتظار رشد عرضه‌ها را داریم. این در حالی است که در ساعات پایانی معاملات روز گذشته نیز شاهد افزایش عرضه‌ها در گروه‌هایی همچون پالایشگاهی، فلزات و پتروشیمی بودیم و برخی از نماد‌های بزرگ این صنایع همچون هلدینگ معادن و فلزات و هلدینگ خلیج فارس قیمت‌های منفی ۵ درصدی را نیز تجربه کردند. به نظر می‌رسد که همچنان گروه‌های بانکداری، پالایشگاهی و خودرویی که دو گروه اخیر در آستانه تشکیل صندوق‌های دولتی قابل معامله هستند، همچنان بیشترین تقاضا را شاهد باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر