بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کارشناس صنعت فولاد در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

فولادی‌ها امسال چقدر می‌فروشند

اعلام شده شرکت های بورسی امکان افزایش سرمایه از محل صرف سهام را خواهند داشت و اگر این روش افزایش سرمایه اجرایی شود، شرکت ها امکان تامین مالی از بازار سرمایه را خواهند داشت و این خود، اقدام جذابی خواهد بود.
کد خبر : ۲۲۴۲۲۳

فولادی ها امسال چقدر می فروشند

به گزارش بورس نیوز، در چند ماه اخیر نرخ محصولات فولادی در بورس کالا رشد قابل توجهی داشته است. این در حالی است که با شیوع کرونا، بازارهای جهانی در رکود به سر می برند و صادرات اکثر کالاها هم مختل شده است. برای مثال درآمد صادراتی فولاد مبارکه اصفهان در ۴ ماه ابتدای سال جاری، صفر بوده است. با این شرایط، باید دید فولادی ها به لحاظ حجمی و ریالی، می توانند بیش از سال گذشته فروش داشته باشند یا نه؟

مجتبی فریدونی کارشناس صنعت فولاد در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه کرونا هم مشکلات و محدودیت هایی در روند صادرات ایجاد کرده؛ ولی مهمترین پارامتر اثرگذار بر صادرات فولادی ها، محدودیت های ناشی از تحریم هاست. البته نمی توان گفت تحریم ها صرفا آثار منفی بر جای گذاشته و در واقع محدودیت های ناشی از تحریم، فرصت هایی هم برای تولیدکنندگان فراهم کرده و موجب شکوفایی بعضی صنایع هم شده است.

وی افزود: در صورت تداوم شرایط فعلی و مشکلات ناشی از کرونا و تحریم، بعید است صنعت فولاد کشور به لحاظ حجمی بتواند صادرات مطلوبی محقق کند و به نظر می رسد حجم صادرات در سال جاری کمتر از سال ۹۸ خواهد بود. ولی به لحاظ ریالی انتظار می رود شاهد رشد سودآوری شرکت های فولادی باشیم.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: در حال حاضر، افزایش نرخ تورم و رشد افسار گسیخته حجم نقدینگی منجر به افزایش ارزش دارایی ها و ارزش جایگزینی شرکت ها و نیز افزایش نرخ محصولات تولیدی شرکت ها شده و همین عوامل، سهام شرکت های فولادی را هم جذاب کرده است. ضمن اینکه اعلام شده شرکت های بورسی امکان افزایش سرمایه از محل صرف سهام را خواهند داشت و اگر این روش افزایش سرمایه اجرایی شود، شرکت ها امکان تامین مالی از بازار سرمایه را خواهند داشت و این خود، اقدام جذابی خواهد بود. علاوه بر این، فولادی ها می توانند از محل انتشار اوراق نیز از بازار سرمایه تامین مالی کرده و مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنند و این موضوع هم به بهبود عملکرد و جذابیت بیشتر سهم های فولادی کمک خواهد کرد.

فریدونی در پاسخ به این سوال که "از بین شرکت های فولادی، کدام شرکت ها چشم انداز روشن تری برای فروش محصول دارند" اظهار کرد: محصولات فولادی ها عمدتا شامل فولاد ساختمانی و ورق های فولادی است. ورق های فولادی معمولا در صنایعی همچون خودروسازی و لوازم خانگی و... کاربرد دارند و این محصولات در چند ماه گذشته، رشد قیمت زیادی داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ممکن است بازار خودرو و لوازم خانگی و... کشش افزایش قیمت زیادی نداشته باشند و افزایش قیمت ها موجب کاهش تقاضا شود. در بازار مسکن هم به رغم افزایش قیمت املاک، ساخت و ساز رونقی ندارد. از این رو، نمی توان گفت فروش کدام گروه از محصولات فولادی با چالش های کمتری مواجه خواهد بود؛ اما به نظر می رسد در صورت بهبود نسبی ساخت و ساز و تولید مسکن، فولادهای ساختمانی با تقاضای بهتری همراه خواهند شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فروش به بیش از ۱۷۵ هزار میلیارد ریال رسید؛

ادامه روند صعودی نرخ فروش محصولات فولاد مبارکه

رشد تولید و فروش فولادساز اصفهانی در تابستان ثبت شد؛

"فولاد" و ثبت رشد حجمی ۳۸درصدی فروش

کوره‌های این فولادخوزستانی همچنان داغ است؛

غلبه داخلی‌های "فخوز" بر صادراتی‌ها، با رشد نرخ ارز

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
«شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس گفت: لایحه دوفوریتی تشویق سهامداران به افزایش سرمایه از محل صرف سهام، از زمان تصویب قانون بازار سرمایه، مؤثرترین لایحه دولت درباره توسعه بورس است.»
اینهم رفع دغدغه و در واقع بهانه عده ای برای هراس از رشد نقدینگی بورس که تورم زا است و جذب صنعت نمیشود
با این وصف هم خود شرکتها برای حضور در بورس و تامین نقدینگی برای تکمیل طرح‌های توسعه تلاش میکنند نیز خود در تشویق سرمایه گذاران در سهامداری مستقیما حمایت خواهند کرد که سبب رونق هرچه بیشتر بورس و اقتصاد خواهد شد.