بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲
با توجه به اینکه در معاملات بعدازظهر دیروز شاهد روند مثبت معاملات نماد‌های تاثیرگذاری همچون "شستا"، "شپنا" و "خساپا" بودیم، انتظار می‌رود که شاهد افزایش تدریجی قیمت‌ها در گروه‌های اصلی بازار باشیم.
کد خبر : ۲۲۴۳۲۳

افزایش تدریجی قیمت‌ها در گروه‌های اصلی

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد بازاری نوسانی در سطح بازار بودیم. شاخص کل در نهایت و پس از اتمام معاملات در ساعت ۱۶ (که در نوع خود رکوردی در پایان معاملات یک روز بازار سرمایه محسوب می‌شود) با کاهش ۱۲.۱۵۱ واحدی به یک میلیون و ۹۳۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز کاهش بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ واحدی را تجربه کرد و به ۵۰۳ هزار واحد رسید.

ارزش معاملات نیز به بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از بازار فولاد، رئیس انجمن فولادسازان با بحث خروج محصولات فولادی از بورس کالا مخالفت کرد. این موضوع در حالی مطرح شده که پس از واکنش رئیس جمهور در خصوص احتکار و عدم فروش محصولات فولادی توسط شرکت‌های بزرگ تولیدکننده، گمانه زنی‌هایی در خصوص خروج معاملات فولاد از بورس کالا مطرح گردیده بود. به نظر می‌رسد که قدرت بی حد و حصر انحصارگران فولاد در کشور به اندازه‌ای رسیده است که شخص رئیس جمهور می‌بایست با زبان تهدید آنان را مجاب به ایفای وظایف قانونی خود کند.

در خبری از اقتصاد کلان کشور، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در گفتگویی به بیان جزئیات ارز‌های برنگشته به چرخه اقتصادی کشور در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ پرداخت و بسته سیاستی بازگشت ارز‌های صادراتی در سال ۱۳۹۹ را تشریح کرد. مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در گفتگویی به بیان جزئیات ارز‌های برنگشته به چرخه اقتصادی کشور در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ پرداخت و بسته سیاستی بازگشت ارز‌های صادراتی در سال ۱۳۹۹ را تشریح کرد. به گفته وی میزان ارز‌های بازنگشته به چرخه اقتصادی کشور در سال‌های یاد شده بالغ بر ۲۵ میلیارد یورو (۲۷ میلیارد دلار) بوده که از این میزان حدود ۶.۸ میلیارد یورو (۷.۶ میلیارد دلار) مربوط به ۲۵۰ صادرکننده حقیقی و حقوقی معرفی شده به قوه قضائیه است.

همچنین در خبری از حوزه کلان اقتصاد، آمار‌های اقتصادی در پایان خرداد ۹۹، حجم نقدینگی را ۲۶ هزار و ۵۷۱.۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به خرداد سال ۹۸ معادل ۳۴.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که این افزایش در دوره مشابه سال گذشته ۲۵.۱ درصد بوده است.

طبق اعلام بانک مرکزی، میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی در پایان خرداد سال جاری به میزان ۲۰۶۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸۵.۲ درصد رشد یافته است.

همچنین، مجموع دارایی‌های بانک‌های تخصصی در این دوره به رقم ۸۵۳۴ میلیارد تومان رسیده که ۳۷.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. علاوه براین، میزان بدهی بانک‌های تخصصی در این مدت به بانک مرکزی ۴۶۸ میلیارد تومان بوده که معادل ۰.۳ درصد نسبت به خرداد سال گذشته افزایش داشته است.

در خبری از سهام عدالت، معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در جلسه هم‌اندیشی با مسئولان شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: علی رغم اینکه آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت به شکل عمومی منتشر شده، سازمان بورس و اوراق بهادار با همه سازمان‌هایی هم که تکالیفی به عهده دارند، به طور جداگانه مکاتبه کرده و وظایف آن‌ها را یادآور شده است. محمدرضا معتمد اظهار داشت: معاملات سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از ۱۵ مرداد به بعد در بورس تهران انجام می‌شود.

بدیهی است در فاصله باقی مانده تا این تاریخ، تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید مطابق ضوابط تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت مصوب ۴ مرداد ۱۳۹۹ شورای عالی بورس و اوراق بهادار، اطلاعات مورد نیاز و صورت‌های مالی را تکمیل کنند و مراحل پذیرش شرکت‌ها نزد بورس را انجام دهند.

بازار امروز
برای بازار امروز نیز ادامه روند نوسانی قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنیم. با این حال با توجه به اینکه در معاملات بعدازظهر دیروز شاهد روند مثبت معاملات نماد‌های تاثیرگذاری همچون "شستا"، "شپنا" و "خساپا" بودیم، انتظار می‌رود که شاهد افزایش تدریجی قیمت‌ها در گروه‌های اصلی بازار باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر