بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
با توجه به جمع شدن صفوف فروش در برخی از این نماد‌ها در ساعات انتهایی روز چهارشنبه، با احتمال بالا ساعات ابتدایی بازار را با استقبال بهتر خریداران مواجه خواهیم بود.
کد خبر : ۲۲۴۵۷۰

استقبال بهتر خریداران در ساعات ابتدایی بازار

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، علی رغم آنکه شاهد عرضه‌های سنگین و البته خرید صفوف فروش در نماد‌های "فولاد"، "فارس"، "فملی"، "شپنا" و "خودرو" در روز چهارشنبه بودیم با این وجود به نظر می‌رسد در روز جاری هم با احتمال بالا شاهد عرضه‌های سنگین در این نماد‌ها خواهیم بود.

شاید عدم خرید سهام شرکت‌های بزرگی نظیر پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، فولاد مبارکه، ملی مس ایران در رزو‌های قبل و البته هیجانی‌تر شدن فروش سهام توسط سهامداران خرد، در روز گذشته از اصلی‌ترین دغدغه‌های سهامداران در روز جاری است.

افزایش احتمال کاهش قیمت‌های دلار در ماه‌های آتی با پررنگ‌تر شدن عدم انتخاب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جدی‌تر شدن توافقات ایران و چین در سطوح بالای اقتصادی و سیاسی و البته صحبت‌های اخیر مدیران وزارت صنعت و دولت در خصوص لزوم افزایش عرضه‌ها و کاهش قیمت‌های محصولات فولادی و سیمانی در روز‌های اخیر از مهم‌ترین دلایل احتمالی تمایل به فروش سهام و شناسایی تدریجی سود توسط سهامداران است.

آنچه در معاملات روز چهارشنبه مشهود بود عدم اقبال سرمایه گذاران از سهام شرکت‌های بزرگی نظیر ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، ملی مس و ... بود که این موضوع منجر به افت در حدود ۳۷۰۰۰ واحدی شاخص کل شد.

اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به اخبار منتشره در خصوص گزارشات بسیار نامطلوب اقتصاد آمریکا مرتبط دانست. به گزارش رویترز اقتصاد آمریکا در نیمه دوم امسال به دلیل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ که باعث کاهش مصرف و افزایش هزینه فعالیت‌های اقتصادی شده، شدیدترین افت تاریخی را تجربه خواهد کرد که از زمان «رکود بزرگ» بی‌سابقه است.

این افت اقتصادی به حدی خواهد بود که تمام رشد اقتصادی ۵ سال اخیر آمریکا را از بین خواهد برد. روز گذشته جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا هم کاهش فعالیت‌های اقتصادی آمریکا را تایید کرد؛ بنابراین بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را در نزدیکی صفر نگه داشته و متعهد شده که همچنان تزریق پول به اقتصاد آمریکا را ادامه دهد.

سانگ وون سون، پروفسور حوزه اقتصادی و مالی در دانشگاه لیویولا گفت: «چشم‌انداز خوبی برای آمریکا وجود ندارد، رفتار آمریکایی‌ها در مورد فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب نیست. نرخ ابتلا به صورت غیر قابل باوری بالا می‌رود و مفهوم آن این است که رشد اقتصادی این کشور نمی‌تواند در مسیر رشد قرار گیرد.»

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما از جمله مباحث با اهمیت روز‌های گذشته مرتبط با بازار بورس و اقتصاد ایران را می‌توان به اظهارات رییس بانک مرکزی اختصاص داد. روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی در صفحه خود چند نکته در مورد متغیر‌های پولی عنوان کرد.

وی گفت: بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای کنترل میان‌مدت و بلندمدت رشد متغیر‌های پولی و مدیریت نرخ سود برای کنترل و مهار تورم به کار گرفته است و با وجود تمامی موانع و محدودیت‌ها از همه ابزار‌های خود برای تحقق تورم هدف‌گذاری شده، برای یکسال آینده استفاده می‌کند.

نکته دیگری که رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره کرد، این بود که خرید بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی، جهت تأمین کسری بودجه توسط بانک مرکزی آنچنان که در بودجه سال ۹۸، تکلیف شد در شرایط تحریمی، تأمین کسری بودجه از محل پایه پولی است. این روش در کوتاه‌مدت همانند استقراض از بانک مرکزی خواهد بود لذا بانک مرکزی به حکم وظیفه نظر کارشناسی خود را در خصوص آثار احتمالی ناخوشایند این روش تأمین بودجه گزارش کرده بود.

همچنین همتی در بند دیگری نوشت: روش‌هایی که امسال دولت محترم برای تأمین کسری بودجه از طریق فروش سهام دولتی و نیز انتشار اوراق بدهی به کار گرفته است، در شرایط تداوم فشار حداکثری، روش‌های مناسبی برای تأمین منابع لازم از نقدینگی موجود در جامعه و بدون فشار پایه پولی بوده و در صورت تداوم، کمک خوبی به بانک مرکزی در نیل به هدف مهار تورم خواهد بود.

در خصوص بازار ارز نیز می‌توان به اظهارات جالب توجه و امیدوارکننده جمشید نفر، رییس کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت بازار ارز اشاره کرد.

وی اظهار داشت با مسوولان دولتی هم‌نظر است که بازگشت ارز صادراتی می‌تواند اهمیت فوق العاده‌ای در آرامش بازار ارز داشته باشد؛ او در گفتگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: اختلاف نظر‌ها باعث عدم بازگشت ارز به کشور شده که باید با یک تعامل دو طرفه بهترین راهکار برای بازگشت ارز را پیدا و به آن عمل کرد تا آرامش به بازار بازگردد.

او بهترین راهکار را واردات در مقابل صادرات دانسته و ادامه می‌دهد: ۷۵ درصد صادرکنندگان شامل بخش فولاد، پتروشیمی، مس و معادن هیچ مشکلی برای بازگشت ارز با ساختار فعلی ندارند و همواره بانک مرکزی تایید کرده که این بخش ۹۰ درصد ارز را از طرق مورد قبول بانک مرکزی وارد کشور کرده است.

او تصریح می‌کند: ۱۰ درصد مابقی بخش‌های خصوصی و کوچک اقتصادی کشور هستند که از نظر جغرافیایی و نوع کالا نتوانسته‌اند خود را با بخشنامه بانک مرکزی منطبق کنند.


بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، عرضه‌های سنگین روز چهارشنبه و شاید ادامه این عرضه‌ها در نماد‌های بزرگ ادامه داشته باشد. البته با توجه به جمع شدن صفوف فروش در برخی از این نماد‌ها در ساعات انتهایی روز چهارشنبه، با احتمال بالا ساعات ابتدایی بازار را با استقبال بهتر خریداران مواجه خواهیم بود.

علی رغم آنکه ممکن است در دقایق نخست بازار شاهد افزایش تقاضا در نماد‌های بزرگ نظیر "فولاد"، "پارسان"، "غدیر"، "فارس" و "تاپیکو" باشیم با این وجود به نظر می‌رسد با گذشت ساعات ابتدایی معاملات مجددا شاهد افزایش عرضه و تشکیل صفوف فروش در این نماد‌ها باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر