بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کد خبر : ۲۲۴۵۹۹
نویسنده :
صدای سهامدار

تاثیر خروج فولادی‌ها از بورس‌کالا چگونه است/ سهامداران باید چکار کنند؟

نوع معاملات در "بورس‌کالا"، عامل افزایش قیمت فولاد

ایرج رهبر نایب رییس انجمن انبوه سازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: معاملات بورس‌کالا عامل اصلی افزایش قیمت‌های فولاد بوده و انجمن انبوه‌سازان هم به منظور رفع معضل افزایش قیمت غیرمنطقی فولاد، پیشنهاد خروج فولاد از بورس‌کالا را مطرح کرده بود.

خروج فولاد از بورس‌کالا، اتفاق مثبتی است اگر...

محسن خراسانی مدیر بازرگانی شرکت نورد و قطعات فولادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: موضوع خروج از بورس‌کالا، چند روز پیش مطرح شد و بعد هم تکذیب شد. خبری از صحت و سقم این خبر ندارم اما؛ در مجموع محصولات فولادی در بورس‌کالا بر اساس رقابت خریداران و فروشندگان در این بازار، قیمت گذاری معامله می شوند و خود بورس کالا هم بر روند معاملات و عرضه و تقاضای این بازار، نظارت می کند.

وی افزود: در صورت خروج فولاد از بورس کالا، حتما شرط و شروطی برای عرضه این محصول در بازار تعیین خواهد شد. فعلا نمی توان در مورد تاثیر خروج احتمالی محصولات فولادی از بورس کالا اظهار نظر کرد؛ چرا که معمولا در کشور ما اگر هم سیاست جدیدی اتخاذ شود، ابتدا دستورالعملی ابلاغ می شود و بعد با هیاهوی برخی اشخاص ذیربط و ذینفع، تبصره هایی اضافه خواهد شد و...

ادامه این مطلب را اینجا بخوانید.

نامه مدیرعامل فولاد خوزستان درباره خروج فولاد از بورس کالا

نامه مدیرعامل فولاد خوزستان درباره خروج فولاد از بورس کالا

خروج فولاد از بورس کالا، از شایعه تا واقعیت

در هفته گذشته شایعه‌ای در مورد دستور رئیس جمهور در خصوص خروج فولاد از بورس کالا مطرح شد که البته کمی بعد تکذیب شد اما؛ گویا طی روزهای گذشته جلسه‌ای در مورد مشکلات بازار فولاد تشکیل شده که موجب برخی نگرانی‌ها در این زمینه شده است. شایان ذکر است خروج احتمالی فولاد از بورس کالا می‌تواند سبب افت ارزش نماد بورس کالا در بازار شود و این اتفاق، خوشایند بورسی‌ها نیست.

ادامه این مطلب و سخنان کارشناسان را اینجا بخوانید.

شرایط فولاد؛ عادی یا غیرعادی ...

حمیدرضا رستگار، رئیس انجمن آهن و فولاد شهر و استان تهران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز، درباره شایعات مربوط به خروج فولاد از بورس کالا اظهار کرد: بورس کالای کشور ما به لحاظ عملکردی، چندان شباهتی به بورس‌های کالای جهانی ندارد و از بورس‌های جهانی تبعیت نمی‌کند و بیشتر تبدیل به بازاری دولتی و دستوری شده و بعید است که دولت دست از سر این بازار بردارد. اما در مجموع طی جلساتی که برگزار شده اهداف آن ساماندهی و کنترل اوضاع بازار فولاد تشریح شد.

ادامه این مطلب را اینجا بخوانید.

خبری از خروج نیست

رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد نیز در این خصوص بیان کرد: هیچ خبری در مورد خروج محصولات فولادی از بورس کالا به انجمن ابلاغ نشده است. اگر هم قرار باشد چنین اتفاقی صورت بگیرد (که به نظرم از محالات است)، فاجعه به بار خواهد آمد و بازار فولاد به شدت دچار التهاب خواهد شد.

وی افزود: خروج احتمالی محصولات فولادی از بورس کالا بر خلاف کل سیاست‌های دولت و وزارت صمت است. اولا این شایعه موثق نیست؛ دوم انکه بورس کالا، محلی برای شفاف سازی است و الان به دنبال کنترل قیمت‌ها هستند. قیمت گذاری دستوری، همین حالا که قیمت‌های بورس کالا اختلافی با قیمت‌های کف بازار دارد، زمینه رانت ایجاد کرده و خروج معاملات از بورس کالا، رانت وحشتناکی ایجاد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این است که بورس کالا به لحاظ دلاری، حدود ۴۷۰ میلیارد دلار ارزش دارد که از این میزان، ۱۷ درصد یعنی حدود ۷۰ میلیارد دلار مربوط به فلزات و معدنی‌ها است. آیا دولت می‌تواند روی این موضوع دست بگذارد و اقدام به خارج کردن معاملات محصولات فولادی از بورس کالا کند؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
لطفا تخلفات حقوقی افق کوروش رو پیگیری کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۹
اونوقا اینا میخوان مسکن رو هم بیارن تو بورس
ای که بر ...