بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو در سال ۱۳۹۴ به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شد. سرمایه شرکت در حال حاضر ۵۰۰ میلیارد تومان است.
کد خبر : ۲۲۴۷۲۳

به گزارش بورس نیوز،گروه اقتصادی کرمان خودرو در سال ۱۳۹۸ به منظور تنوع بخشی به پرتفوی سرمایه گذاری خود، ۵ درصد از سهام شرکت آرین ماهتاب گستر را خرید و در ادامه با فروش دارایی‌هایِ با نقدشوندگی پایین، سرمایه‌گذاری خود را در این شرکت افزایش داد. در این راستا ساختمان صدف با کاربری فرهنگی-اداری و تعمیرگاهی را به شرکت کرمان موتور که تعمیرگاه‌های آن را اجاره کرده بود، فروخت و در مقابل ۵ درصد سهام آرین ماهتاب گستر را با قیمت قبلی خرید. همچنین بدهی قبلی بابت خرید ۲ درصد سهام آرین ماهتاب گستر را تسویه نموده و مالک ۱۰ درصد این شرکت شد. بدین ترتیب علاوه بر صنعت خودرو، قطعات و خدمات پس از فروش آن، در حوزه انرژی هم فعال شده و در جهت تبدیل شدن به یک هلدینگ چندرشته‌ای گام برمی‌دارد.
شرکت آرین ماهتاب‌گستر دارای ۱۱ شرکت تابعه و ۱۳ نیروگاه با سیکل‏های ترکیبی و گازی می‏باشد که در حال حاضر ۵ درصد از برق مصرفی کشور را تامین می‏کند. مجموع ظرفیت اسمی نیروگاه‌های گروه آرین ماهتاب گستر حدود ۴،۷۴۱ مگاوات بوده که با لحاظ کردن درصد مالکیت، حدود ۲،۱۰۰ مگاوات نیروگاه در حال بهره‌برداری و حدود ۳۷۰ مگاوات نیروگاه در حال ساخت در اختیار این شرکت می‌باشد. با استفاده از هزینه ساخت هر مگاوات نیروگاه بنا به روش تولید برق، ارزش جایگزینی نیروگاه‌ها برآورد شده و با کسر بدهی تلفیق قابل انتساب به شرکت اصلی، ارزش بازار این هلدینگ بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و ۱۰درصد آن متعلق به نماد خکرمان می‌باشد که با بهای تمام شده ۲۶۴ میلیارد تومانی، مازاد ارزش قابل توجهی ایجاد کرده است.
در گروه تولید خودرو دو شرکت کرمان موتور و مدیران خودرو قرار گرفته‌اند. شرکت کرمان موتور با استفاده از متوسط نسبت ارزش بازار به درآمد دو نماد خودرو و خساپا و پیش‌بینی درآمد بدبینانه برای کرمان موتور (تولید و فروش ۱۳ هزار دستگاه و آخرین نرخ فروش نمایندگی‌ها) ارزشگذاری شده است. مدیران خودرو نیز با مقایسه ارزش بازار و ظرفیت کرمان موتور ارزشگذاری شده است. ظرفیت تولید مدیران خودرو با افتتاح سالن رنگ از ۷۰ به ۲۲۰ هزار دستگاه افزایش یافته و در مدل ارزشگذاری به جای ۷۰ هزار دستگاه، ظرفیت شرکت ۱۵۰هزار دستگاه برای متوسط سال در نظر گرفته‌شده است.
شرکت آرمان موتور ارگ در حوزه قطعات فعال است که به تولید صندلی و اگزوز برای محصولات کرمان موتور می‌پردازد. با توجه به آنکه درآمد این شرکت به درآمد کرمان موتور وابسته است، از نسبت درآمد این شرکت به درآمد کرمان موتور در سال‌های گذشته استفاده شده و در ادامه از متوسط نسبت ارزش بازار به درآمد شرکت‌های مشابه بورسی یعنی سایپا آذین و مهرکام پارس استفاده شده است.
در حوزه خدمات، در شرکت خدمات و تجارت بم خودرو سرمایه‌گذاری شده که باتوجه به رشد قیمت قطعات یدکی و افزایش مراجعات به نمایندگی‌ها، درآمد نسبت به سال ۹۸، ۴۰درصد رشد داده شده با استفاده از نسبت ارزش بازار به درآمد ۵، ارزشگذاری شده است.
در نهایت NAV به ازای هر سهم بیش از ۲،۳۰۰ تومان برآورد شده است.
در پایان، باید به تغییراتی از جمله افزایش تیراژ تولید با بهبود شرایط، ورود شرکت‌های سرمایه‌پذیر به بورس، انتقال نماد خکرمان به بازار‌های بالاتر و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها به عنوان پتانسیل‌های این هلدینگ اشاره شود.

تهیه کننده: سبدگردان الگوریتم

اشتراک گذاری :
ارسال نظر