بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲
تثبیت شاخص کل در ارقام بیش از ۲ میلیونی نیازمند رشد پرقدرت‌تر نماد‌های شاخص ساز در سطح بازار است.
کد خبر : ۲۲۴۷۳۹

تثبیت شاخص نیازمند نمادهای شاخص ساز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس در معاملات روز گذشته به ابر کانال ۲ میلیون و احدی وارد شد تا رکورد مهم دیگری در بازار سرمایه شکسته شود. با این حال، این عبور به صورت مقتدرانه‌ای صورت نگرفت و در پایان بازار شاهد افزایش عرضه‌ها و کاهش رقم شاخص کل از ۲ میلیون و ۱۳ هزار واحد به ۲ میلیون و ۷ هزار واحد رسید که با رشد قیمت‌های صورت گرفته در دو نماد "شستا" و "خساپا" در نهایت و در پایان معاملات دیروز شاخص کل در رقم ۲ میلیون و ۱۱ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

شاخص کل هم وزن نیز رشد ۱.۶ درصدی را ثبت کرد و به ۵۲۶ هزار و ۸۸۵ واحدی رسید.

ارزش کل معاملات بازار به ۲۹۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

سیاست و اقتصاد کلان

در عرصه سیاسی شاهد گفتگوی ویدئویی وزرای خارجه ایران و امارات بودیم. در این دیدار، وزیر خارجه کشورمان بر ضرورت گفتگوی فیمابین دو کشور با توجه به شرایط خاص منطقه تاکید کرد. بهبود نسبی روابط سیاسی بین دو کشور می‌تواند اثرات اقتصادی با اهمیتی در بازار ارز کشورمان داشته باشد و دلیل این امر نیز تجارت محور بودن کشور امارات و انجام بسیاری از صادرات‌های غیرنفتی کشورمان از طریق این کشور در سال‌های گذشته بوده است.

در حالی که برخی خبر‌های تایید نشده در خصوص احتمال کاهش دامنه نوسان قیمت‌ها در بازار سرمایه منتشر شده بود، این اخبار توسط نهاد‌های مختلف تکذیب شد و مسئولین ذیربط از جمله نمایندگان مجلس از روند مثبت و منطقی بازار سرمایه حمایت کردند.

در خبری از حوزه فولاد، رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: امسال برای نخستین بار تولید فولاد از ۳۰ میلیون تن عبور می‌کند و این در حالی است که صنعت فولاد ۲۰۰ هزار شغل مستقیم در کشور ایجاد کرده است. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ فولاد ساز در هفته‌های اخیر با سواستفاده از شرایط اقتصادی کشور، در عملی زشت و غیرقانونی نسبت به عدم عرضه محصولات خود در بورس کالا اقدام نموده اند و در پایان به یکی از اهداف خود که عدم رشد نرخ سنگ آهن و کنسانتره مصرفی بوده است، رسیده اند و به نظر می‌رسد با حمایت‌های غیرعلنی‌ای که از سوی برخی دولت مردان در خصوص این انحصارگران صورت می‌گیرد، شاهد کسب امتیاز‌های رانتی دیگری برای این فولاد سازان باشیم.

در بازار سرمایه شاهد عرضه اولیه دو شرکت پتروشیمی ارومیه و تامین سرمایه امین در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری خواهیم بود. با توجه به تعداد بیش از ۵ میلیونی سهامداران شرکت کننده در عرضه اولیه، به نظر می‌رسد که سقف خرید هر کد در جمع دو عرضه اولیه فوق به کمتر از ۲۰۰ هزار تومان برسد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار امروز با توجه به روند معاملات روز گذشته بازار با افت تدریجی قیمت‌ها همراه باشد. تثبیت شاخص کل در ارقام بیش از ۲ میلیونی نیازمند رشد پرقدرت‌تر نماد‌های شاخص ساز در سطح بازار است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر