بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
همزمان توسط شورای عالی فضای مجازی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صورت می‌گیرد؛

رگولاتوری پلت‌فرم‌های مجازی در حال اجرا

تنظیم‌گری فعالیت‌های پلتفرم‌های مجازی در دولت و حاکمیت وارد حوزه قانونگذاری شد.
کد خبر : ۲۲۴۸۰۶
رگولاتوری پلت‌فرم‌های مجازی در حال اجرا
 
 
به گزارش بورس نیوز، گسترش فعالیت پلت‌فرم‌ها در حوزه‌های مختلف و استقبال مردم از سرویس‌های گوناگونی که از سوی آنان ارائه می‌شود موجب شده تا لزوم قانون‌گذاری در این حوزه بیش از پیش احساس شود؛ اما این فقط یک طرف ماجراست، واقعیت این است طرف‌های مختلف درگیر با پلت‌فرم‌ها، موضوع رگولاتوری را نیز سخت و پیچیده کرده است.

هفته گذشته شورای عالی فضای مجازی کشور اقدام به ابلاغ سیاست‌ها و الزامات کلان حمایت از رقابت و مقابله با انحصار سکو‌های فضای مجازی کشور کرد. شورا دراین سیاست‌نامه هدف از تنظیم آن را رقابت سالم سکو‌ها یا پلت‌فرم‌ها فعالی در بازار و سالم ماندن فضای تجارت الکترونیکی کشور عنوان کرد.

ابلاغ این دستورالعمل در شرایطی صورت می‌گیرد که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز هم‌اکنون تدوین دستورالعملی در زمینه نحوه فعالیت پلت‌فرم‌های فعال در فضای تجارت الکترونیکی کشور را به اتمام رسانده و این دستورالعمل در انتظار تصویب و ابلاغ است.

در شرایطی که سیاست‌های ابلاغی شورای عالی فضای مجازی بیشتر روی نحوه صحیح رقابت و رفع انحصار از بازار پلت‌فرم‌ها متمرکز شده، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی سندی را تدوین کرده که در آن کلیه فرایند‌های فعالیت پلت‌فرم‌ها را هدف قرار داده است.

تمرکز شورای عالی فضای مجازی کشور روی موضوع رقابت و انحصار موجب شده تا سیاست‌نامه‌ای که از سوی شورای عالی فضای مجازی به کلیه دستگاه‌ها ابلاغ شده تا حدودی ابتر بماند؛ چرا که انحصار و رقابت تنها موضوع بحث برانگیز در حوزه پلت‌فرم‌ها یا سکو‌ها نیست. در حال حاضر بسیاری از چالش‌های آنان به نوع ارتباطشان با کاربران آن‌ها از نوع مصرف کننده نهایی یا تامین کنندگان خدمات و کالا بر بستر آنان است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر