بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مثلث بذل و بخشش تسهیلات و آینده این بانک؛

رشد سنگین و تعجب برانگیز زیان‌دهی "وآیند" در سال۹۸

گزارش اطلاعات و صورت مالی سود و زیان، بانک آینده در سال منتهی به ۹۸.۱۲.۲۹ بررسی شد.
کد خبر : ۲۲۴۸۳۹

به گزارش بورس نیوز، بانک آینده بر اساس صورت‌های مالی تلفیقی سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۳۹۸، زیان انباشته ۱۱۷ هزار و ۵۶۳ میلیارد ریالی را ثبت کرده است.

بخش عمده‌ای از زیان بانک در سال ۱۳۹۸ محقق شده و زیان خالص بانک در سال مالی گذشته به ۹۲ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال رسیده که این زیان نسبت به سال قبل از آن افزایش سنگین و تاحدی مبهم ۲۵۸ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد سنگین و تعجب برانگیز زیان‌دهی

بر اساس این گزارش، زیان محقق شده هر سهم بانک در سال ۱۳۹۸ معادل ۵.۷۸۸ ریال بوده و این در حالی است که در سال گذشته نیز تحقق بخشی از درآمد‌های غیرتکرار شونده همچون واگذاری صوری برخی شرکت‌های زیرمجموعه منجر به فرار بانک از زیان سنگین شده است.

با نگاهی گذارا به صورت‌های مالی این بانک، متوجه می‌شویم که در برخی از آیتم‌های هزینه‌ای آن شاهد رشد سنگین هزینه‌ها هستیم. از جمله می‌توان به رشد بیش از ۱۰۱درصدی هزینه‌های اجرایی بانک به جز بخش حقوق و دستمزد هستیم. هزینه‌های اجرایی بانک به ۱۳.۷۳۹ میلیارد ریال رسیده و رشد ۲برابری این بخش از هزینه‌های بانک با توجه به محدود بودن تعداد شعب بانک، بسیار مبهم و جای سوال دارد و لازم است در این خصوص مدیران بانک به شفاف‌سازی اقدام نمایند.

هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک در سال گذشته به ۳۹ هزار و ۷۲۸ میلیارد ریال رسیده است. این مبلغ در سال ۹۷ نیز سنگین بوده است و معادل ۳۳ هزار میلیارد ریال بوده است.

رشد سنگین و تعجب برانگیز زیان‌دهی

مشاهده می‌کنیم که این بانک هر ساله مبالغ سنگینی را در بخش هزینه مطالبات مشکوک الوصول شناسایی کرده است و این نشان از عدم رعایت ضوابط اعتبار سنجی مشتریان بانک و یا ارائه تسهیلات به برخی شرکت‌های هم گروه و زیرمجموعه بدون رعایت ضوابط مربوط به ارائه تسهیلات از حیث رعایت ریسک اعتباری بوده است. مشخص نیست نقش نظارتی بانک مرکزی در این خصوص کجاست و آیا می‌بایست مجددا شاهد برگزاری تجمع سپرده گذاران بانک‌ها در سطح شهر و پرداخت سپرده‌های آن‌ها از محل چاپ پول و تحمیل تورم جدیدی به سایر افراد جامعه باشیم یا بانک مرکزی راه حل واقع بینانه تری در خصوص این بانک‌ها خواهد داشت؟

در بخش هزینه‌های مالی شاهد شناسایی مبلغ ۲۷.۹۵۴ میلیارد ریال هزینه مالی این بانک هستیم. با توجه به عدم تراز نقدینگی بانک در سال گذشته، این بانک ناچار به دریافت تسهیلات از سایر بانک‌ها شده است و به این ترتیب مدیریت ضعیف بانک منجر به افزایش هزینه مالی بانک نسبت به سال گذشته معادل مبلغ ۹.۰۰۰ میلیارد ریال شده است.

بخش مهمی از تسهیلات اعطایی این بانک به شرکت‌های زیرمجموعه و هم گروه پرداخت شده است و از جمله می‌توان به تسهیلات پرداختی معادل ۱۷۰ هزار میلیارد ریال به شرکت توسعه بین الملل ایران مال، ۲۷.۳۰۷ میلیارد ریال به شرکت ارزش آفرینان آینده و ۱۶.۰۳۱ میلیارد ریال به بهار اقتصاد کامیاران اشاره داشت.

رشد سنگین و تعجب برانگیز زیان‌دهی

این در حالی است که هیچ گونه اطمینانی نسبت به طرح‌های اقتصادی اجرا شده توسط این شرکت‌ها وجود ندارد و مشخص نیست که در صورت عدم توانایی این شرکت در بازپرداخت بدهی‌های خود، این بانک قادر به پرداخت سپرده مشتریان خود خواهد بود یا خیر؟

سوال جدی‌تر و مهم‌تر در این خصوص این است که آیا از لحاظ قانونی این بانک این اختیار را دارد که بخش مهمی از سپرده‌های دریافت شده از مشتریان خود را به طرح‌های مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه خود اختصاص دهد یا خیر؟

آیا می‌توان به منظور پیشبرد کسب و کار، اقدام به تاسیس بانک نمود و سپس سپرده‌های مردم را در کسب و کار‌های نامشخص و نامعلوم از حیث توجیه بازدهی تزریق کرد؟

همچنین، بر اساس ترازنامه این بانک در پایان سال قبل مانده تسهیلات پرداخت شده بانک به ۱.۰۴۳ هزار میلیارد ریال رسیده است که ۲۰ درصد افزایش را نسبت به پایان سال ۹۷ نشان می‌دهد. همچنین جمع سپرده‌های نزد این بانک در پایان اسفند ماه ۱۳۹۸ به ۱.۲۸۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

بدهی این بانک به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی به ۱۴۵ هزار میلیارد ریال و بدهی به سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز به ۱۲۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

انتظار داریم که روند زیان دهی سنگین بانک آینده با توجه به وضعیت نامشخص هزینه‌های آن و احتمال رشد مجدد هزینه مطالبات مشکوک الوصول و هزینه‌های مالی و همچنین مدیریت ضعیف و فشل در بخش هزینه‌های اجرای بانک، ادامه داشته باشد. از بانک مرکزی انتظار می‌رود به جز گفتار درمانی در بخش اصلاح ساختار مالی بانک‌ها و استفاده از فرصت تورمی بوجود آمده در خدمت به بانک‌های فشل، نسبت به اجرای برخی اقدامات انضباطی و تنبیهی اقدام نماید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ثبت رکورد خارق‌العاده و انگشت به دهان ماندن نظام بانکداری؛

صورت‌های مالی "وآیند" که تنها به درد مدیران و سهامدارانش می‌خورد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

تازه‌واردها در کوچه بُن‌بست ارزش‌گذاری غلط!

پای تابلوی معاملات؛

در «وآیند» چه خبر است!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
یه عده میخان سهمشو
بخرن و سوار شن نمیتونن ، چند وقته دارن هجمه سازی میکنن ، من خودم ۷۰ میلیون سهامشو دارم یه برگه نمیفروشم ، حالا شما ۱۰۰ تا دیگم گزارش از زیان دهیش بچاپ. اگرم موفق شدید که منم با شما اضافه میکنم . دو طبقه از ایران مالو بفروشه کل ضررهاش که در میاد هیچ ، به سوددهی هم میرسه .
گل مراد
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
ارزش بازار سهم بزودی فراتر از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان

به کوری چشم بد خواهان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
معلوم نیست پشت این خبرت چی هست که انقدر داری جو میدی!!!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
با این بانک بیچاره چه کار دارید ؟ بعد از ۱۰ سال تازه سهامش داره جون می گیره.
۱۰ سال پیش سهم خریدم هر کدام ۱۰۰ تومان حالا تازه شده ۲۰۰۰تومان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
با این بانک بیچاره چه کار دارید ؟ بعد از ۱۰ سال تازه سهامش داره جون می گیره.
۱۰ سال پیش سهم خریدم هر کدام ۱۰۰ تومان حالا تازه شده ۲۰۰۰تومان.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
اگه این بانک زیانده هست بانک دی که کلا ورشکستست!!!تازه بازار اول بورس هم است، اونو چرا خبرشو نمیزنید؟ اون که ۵تا۵تا سبزه!!
مچ گیر
Netherlands
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
خالص ارزش دارایی های بانک آینده بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است...در صورتی که ارزش بازار سهم تنها ۳۲ هزار میلیارد تومان است


در گزارش اخیر بانک و پاسخ به روزنامه شرق گفته شده دارایی ها توسط تیم کارشناسان در حال ارزیابی به قیمت روز است،و بزودی کدال خواهند شد...


تنها یه تجدید ارزیابی فوق سنگین میتواند ارزش بازار ناچیز سهم را به ارزش روز دارایی های آن نزدیک کند


گزارش مغرضانه بورس نیوز هم از طریق مقامات قضایی و پلیس فتا و انجمن روزنامه نگاران کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت،به روابط عمومی بانک هم گزارش شد تا جلوی این سایت خبری را بگیرند،،شکایتی تنظیم شده است،تا از این به بعد شاهد این نوع جهت دهی ها برای خرید سهم از دست سهامدار نا آگاه نباشیم...

بزودی...
شوکول
Netherlands
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
کمی از دارایی های بانک هم بگو بورس نیوز جان

ایران مال،هتل دزا شیب،مشهد مال،ساختمان مرکزی الهیه،فرمانیه مال،برج اسکای لایت،پروژه مسکونی ۲۲۰۰ واحدی خرازی،بیمارستان تات،۵ درصد سهم بورس،۵۰% سهم کود زنجان،بیش از ۶۰% سهم بیمه رازی،مالکیت شرکت میکن سازان بهشت پویا...شعب تاپ،کارگزاری،صرافی،مرکز ارتباط فردا و شعبش مختص به این مرکز و....



بزودی اهالی بازار سکته ل میزنن...خخخخ


تا ده هزار تومن دست هیچ کسی به سهم نمیرسه،حالا خودتو بکش!!!!


ارزش هر سهم بیش از ۴۰ هزار تومانه....
سوسمار
Netherlands
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹
#وآیند_همتونو_سکته_......_میده
بدوووووووووووو تا برسی
ببین اونایی که فکر کردن با همچین جو سازی میتونن وآیند بخرن کور خوندن ... بازار تشنه وروده ...
خیلی ها تازه فهمیدن وآیند چه گنج باارزشیه ...
بازیگردانهای سهم اشتباه مرگ باری رو دارن مرتکب میشن
بالای ۳۰۰ میلیون سهم رو از دست خواهند داد ...
شما نقش شیطان رو دارید بازی میکنید ...
هزاران میلیارد پول آماده درو کردن هر عرضه این ...
پولی که میبرید .............
گنیا
France
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
این مشکل برای بیشتر بانکها ی بورسی وجود دارد حال چه شکوفای اقتصاد ی،توسعه توکشور از یکسال نیم تا حال پیش اومده که بانکهای بزرگی مثل تجارت وصادرات که درنیمه اول سل ۹۷ به‌گفته ،خود مدیرانش اگه بتوانند تا،سه الی،چهار سوده بشن بتوانند زیان راپوشش بدن حال درعرض ۹ماهه چه اتفاقی رخ داده خدا داند بانک آینده که عددی نیست پیش اینا
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳
چرا از بانک دی که مشمول ماده۱۴۱ قانون تجارت شده و ورشکستست چیزی نمیگید و بند کردین بانک آینده!؟ بانک دی که بازار اولی وتو خود بورسه، تا گلو بدهکار وزیاندست ولی هرروز ۵ درصدو سبزه!!! پس اگه خبرت هدف دار نیست اونو هم بگو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
بانک آینده همون تات بود که ورشکست شد
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
نیاز نیست احساسی برخورد کنید. بررسی کنید بانک آینده نسبت بدهیش 106 درصده. بالای 80 درصد ورشکسته است. نسبت مالکانه اش هم منفی پنج است.
بانک دی هم اوضاع خوبی نداره نسبت بدهیش 145 درصد است و نسبت مالکانه اش منفی 45.
اغلب بانکیها اینجوری اند؛ این از عجایب بورس ایرانه. فسلیر را بررسی کنید یا شرکتهای دیگری که منحل شدندY تا قبل از انحلال صف خرید بودند.
ابوطالب
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۳
تا جایی که من از کدال نگاه کردم بانک توانسته زیان تقریبن 500 تومنی بذای هر سهم رو تقریبن به 100 تومن کاهش داده امسال هم که ارزش هر سهم از 160 تومن رسبده به 2100 تومن چرا شما الان بزرگش کردین داره ازیان خارج میشه
علی اصغر جماالو
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
گزارش جهت دار علیه بانک آینده باهر انگیزه ای باشه ظلم آشکار به تلاشهای متصدیان بانک معتبر آینده است بعنوان مشتری دارای دانش قضایی شعبه بلوار ابوذر از بانک آینده نگر آینده تشکر نموده وبدخواهانش را به انصاف دعوت میکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۴
بیسواد ی پس بورس نیوز رو دیگه نگاه نمیکنم دیییلیییت
ناشناس
United States of America
پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
کی میخواین دست از سر این بانک بردارید ؟
دنبال چه بازی هستین؟