بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
مدیرعامل شرکت سبدگردان کوروش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عدم جدیت سازمان بورس در حمایت از منافع سهامداران

قرار گرفتن سهم‌ها در صندوق‌های قابل معامله دولت، منفعتی برای سهم ندارد که توجیه رشد چند برابری باشد و نباید تبلیغات دولت روی این صندوق ها، سرمایه گذاران را گمراه کند.
کد خبر : ۲۲۵۱۹۴

عدم جدیت سازمان بورس در حمایت از منافع سهامداران

به گزارش بورس نیوز چندماه پیش وقتی چالش اصلی اقتصاد ما، کسری بودجه دولت در سال ۹۹ بودند اعلام کردند دولت بخشی از کسری بودجه را از طریق واگذاری سهام خود در شرکت های بورسی جبران می کند. کمی بعد اسامی تعدادی از شرکت ها ارائه شد و خبر از واگذاری سهام دولت در قالب صندوق های قابل معامله ETF دادند. بعد از خبرهای متعدد و مصاحبه های مکرر سیاست گذاران اقتصادی و تبلیغات فراوان روی این ETF ها، اولین ETF دولت با نام دارا یکم برای خرید عموم عرضه شد و آنقدر بازدهی مطلوبی داشت که بسیاری، برای خرید دارا دوم لحظه شماری کنند.

اما نکته جالب توجه این بود که قرار بود این ETF ها با درصدی تخفیف نسبت به قیمت بازار در زمان پذیره نویسی، عرضه گردد و هیجان بازار آنقدر بود که سهم هایی که شانس حضور در دارا دوم را داشتند (پالایشی ها)، جهش های قیمتی چشمگیری هم داشتند.

حالا بعد از ماه ها کش ک قوس و وعده سر خرمن، ناگهان امروز مدیران سازمان خصوصی سازی اعلام کردند که دارا دومی در کار نیست و عرضه صندوق پالایشگاهی‌ها منتفی شده است!سهام پالایشی‌ها را هم بلوکی عرضه می‌کنند اما صندوق خودرویی‌ها پابرجاست.

هر چند این خبر برای بهم ریختن آرامش بازار کافی بود؛ ولی توجه به چند نکته ضروری است. دولت برای جبران کسری بودجه، چاره ای جز واگذاری سهام خود ندارد. عرضه بلوکی پالایشگاه ها، برای سرمایه گذاران بزرگ جذاب نیست؛ چرا که هم قیمت سهم ها رشد زیادی داشته و به نظر خیلی ها، این قیمت ها حتی با فرض یک تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی توجیه خرید ندارد و ضمنا پالایشی ها جزو سبد سهام عدالت هستند و کنترل شرکت ها، در دست دولت است.

از سوی دیگر، عدم عرضه دارا دوم، جو روانی بدی ایجاد خواهد کرد که میتواند تبعاتی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد و خروج پول از بازار سرمایه، قطعا مد نظر سیاست گذاران نیست.

محمد نوربخش مدیرعامل شرکت سبدگردان کوروش در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: هنوز لغو عرضه دارا دوم مشخص نیست و خبرها حاکی از تایید و تکذیب های مکرر است.

وی افزود: به هر حال سهم هایی که به خاطر عرضه دارا دوم رشد کرده اند، با لغو عرضه دارا دوم، افت قیمت خواهند داشت. باید اول به این سوال پاسخ داده شود که اصلا سهم های پالایشی چرا رشد کردند؟ افزایش قیمت سهم‌های پالایشی، به دلیل قرار گرفتن در ETF دولتی بود؛ وگرنه به لحاظ تحلیلی، بعضی از این سهم‌ها در حدی که رشد کرده بودند، ارزندگی نداشتند.

وظیفه سازمان بورس، دفاع از حقوق سهامداران خرد است؛ ولی به نظر می رسد سازمان بورس (خصوصا در دوره مدیریت فعلی)، جدیتی برای پیگیری این موارد ندارد و عمدتا واکنش سازمان بورس به این اتفاقات، خنثی است!

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: با توجه به اینکه سهم‌های پالایشی به خاطر تبلیغاتی که روی ETF دولتی صورت گرفته بود، رشد کرده و حالا، با خبر لغو عرضه دارا دوم، عده‌ای از سهامداران متحمل ضرر و زیان شده‌اند؛ انتقاد و اعتراض حق سهامداران است. ولی اینکه آیا حق سهامداران محترم شمرده خواهد شد یا نه، جای بحث دارد.

وی اضافه کرد: بسیاری اوقات اتفاقاتی در بازار سرمایه رخ می‌دهد که به نفع فعالان بازار سرمایه نیست و کسی هم امکان اعتراض ندارد. البته طبق تعاریف، وظیفه سازمان بورس، دفاع از حقوق سهامداران خرد است؛ ولی به نظر می رسد سازمان بورس (خصوصا در دوره مدیریت فعلی)، جدیتی برای پیگیری این موارد ندارد و عمدتا واکنش سازمان بورس به این اتفاقات، خنثی است!

نوربخش در خاتمه با اشاره به تبعات خدشه وارد کردن به اعتماد سرمایه گذاران تصریح کرد: به هر حال پولی که در بازار سرمایه تجمیع شده، حجم بالایی است و منافع تعداد زیادی از مردم هم درگیر بازار سرمایه شده است. به همین علت، بی اعتمادی سرمایه گذاران نسبت به این بازار، هم تبعات اقتصادی و هم تبعات اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: هجوم نقدینگی به بازار ارز و طلا و تلاطم این بازارها، بخشی از تبعات احتمالی بی اعتمادی مردم به بورس خواهد بود و این اتفاق، قطعا مطلوب دولت نیست. امیدواریم که هیچ سهمی به خاطر قرار گرفتن در ETF های دولتی رشد نکند که تکذیب احتمالی عرضه صندوق ها، سهامداران را متضرر کند. قرار گرفتن سهم ها در صندوق های قابل معامله دولت، منفعتی برای سهم ندارد که توجیه رشد چند برابری باشد و نباید تبلیغات دولت روی این صندوق ها، سرمایه گذاران را گمراه کند‌.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو هیئت مدیره سبدگردان کوروش عنوان کرد؛

روز‌های "زرین" در راه است

کارشناسان بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز بررسی کردند:

ابهامات ادامه دارد ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
اسدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
باسلام خدمت جناب نوربخش گرامی
ضمن تشکر از جنابعالی بخاطر روشنگری که میفرمایید " باستحضار میرسد که اطمینان داشته باشید ازاین پس هر حیله ای که دولت یا نظام به ملت بزنند دودش بشدت چشم خودشان را نیز کور خواهد کرد.
ناشناس
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸
اونقدری که نفت پول داره بورس نداره گفتن دیگه دستمون تو بورس هم رو شده و هنگی و خرابی هسته نخ نما شده چیکار کنیم بیایم یه چیز جدید راه بندازیم نفتی که نمی‌تونیم بفروشیم رو بندازیم به مردم پول بگیریم چهار تا گواهی و کاغذ بدیم دستشون برن از دولت بعدی پولشونو بگیرن، بی شمار اشکال اینجا هست ،از کجا معلوم دولت بعدی به تعهدات این دولت پایبند باشه ،این شکل فروش نفت به مردم تو هیچ جای دنیا سابقه نداشته و کاملا مبهم و گنگ هست،در خوشبینانه ترین حالت دولت بعدی میگه اگه می‌خواستیم بخریم و پول داشتیم که به شما نمی فروختیم هر چقدر خریدی تانکر بیار بار کن ببر .تیشه به ریشه اعتماد زدید حضرات انتظار نداشته باشید بعد ازین مردم همراهی تان کنند
فردوسی
Netherlands
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت اقتصاد با انتشار بیانه ای مهم اعلام کرد: شایعه توقف صندوق دارا دوم پالایش نفت قویا تکذیب می شود و عرضه بلوکی سهام شرکت های پالایشی یا آزادسازی فروش سهام عدالت هیچ ارتباطاتی با عرضه صندوق های دارا دوم و سوم ندارد و دولت ملزم است طبق ابلاغ قانون ، سهام متعلق به دولت را در قالب صندوق های دوم و سوم پذیره نویسی عمومی کند.

براساس این گزارش، خبر شبانگاهی شبکه سوم سیما از قول علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد پذیره نویسی دومین صندوق ETF دولتی موسوم به دارا دوم و شامل 15 درصد از سهام پالایشگاه های اصفهان ، بندرعباس، تبریز و تهران با سقف خرید پنج میلیون تومان از اوایل شهریور انجام می شود اما حسن علایی معاون صالح و سپس سازمان خصوصی سازی ، اقدام به تکذیب خبر صدا و سیما و عدم موافقت وزارت نفت با تشکیل دومین صندوق دولتی و برنامه عرضه بلوکی سهام این 4 پالایشگاه کرد
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
دروغگويان هميشه صنعتگرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
معاملات امروز پتروشیمی‌ها را به خاطر پخش خبری دیشب باید متوقف کنند. دیشب تلویزیون اعلام کرد دارا دوم شهریور با ۵ میلیون تومن. امروز 10:12 دارا دوم لغو شد. من که ساعت 9:30 خریدم ورشکسته شدم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
به نظرم یه چیو دنبال کنین : صندوق حمایت از بازار از چه سهمایی تو این دوره حمایت کرده ؟
دولت که راه به راه سهماشو در رسانه ها تبلیغ میکنه و سیگنال میده
اون موقع کانالهای. سیگنال رو میبندن؟؟
فرزاد معین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
سهامداران خرد بیانیه ریسک را امضا کرده اند، چرا هیچ کسی صداش در نیومد که بگه چرا مثلا فلان شرکت پالایشگاهی در عرض 3 ماه 400% رشد کرده؟
توی بورس اصلاح و خبرهای منفی و مثبت باید عادی باشه، قرار نیست که هر روز سهمها بالا برند.
بهزاد
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۲
آقای فرزاد خان بله بورس جای ریسک دارد اگر دولت محترم این همه تبلیغ نمی کرد که مردم خرید نمی کردتد به واسطه حرف این ابلهان مردوم ته چاه رفتتند
منوچهر کنجکاو
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
جناب بهزاد خان موضوع همینه که شما بدلیل طمع ورزی مجددا یابه حرف دولت اعتماد کردی یا سفته باز بورس که درهردو حالت مقصر خودتی؟کدوم وعده اینها درست بوده که این دومیش باشه؟ایشالا در آینده دیگه باچشم وگوش باز تصمیم گیری کنید...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
ناشکری نکنن سهامدارها
یکی از آشناهای ما قبل عید سال پیش خونشو فروخت سهام بانک دی و چند تا خودرویی و ... خرید حدود سیصد میلیون سهام خریده بود سهمها در جا میزدن سود نمیدادن همش میزد تو سر خودش کاسه چه کنم گرفته بود دستش رفته بود شاگرد گچ کار شده بود .
ماه پیش اومد سر سهماش با حوصله نقدشون کرده باورتون نمیشه ۹ میلیارد و خورده پول نقد شده حالا دیگه هیچ کسو ادم حساب نمیکنه به استا گچ کارش میگه حالا تو باید کفشای منو واکس بزنی .
میگه ایران دیگه جای زدگی نیست جای من اونور آبه .
باور کنید اگه دولت بهش مجوز ترازیت هرویین با ماشین ده تن میداد تواین مدت همچین پولی نمیتونست بهم بزنه .
میگه این دولت و روحانی عشق منه .بورس نیوز باشرف پخش کن تا سهمدارها این قدر مظلوم نمایی نکنن.
سهند
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
دوست عزیز شما یا دی میخواستی بخری نتونستی بخری یا داشتی ترسیدی زود خالی کردی
خوب نیست حسودی کنی دعا کن خدا به توام بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
سلام به همه عزیزان
بورس باید کمک کند به رشد تولید و اقتصاد کشور با حمایت نظام حکومتی تا عموم مردم در شرایط فعلی کشور سرمایه هایشان به بورس تزریق شود.تآیک ملت سود ببرند نه به این صورت که عده ای زیاد ضرر کنند و عده ای قلیل سودهای کلان به دست آورن. که این در اصل سرکیسه کردن مردم ضعیف و یک نوع استعمار جدید خواهد بود.تا دیر نشده دولت باید چاره جویی نماید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
سهامداران گرامی خواهشا اشگ تمساح نریزید فلک زده ترین سهامداران سهمهای زیانده پارسال الان پولشون از پارو بالا میره بازار طلا و ارز و ملک رو مسخره میکنن خودشون زرنگ و دیگران رو احمق خطاب میکنن
محسن
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
حل می‌کنی ها .خوب داری دق دلیت رو خال می کنی .آخ لامصب ما تو اون سودهها نبودیم.70درصد مردم امسال اضافه شدن
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۹
فقط یه مطلب مردم بدانید این کار دستوری بوده به خاطر اینکه رئیس خمهور هفته قبل گفت یه گشایش اقتصادی داریم اما مجلس این حرف را رد کرد و گفت موضوع باید کارشناسی بشه این آقا به پته قباشان برخورد و با نوچه هایش این بلا را سر مردم آورد ک بورس را نابود کردند این رو بهتون بگم اینکار فقط فقط دستوری بوده و مجلس باید به این موضوع ورود پیدا کند و نگذارد حق سهمدار ضایع شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۹
چرا نظرات ما رو تایید نمیکنی بورس نیوز ؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
ناظر چرا ختوقا رو متوقف نمیکنه؟بالای 50درصد منفی خورده