بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سهامداری کنید به جای سهام بازی...

اگر امکان استفاده از ابزارها به شرکت ها داده شود و نقدینگی بازار سرمایه، به نحوی وارد مدار تولید شده و در سرمایه در گردش شرکت ها بنشیند، قطعا تولید هم رونق گرفته و شاخص های اقتصادی کشور هم بهبود خواهند داشت و در چنین شرایطی، تمام مردم منتفع خواهند شد.
کد خبر : ۲۲۵۳۸۴

سهامداری کنید به جای سهام بازی...

به گزارش بورس نیوز امروز بازار ناگهان منفی شد و در برخی نمادها طوری صف فروش چیدند که خیلی از سهامداران هم احساس ترس کردند و به صف نشینان پیوستند. کمی بعد مشخص شد فروش سهام عدالت توسط کارگزاری ها و رنج منفی کارگزاری ها در نمادهایی که در سبد سهام عدالت بوده، دلیل اصلی منفی های امروز بوده است. البته سامانه معاملات هم کم نگذاشت و زیر بار فشار ناشی از معاملات امروز بعلاوه ی ثبت سفارش بیش از ۵.۵ میلیون نفر در عرضه اولیه "ثبهساز" رسما کمر خم کرد و در بهم ریختن آرامش بازار بی تاثیر نبود.

اما نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از فعالان بازار سرمایه به مثبت های هر روزه طوری عادت کرده اند که هر رنگ سرخی، مشوش شان می کند و مرتبا می پرسند چه کنیم؟

حسن رضایی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: کلیت بازار سرمایه از ابتدای سال، دو مرحله اصلاح نه چندان جدی بیشتر نداشته است. در حالی که اکثر کارشناسان بازار سرمایه معتقدند رشد شارپ بازار بدون اصلاح و استراحت، امکانپدیر نیست. ضمن اینکه باید در نظر داشت اکثر فعالان بازارسرمایه برای بررسی وضعیت بازار، شاخص کل را ملاک قرار می دهند و روند شاخص کل هم عمدتا تحت تاثیر سهم های بزرگ بازار است‌ و شاخص کل به منفی شدن سهم های پالایشی یا خودرویی و... واکنش شدیدی نشان می دهد. این در حالی است که به رغم منفی بودن شاخص کل امروز در بازار سهم های خوبی هم وجود داشت که مثبت معامله می شدند. از این رو، بهتر است فعالان بازار سرمایه بجای تمرکز بر شاخص کل، شاخص هم وزن را مد نظر قرار دهند که معیار مناسب تری برای بررسی وضعیت بازار است.

وی افزود: به هر حال معتقدم بازار سرمایه نیازمند یک دوره اصلاح و استراحت خصوصا در سهم هایی که رشد بیشتری کرده، است و این دوره اصلاح، نباید موجب نگرانی سرمایه گذاران شود. یکی از اشتباهات سرمایه گذاران، استراتژی دلالی و سفته بازی در سهم ها به جای سهامداری است. تجربه نشان داده سرمایه گذارانی که در این بازار با نگاه بلند مدت سرمایه گذاری کرده و سهم های مناسبی برای سبد سرمایه گذاری شان انتخاب کرده اند، بازدهی مناسب تری نسبت به اکثر نوسان گیران کسب کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال برخی سهامداران که "آیا زمان خروج از بازار سرمایه فرا رسیده؟" گفت: بازار سرمایه در حال حاضر مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری است. بازار خودرو مخصوصا خودروهای خارجی، طبق گزارش های تحلیلی حباب دارد و پرریسک است. بازار مسکن هم بعد از افزایش قیمت های این بازار، با قدرت خرید بسیاری از سرمایه گذاران همخوانی ندارد. بنابراین معتقدم بازار سرمایه کماکان مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری است؛ مشروط بر آنکه سهم های مناسب انتخاب شوند و نگاه سرمایه گذاران، بلندمدت تر باشد. البته رشد یکباره بازار سرمایه و ضعف فرهنگ سازی در این زمینه، برخی سرمایه گذاران را به اشتباه انداخته و تصور می کنند برای کسب سود، باید اقدام به نوسان گیری کوتاه مدت کنند و بعد هم از این بازار خارج شوند تا سودشان محفوظ بماند.

وی در خاتمه تصریح کرد: تداوم رشد بازار سرمایه وابسته به جریان ورود نقدینگی به این بازار است. مادامی که جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه مثبت باشد، بازار سرمایه هم مثبت است؛ ولی رشد بازار صرفا بر اساس جریان ورود نقدینگی، اتفاق مطلوبی نیست.

رضایی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: باید برای افزایش عمق این بازار هم اقدام کرد تا نقدینگی وارد شده به بازار صرف توسعه واقعی این بازار شود و تمام فعالان این بازار از جریان نقدینگی، بهره مند شوند. پذیرش شرکت های جدید و انتشار انواع ابزارهای مالی از جمله راهکارهایی است که می تواند نقدینگی بازار را به سمت مناسب هدایت کند. کشور ما از مزیت تولید برخوردار است؛ ولی تورم اقتصاد کشور موجب افزایش بهای نهاده های تولید شده و شرکت ها با چالش کمبود سرمایه در گردش مواجه اند. اگر امکان استفاده از ابزارها به شرکت ها داده شود و نقدینگی بازار سرمایه، به نحوی وارد مدار تولید شده و در سرمایه در گردش شرکت ها بنشیند، قطعا تولید هم رونق گرفته و شاخص های اقتصادی کشور هم بهبود خواهند داشت و در چنین شرایطی، تمام مردم منتفع خواهند شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تحلیلگر بازار ارز در گفت و گو با بورس نیوز پاسخ داد:

آیا بازار ارز برای سرمایه گذاری جذاب است

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ضعف‌هایی که منفی‌های بازار را تشدید کرد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تشریح وضعیت "بورس" با یک مثال ساده

نگاهی به روند هفته گذشته بازار

گل به خودی، ثمره شادی پس از گل کارگزاران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
ما ک دقیقا ی ماه هم نمیشه اومدیم تو بورس و تو اصلاح وارد شدیم تا کی لاس ضرر کنیم؟چندسال طول میکشه ک ضررمون جبران شه؟لنت ب روحانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
ریزش بورس تازه شروع شده و تا سه ماه کار داریم این اصلاح نیست ریزش است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
وقتی دولت میخواد جیب مردم رو از توی بورس خالی کنه و ریس جمهور ما دروغ میگه باید فاتحه این مملکت رو کلا خوند. مرگ بر همتون
بورس۹۰
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۴
نخیرعزیزجان،ازاربورس‌ب‌هترین‌جابراسرمایه‌گذاریه‌امانه‌جای‌یک‌شبه‌پولدارشدن