بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
ممکن است در ساعات میانی روز شاهد تلاش‌هایی برای جمع شدن صفوف سهام برخی از این شرکت‌ها باشیم، اما به نظر می‌رسد ساعات پایانی بازار با روندی منفی دنبال خواهد شد.
کد خبر : ۲۲۵۴۶۲

همه عوامل کلیدی و تاثیرگذار بر بازار

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، شاید بتوان جهت روند امروز و یا حتی روز‌های آتی بازار بورس کشور را از نحوه معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته حدس زد. تشکیل صفوف فروش سنگین در نماد‌های پالایشگاهی، خودروسازی و البته بانک‌ها در انتهای بازار روز چهارشنبه در حالی رقم خورد که به نظر می‌رسد بسیاری از عوامل کلیدی و تاثیرگذار بر روند کلی بازار سرمایه همگی بر علیه بازار است.

شکست آمریکا در طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، احتمال بالای افت قیمت دلار در روز‌ها و البته ماه‌های آتی، تسهیل نحوه فروش سهام عدالت، رفتار‌های هیجانی فروشندگان سهام با توجه به بازده بالای کسب شده و ...، برخی از مهمترین دلایل فشار عرضه در هفته جاری و شاید هفته‌های آتی باشد.

از نگاهی به سهام موجود در سبد سهام عدالت می‌توان متوجه شد که شاید می‌بایست شاهد افزایش عرضه‌های سهامداران سهام عدالت در نماد‌های تاثیرگذار پالایشی، بانکی، فلزاتی و معدنی باشیم که در اینصورت شاید همچنان شاهد افت شاخص کل نیز باشیم.

افت تنها ۲۴.۴۰۴ واحدی شاخص کل در روز چهارشنبه در شرایطی رقم خورد که به نظر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، این مقدار افت به هیچ وجه نشان دهنده ریزش قیمتی سهام در گروه‌های مختلف نبود.

اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به رای گیری طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران توسط آمریکا نسبت داد. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال تا آخرین ساعات روز جمعه انتظار می‌رود، آمریکا نهایتا یک یا حداکثر دو رای در حمایت از پیش نویش قطعنامه خود در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بدست آورد.

البته لازم به ذکر است، بر اساس اظهارات قبلی حتی در صورت رای آوردن این طرح، روسیه و چین کشور‌های وتوکننده این قطعنامه محسوب می‌شوند.

از طرفی دیگر، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه خواستار برگزاری یک نشست آنلاین با حضور ۵ عضو دائم شورای امنیت و همچنین آلمان و ایران شد.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرده پوتین خواستار برگزاری این نشست برای بحث و تبادل نظر درباره مسئله تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده است.

رئیس‌جمهور روسیه اضافه کرده که مسکو کاملاً به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام یا توافق هسته‌ای ایران) پایبند است. «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در همین خصوص در توئیتر نوشت: «رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین، درخواست برگزاری یک نشست آنلاین با حضور سران ۵ عضو دائمی شورای امنیت و همچنین سران آلمان و ایران را مطرح کرد. هدف این نشست جلوگیری از تقابل‌های غیرضرور در شورای امنیت و حمایت جمعی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.»


اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما در روز‌های انتهای هفته همانند اخبار متنوع بین المللی و سیاسی شاهد اخبار تاثیر گذار و البته متنوعی هم در حوزه اقتصاد کشور و به ویژه بازار سرمایه بودیم.

برخلاف شایعاتی که مبنی بر عرضه نفت در طرح گشایش اقتصادی دولت در روز یکشنبه مطرح شد، سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی پیرامون انتشار اوراق سلف نفتی در این بازار اذعان داشت: اوراق سلف نفتی که در روز یکشنبه آینده در بورس انرژی عرضه می‌شود با آنچه که رئیس جمهور روز چهارشنبه گذشته در مورد آن صحبت کرده‌اند متفاوت بوده و به آن مربوط نیست. این اوراق طبق روال انتشار اوراق تامین مالی شرکت ملی نفت انجام می‌شود.

به گفته وی، طرح اعلام رئیس جمهور در صورت نهایی شدن الزامات حقوقی و مقررات اجرایی آن، در قالب یک برنامه و از طریق مراجع ذیربط اطلاع رسانی خواهد شد.

اخیرا دولت طرح پیش فروش نفت خام با استفاده از اوراق سلف موازی نفتی را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه داده و این طرح هنوز در این شورا به تصویب نرسیده است.

به گزارش فارس، اوراق فعلی بورس انرژی که یکشنبه عرضه می‌شوند، ۲ ساله و بر پایه نفت خام سنگین صادراتی ایران بوده و حداقل میزان سود آن، ۱۸.۵ درصد و حداکثر میزان سود آن، ۱۹ درصد است.

اما از دیگر اخبار با اهمیت بازار سرمایه می‌توان به تغییر ساعات معاملاتی از روز‌های آتی اشاره کرد. بر این اساس، با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مبنی بر پرتراکنش بودن معاملات شرکت‌های برخی صنایع، به استناد مواد ۲ و ۳ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس تهران و در راستای بهبود کارکرد سامانه معاملاتی، زمانبندی جدید جلسات معاملاتی صنایع در بورس تهران به صورت از تاریخ ۲۳ مرداد ماه تغییر خواهد کرد.

براساس این اطلاعیه، در جلسه معاملاتی اول زمان پیش‌گشایش از ساعت ۸:۳۰ تا ۸:۴۵ و زمان انجام معاملات از ساعت ۸:۴۵ تا ۱۱:۴۵ است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: در این جلسه معاملاتی کلیه صنایع، به غیر از صنعت فلزات اساسی، صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به همراه مشتقات مربوطه اعم از اختیار معامله و اختیار فروش تبعی قابل معامله هستند.

در جلسه معاملاتی دوم، زمان پیش‌گشایش از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۲:۱۵ و زمان انجام معاملات از ساعت ۱۲:۱۵ تا ۱۵:۱۵ است.

گفتنی است، در جلسه معاملاتی دوم صنایع فلزات اساسی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به همراه مشتقات مربوطه اعم از اختیار معامله و اختیار فروش تبعی قابل معامله است.

لازم به ذکر است، کلیه صندوق‌های قابل معامله (ETF)، اوراق بهادار با درآمد ثابت و نیز معالات همه نماد‌های آتی سبد سهام در جلسه دوم معاملاتی قابل معامله خواهند بود.

بازار امروز:
اما همانگونه که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، عرضه‌های سنگین روز چهارشنبه و شاید ادامه این عرضه‌ها در نماد‌های بزرگ منجر به تحمیل روند منفی به کلیه سهام بازار سرمایه شود. به نظر می‌رسد در روز جاری نیز می‌بایست در انتظار تشکیل صفوف فروش سنگین در نماد‌های خودرویی، پالایشگاهی، پتروشیمی و حتی فلزاتی باشیم که این روند با احتمال بالا به سایر گروه‌ها نیز تعمیم داده خواهد شد.

البته ممکن است در ساعات میانی روز شاهد تلاش‌هایی برای جمع شدن صفوف سهام برخی از این شرکت‌ها باشیم، اما به نظر می‌رسد ساعات پایانی بازار با روندی منفی دنبال خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر