بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
مدیرعامل شرکت واسپاری ارزش آفرین گلرنگ در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

زیرمجموعه گلرنگ، زینت بخش سفره سهامداران

گروه صنعتی گلرنگ احتمالا امسال ۳ شرکت زیر مجموعه دیگر را وارد بازار سرمایه خواهد کرد.
کد خبر : ۲۲۵۶۶۱

زیرمجموعه پر چرب گروه صنعتی گلرنگ، زینت بخش سفره سهامداران

ابراهیم ابراهیمی، مدیرعامل شرکت واسپاری ارزش آفرین گلرنگ در گفت و گو با بورس نیوز، با اشاره به رشد چشمگیر بازار سرمایه در ماه های گذشته، اظهار کرد: خوشبختانه بازار سرمایه هم در سال گذشته و هم در چهارماه ابتدایی سال جاری بازدهی مطلوبی برای سرمایه گذاران به همراه داشت. در چهارماهه ابتدایی سال جاری بازدهی که نصیب سهامداران شد، توجه بازار بیشتر معطوف به سهم‌های بزرگ بود که به نظر می‌رسد دلایل مختلفی داشته باشد. حالا بعضی از این تغییرات بنیادی بود و به سبب افزایش نرخ ارز بود و در حقیقت شرکت‌هایی که صادرات محور بودند مورد توجه بازار قرار گرفتند. بخشی از شرکت‌ها هم به دلیل ارزش روز دارایی‌هایی که بازار برای آن‌ها متصور است مورد توجه قرار گرفتند. اما در مجموع رشد بازار را به این شرکت‌های بزرگ می‌توان انتساب داد.

وی در ادامه با اعلام خبر عرضه اولیه یکی دیگر از زیرمجموعه های گروه صنعتی گلرنگ در بازار بورس، بیان کرد: گروه صنعتی گلرنگ در سال۹۷ یکی از زیرمجموعه های خود یعنی افق کورش را در بورس عرضه کرد و سال ۹۸ هم عرضه اولیه شرکت پدیده شیمی قرن در بازار انجام شد. البته صنعت غذایی کورش نیز آن زمان آمادگی عرضه را داشت، اما به تاخیر افتاد و حالا در آستانه عرضه این شرکت هستیم.

زیرمجموعه پر چرب گروه صنعتی گلرنگ، زینت بخش سفره سهامداران

وی افزود: بعد از عرضه اولیه این دو شرکت، با توجه به جو کلی و  رشد بازار سرمایه و همچنین افزایش قیمت های ناشی از تورم و جهش‌هایی که در تولید و فروش صورت گرفت و... سهامداران این ۲ شرکت، بازدهی خوبی کسب کردند و "افق" و "قرن" پا به پای رشد بازار حرکت کردند.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: علاوه بر شرکت صنعت غذایی کورش که به زودی عرضه می‌شود، ۲ شرکت در جریان پذیرش داریم. یک شرکت در حوزه آرایشی و بهداشتی و دیگری در حوزه پخش. همچنین ۲ شرکت دیگر نیز در حوزه دارویی داریم و صنایع غذایی دیگری هستند که برنامه پذیرش آن‌ها در سال جاری وجود دارد. پیش بینی ما این است که ۳ شرکت در سال جاری پذیرش شود.

 

ابراهیمی افزود: عرضه لزوما در دست ناشر نیست. ارکان مختلفی مثل اداره ثبت شرکت‌ها که زمان‌بر بود و خوشبختانه  با همکاری متولیان امر تسریع گردید. بخشی از امور دست ناشر است مثل شفاف سازی و تهیه گزارش‌هایی که هیات پذیرش اعلام می‌نماید. به نظرم اگر این مراحل کمی کوتاه‌تر شود شاید سرعت عرضه‌ها بیشتر شود. پذیرش معمولا روند منطقی دارد که اگر تکمیل شود بورس همراهی کرده و هیات پذیرش تشکیل می‌شود. بعد از پذیرش کمی زمان می‌برد. یکی از اهداف پذیرش تامین مالی برای ناشر است. ابزار‌های تشویقی دیگری مثل بحث‌های مربوط به مالیاتی بوده که معافیت‌هایی نصیب شرکت‌ها می‌شود. بخش خصوصی از این ابزار هم می‌تواند به عنوان تامین مالی استفاده کند و هم یک فرایند است که باید طی شود. از طرف دیگر شرکت‌ها با پذیرش در بورس گام مهمی به سمت شفافیت برمی‌دارند. بخش خصوصی قبلا به یک سری سهامدار گزارش‌دهی می‌کرد، اما در حال حاضر وقتی وارد بورس می‌شود شفافیت بیشتر می‌شود و دغدغه‌های سهامداران خرد از طریق مقام ناظر پوشش داده می‌شود.

وی بهترین خبر حال حاضر این مجموعه را خبر عرضه اولیه "غکورش" اعلام کرد و گفت: صنایع غذایی نقش ویژه‌ای در اقتصاد دارند. از این بابت که در حوزه معیشتی خانوار فعالیت می‌کنند و مورد حمایت ارگان‌های دولتی باید قرار بگیرند. مساله دیگر این است که بخش عمده‌ای از شرکت‌های صنایع غذایی هنوز در بورس پذیرفته نشده اند. اگر یک بازار ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیاردتومانی را برای حجم این محصولات در کشور در نظر بگیریم، شرکت‌های فعال بسیار زیاد و بازیگران بزرگ محدود هستند. بخش خصوصی هم چندان با بازار سرمایه آشنا نبوده و در یکی دو سال اخیر این استقبال صورت گرفته و در ماه‌های اخیر درخواست‌های زیادی برای پذیرش این شرکت‌ها وجود داشته است.

وی افزود: ،به نظر می‌رسد در آینده شرکت‌های بیشتری در بورس پذیرش شوند. اما نکته ویژه این است که این صنعت مورد حمایت دولت است و نیاز به محرک‌های رشد دیگری هم دارد. مهمترین محرک آن صادرات است. اگر فعالان این بخش به صادرات توجه کنند به نظرم می‌توانند نقش ویژه‌ای در صادرات غیرنفتی داشته باشند. ضمن اینکه صنایع غذایی بعضی از فعالیت هایشان جزو صنایع تبدیلی محسوب می‌شوند. یعنی محصولات کشاورزی را می‌توانند به جای صادرات خام، به موادغذایی تبدیل کنند و صنعت غذایی خوبی در این حوزه ایجاد کنند. با پذیرش شرکت‌ها در بورس این ارقام بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. شرکت صنعت غذایی کوروش که به زودی عرضه می‌شود، در صنعت روغن فعالیت می‌کند و بازار خود این صنعت را در بورس افزایش می‌دهد و می تواند در سایر حوزه‌ها این روند ادامه پیدا کند. همچنین در صنعت شوینده، شرکت‌ها عملکرد بسیار خوبی دارند و در این شرایط کرونایی، کمک شایانی برای کشور هستند و محصولاتی را که در این ایام می‌تواند به مردم کمک کند، تولید می‌کنند و به دست مردم می‌رسانند. در فروشگاه افق کوروش هم روند توسعه به خوبی صورت گرفته و افزایش شعب و پراکندگی جغرافیایی به خوبی مدیریت می‌شود.

وی در خاتمه در مورد برنامه های سهامدار عمده برای حمایت از سهم عنوان کرد: روند قیمت سهم متاثر از انتظارات فعالان این بازار است. ما به عنوان سهامدار عمده هیچ وقت قیمت را تعیین نمی‌کنیم و بیشتر نقش حمایتی داریم و نقش مربوط به بازارگردانی سهام را داریم که هم از ارزش ذاتی خود فاصله نگیرد و به کمتر از ارزش ذاتی نرسد؛ مگر اینکه یک قیمت عادلانه باشد که انتظارات بازار برآورده شود. در مجموع عرضه و تقاضای بازار، قیمت سهم را تعیین می کند و البته اگر این عرضه و تقاضا مبتنی بر متغیر‌های بنیادی باشد سهم رشد متناسبی در طول سال خواهد داشت.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کسب درآمد ۶.۶۶۲ میلیارد ریالی در نیمه نخست سال مالی

رشد نرخ سراغ تمام محصولات "قرن" رفت

روند صعودی سود خالص به نسبت سال‌های پیشین ادامه دارد؛

سود خالص "غکورش" به چربی ۳۴۴ درصد

ارسال نظر