بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فروش‌های بازار، هیجانی است!

فعالان بازار سرمایه به عوامل بنیادی توجهی ندارند و اتفاقات مثبتی همچون شیب افزایشی قیمت های جهانی و... را رها کرده اند و فقط تحت تاثیر جو روانی منفی، رفتار می کنند.
کد خبر : ۲۲۵۸۰۳

فروش‌های بازار، هیجانی است!

به گزارش بورس نیوز، حال ناخوش بورس تهران ادامه دارد و کماکان شاهد فروش های پر فشار در نمادهای بازار هستیم. شاخص کل تا این لحظه از معاملات افت ۳۷ هزار واحدی داشته و کانال ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی از دست رفته است. شاخص کل هم وزن هم ۶۹۲۷ واحد منفی است.

این عرضه اولیه، متعلق به بخش خصوصی بود و منجر به خروج هزار میلیارد تومان منابع از بازار می شد و به همین سبب، عرضه اولیه "غکورش" فعلا لغو شد.

به نظر می رسد افت بازار بیش از هر چیز، منشا روانی دارد. فعالان بازار سرمایه در این روزها انتظار بیشتری از سیاست گذاران اقتصادی و دولتمردان و متولیان بازار سرمایه داشتند؛ اما حالا تصور می کنند بازار به حال خود رها شده و این، سیگنالی برای خروج است.

توقف نماد پالایشی ها تا زمان شفاف سازی تاثیر تغییر فرمول محاسبه نرخ خوراک، حداقل خواسته فعالان بازار بود که متاسفانه این موضوع هم رخ نداد و در شرایطی که بارها شاهد توقف نمادها به علل سطحی هستیم، این اتفاق اثرگذار از چشم متولیان بازار دور ماند!

علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: یکی از اقداماتی که برای کمک به وضعیت بازار امکان انجام آن را داشتیم، لغو عرضه اولیه امروز به خاطر شرایط بازار بود. این عرضه اولیه، متعلق به بخش خصوصی بود و منجر به خروج هزار میلیارد تومان منابع از بازار می شد و به همین سبب، عرضه اولیه "غکورش" فعلا لغو شد.

وی افزود: همچنین این روزها صندوق توسعه بازار، حضور موثری در بازار سرمایه داشته و علاوه بر این موضوع مربوط به حد نصاب خرید سهام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را هم فعلا به حالت قبل برگرداندیم.

صحرایی در پاسخ به این سوال که "آیا برای عرضه های سهام عدالت، تدبیری اتخاذ شده که به بازار آسیب نرساند یا نه؟" نیز گفت: سهام عدالت، دارایی مردم بوده و مردم به عنوان ذینفعان سهام عدالت، اختیار دارایی خود را دارند و بالاخره مردم سال ها انتظار کشیده‌اند تا این دارایی آزاد شود و برای فروش یا نگهداری آن تصمیم بگیرند و نمی‌توانیم در تصمیم مردم مداخله کنیم و البته تمام دارندگان سهام عدالت هم همزمان فروشنده نیستند.

شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، خبر مثبتی در مورد پالایشی ها به بازار مخابره کرد.

وی اضافه کرد: سعی شده روش فروش سهام عدالت مدیریت شود و به همین دلیل هم فروش سهام عدالت به بازار ۲ منتقل شده تا حقوقی‌ها را به خرید بلوکی سهام عدالت هدایت کنیم و به این ترتیب، خرید و فروش سهام عدالت روی بازار عادی تاثیری نخواهد داشت ضمن اینکه نباید فراموش کرد شرکت‌هایی که سهام آنها در سبد سهام عدالت است، جزو شرکت های خوب کشور محسوب می‌شوند‌. این اقدامات، کاری بوده که شرکت بورس بر اساس اختیارات و وظایف خود امکان انجام آن را داشته است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران در ادامه با اشاره به فروش های این روزها تحت تاثیر جو هیجانی بازار، اظهار کرد: بازار سرمایه به لحاظ بنیادی دچار مشکل نشده و قیمت جهانی کامودیتی‌ها رو به رشد بوده و فلزات اساسی در ۲ روز گذشته، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته اما؛ متاسفانه فعالان بازار سرمایه به عوامل بنیادی توجهی ندارند و اتفاقات مثبتی همچون شیب افزایشی قیمت‌های جهانی و... را رها کرده‌اند و فقط تحت تاثیر جو روانی منفی، رفتار می‌کنند.

بازار سرمایه، یک تجربه بد از توقف نمادهای پالایشی دارد و الان هم
برای شفاف سازی دیر نیست.

وی افزود: شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، خبر مثبتی در مورد پالایشی ها به بازار مخابره کرد؛ ولی باید تاثیر این خبر (تغییر فرمول محاسبه قیمت نفت خام پالایشگاه ها) بر سودآوری پالایشی ها بصورت کمی و عددی اعلام می شد. حتی اگر عدد دقیق اعلام نمی شد، بهتر بود تاثیر این خبر بر سودآوری شرکت ها به شکل برآوردی و تقریبی اعلام می شد تا این خبر، بیشتر مورد توجه بازار قرار بگیرد.

صحرایی تاکید کرد: دیروز هم حقیقی ها در بخش اول معاملات بازار، حضور جدی داشتند؛ اما تحت تاثیر بازگشایی پالایشی ها، شرایط تغییر کرد. نماد پالایشگاه ها، متوقف شد ولی دیروز نمادها بازگشایی شد. به هر حال بازار سرمایه، یک تجربه بد از توقف نمادهای پالایشی دارد و الان هم برای شفاف سازی دیر نیست. بخش نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، می تواند درخواست اطلاعات از پالایشگاه ها و ارائه آن به بازار را داشته باشد و طبق ارتباطی که سعی شده با وزیر نفت بعنوان بالاترین مقام در حوزه پالایشی ها داشته باشیم؛ پیگیر ارائه اطلاعات بیشتر به بازار هستیم و امیدواریم هر چه زودتر شاهد افشای اطلاعات دقیق تر در خصوص تاثیر این خبر بر سودآوری پالایشی ها باشیم. وقتی وزیر نفت در مورد این خبر صحبت کرده، حتما سیگنال مثبتی به بازار بوده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
قابل توجه مسئولین و مدیران اقتصادی و بورسی. با سلام .
خواهشمندیم چند ماه هیچ تصمیمی هیچ تغییری هیچ مصوبه و قانون جدیدی برای رونق بورس ندید.یکروز به اسم ای تی اف های جابجا شده - یکروز به اسم سهام عدالت یکروز با دامنه نوسان 2% و5% یکروز دیگه با تغییر قیمت ارز روز بعد با دستور به صندوقها برای فروش درصد بیشتر و ... انقدر باعث ریزش و سقوط بازار نشوید درست است که بازار نیاز به اصلاح دارد ولی نزول بیشتر از 50% یا 60% دیگر اصلاح نیست بلکه ریزش و سقوط است.مطمئن باشید اگر یک مدت سکوت کنید نه تنها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد بلکه بازار به حرکت طبیعی و متعادل خودش ادامه خواهد داد. سالهای قبل که ضررهای شدید به معامله گران بورس تحمیل شد چون انها اکثریتشان تریدر بورسی بودند و همه مشکلات و ضررها را بجان خریده بودند اگرچه خسارتهای جبران ناشدنی به برخی از انها هم وارد شد ولی امروزه اوضاع بسیار متفاوت است.امروز کارگرو کارمند کاسب و دوره گرد شاگردو دانشجو و معلم و استاد کشاورزو چوپان راننده و مستخدم میلیونها نفر همه و همه بدعوت خود شما اندک پس اندازشان را برای کمک به تولید و اشتغال کشور به بورس آورده اند تا هم کمکی به شماها و اقتصاد کشور باشند و هم سودی در این اوضاع سخت اقتصادی بدست آورند که کمک حال مخارج سنگین زندگیشان باشد.ولی اگر قرار باشد این بندگان خدا نه تنها سودی گیرشان نیاید انچه خود به سختی زیاد و طی سالها پس انداز کرده اند را هم از دست بدهند خداوند متعال را خشمگین خواهد ساخت چرا باید عزیز زحمتکشی 50درصد پس انداز یک عمر خود را فقط طی چند روز یا هفته در بورس از دست بدهد؟ .اگر سود نمیتوانید به کسی برسانید اشکالی ندارد ولی حداقل داشته خودش را از بین نبرید. اگرچه نیکوترین کارها کمک به همنوع و رساندن نان به دیگران است که پاداش دنیوی و اخروی فراوانی دارد. با تشکر و احترام
صفرجسارتی
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
بسیار گل گفتی انشالله وجدانها بیداربشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
هیجانی نیست پاسخ به دروغگویی برخی هاست
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
وقتی انسانیت مسوولان تبدیل به حیوانیت میشود و مانند خوکهای گرسنه به جون سهامداران خرده پا میفتند.کاش درک میکردین وقتی تمام داشته های یک شخص ۲۰ میلیون است و با امیدی به بورس اومده الان شده ۸ میلیون.واقعا رحم و مروت در وجود شما معنی و مفهومی داره؟ به امید کمی انصاف
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
رئیس بورس هم سیگنال فروش شده ، تبریک میگم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
چرا در مورد عرضه ساعت 10 صبح 28 مرداد توسط حقوقی ها که بازاری که داشت برمیگشت رو دوباره منفی کرد هیچی نپرسیدید ازش؟
محسن
France
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
هزار وعده خوبان یکی وفا نکند شما به کدام وعده های خود عمل کردید؟ دولت آمدهمه دعوت به سرمایه گذاری در بورس کرد مردم هم آمدند قرار بر این بود که از بورس و سرمایه های مردمی حمایت شود مشکل دروغ گویی است از چهار ماه قبل وعده صندوق دارا دوم پالایشی را به مردم می دهید بعد یکی می گوید لغو شد یکی دیگر می گوید نه برقرار است مردم شدند گوشت دم توپ آقایان حالا هم شاخص سقوط کرده دولت بعد از فروختن سهام خود به بالاترین قیمت بورس را به حال خود رها کرده است تا این بیمارمحتضر آخرین نفس خود را کشیده و جان به جان آفرین تقدیم کند.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
یک نمونه از بی لیاقتی ودزدی حروم خوریها برای مسئولین ومدیران جمهوری اسلامی ایران طبری دزد وفدراسبون فوتبال فقط بدزدید ودست توجیب مردم برای منافع خود بسکنید ازاین مردم دست بردارید
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
اصلا و ابدا چیزی به عنوان فروش هیجانی وجود نداره خواهشا دروغ نگید و خیلی خسارت زدید به مردم بیچاره و نجیف شده از تورم!
امین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
باسلام قرار نبود پالایشی وفلزی وخودروی چندین برابر به مردم عزیز در قالب صندوق بفروشند چرا صحبت ازصندوق شد فولاد 600 فملی 700 پالایشیها زیر هزار وخودروریها با افزایش سهام 60 تومان بود یک دفعه چندین برابر کردید ایا اینجوری می خواستید به مردم سود برسانید صندوق 5 میلیونی دیگر ارزشی ندارد مردم بخرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
حرف مفت نزن این دیگه حقه بازی یکسری .......... است، که اینجوری با سرمایه ملت بازی میکنند و به ریش همه ما میخندند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
ننگ بر این دولت مردم فریب که پس انداز یک عمر مارو چند روزه نابود کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
ننگ براین دولت مردم فریب که جیب ملتشو میزند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
من سه هفته پیش 14ملیون تو بورس اوردم قبلا هم 5 سال تو بورس سابقه کد بورسی فعال داشتم الان پولم شده 9 ملیون من بر اساس بنیادی بودن سهم خریدم اما کجا بهتر از بورس برای آتش زدن نقدینگی فزاینده تو جامعه پول من آتش زدن من تجربه هم دارم از اپلیکیشنهای که پول داده بودم وعضو شده بودم تحلیل گرفته بودم ولی به خاطر ریزش بازار پولم به فنا رفت من راننده ام ودر امد کمی دارم به بورس دل خوش کردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱
چرا ادرس غلط میدید و به نام تازه واردها قضیه را تمام می کنید ترکیب تعداد خریداران و فروشندگان در برخی از نمادها را نگاه کن متوجه میشی فروشندگان تازه واردها هستند یا بزرگان . صمنا متوجه نیستی تو برخی از نمادها مثل فولاد حقوقی همش رنج منفی میکشه. حداقل کرامت را حفظ کنید و به مردم دروغ نگید. بازار سبز ر ز سه شنبه هفته جاری و چهارشنبه هفته قبل را به شکل دستور شما خراب کردید نا هیجانات تازه واردها
سعید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
رفتار حقیقی ها هیجانی است بسیار خوب.عرضه ابشاری حقوقی ها و تصمیمات خلق الساعه مسیولان چطور؟فروش سهام عدالت و ایجاد صف خرید کاذب از سوی حقوقی ها چطور؟بازی دارا و سارای وزارتخانه ها چطور؟مگر رییس جمهور دروغگوی ما بورس را تبلیغ نکرد و مردم در حمایت از تولید داخل با طناب پوسیده ی او داخل چاه نرفتن.اگر قرار به اصلاح دستوری بود و این همه حجم عرضه چرا در همان ابتدای امر اینکار را نکردید.شاید رانتی بود برای سرمایه دار کردن عده ای خاص به بهای فدا کردن مردم عادی.
ناشناس
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
جمله آخر کاملاً درسته
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
لطفاً یه بررسی کنید ببینید این عرضه اولیه هارو کی میخره
چطوری میخان مردم ناامید نشن چطور بی اعتماد نشن
معامله امروز وبانک رو ببینید ۲۰ میلیون سهم رو ۱۰۰ نفر خریدن
چطوری میشه آخه بی انصافا
التماس میکنم اطلاعات سپاه و قوه قضائیه وارد بشن و ریشه این افراد فاسد رو دربیارن
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
لطفاً یه بررسی کنید ببینید این عرضه اولیه هارو کی میخره
چطوری میخان مردم ناامید نشن چطور بی اعتماد نشن
معامله امروز وبانک رو ببینید ۲۰ میلیون سهم رو ۱۰۰ نفر خریدن
چطوری میشه آخه بی انصافا
التماس میکنم اطلاعات سپاه و قوه قضائیه وارد بشن و ریشه این افراد فاسد رو دربیارن
ناشناس
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
سپاه و قوه قضائیه .........
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
......... قدرت فروشنده ها نشون میده سرمایه دارا دارن میفروشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
لطفاً یه بررسی کنید ببینید این عرضه اولیه هارو کی میخره
چطوری میخان مردم ناامید نشن چطور بی اعتماد نشن
معامله امروز وبانک رو ببینید ۲۰ میلیون سهم رو ۱۰۰ نفر خریدن
چطوری میشه آخه بی انصافا
التماس میکنم اطلاعات سپاه و قوه قضائیه وارد بشن و ریشه این افراد فاسد رو دربیارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
لعنت خدا و رسول بر این دولت ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
نمایندگان مجلس اگر نماینده مردم هستید چرا در مقابل نابود شدن پس انداز مردم در کوره پولسوزی بورس صداتون در نمیاد ؟!!