بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
به نظر می‌رسد که بازار امروز با تقابل جدی‌تر خریداران و فروشندگان همراه باشد.
کد خبر : ۲۲۵۹۸۸

تقابل جدی‌تر خریداران و فروشندگان

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته بر خلاف انتظار بسیاری از فعالین بازار، همچنان شاهد نزول قیمت‌ها بودیم. با این حال، به نظر می‌رسد که فشار فروش در بسیاری از شرکت‌ها و گروه‌ها طی یک یا دو روز آینده به حداقل خواهد رسید و شاهد توقف روند نزولی دو هفته اخیر باشیم.

کاهش ارزش معاملات نیز یکی دیگر از رویداد‌های متفاوت دو هفته اخیر در مقایسه با چند ماه گذشته است.

ارزش معاملات دیروز با اینکه نسبت به روز چهارشنبه رشد خوبی را تجربه کرد، ولی نسبت به میانگین ارزش معاملات روزانه چند هفته اخیر افت بیش از ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که ارزش معاملات بورس و فرابورس در معاملات دیروز به ۱۶۰ هزار میلیارد ریال رسید.

شاخص کل نیز با ۳۰ هزار واحد کاهش به یک میلیون و ۷۲۷ هزار واحد رسید تا به این ترتیب در روز جاری احتمال افتادن شاخص کل به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را پیش رو داشته باشیم. شاخص کل هم وزن نیز کاهش ۱.۵۳ درصدی را تجربه کرد.

نماد‌های "فارس"، "شستا"، "تاپیکو" و "وامید" بیشترین اثر منفی و دو نماد "فولاد" و "فملی" نیز بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه ١٣٩٩ به عدد ٣٠,٤ درصد رسیده؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٣٠.٤ درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. نرخ تورم نقطه‌ای مرداد ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٣,٥ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ٥,٠ واحد درصدی به ٢٦.٠ درصد و گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٢.٨ واحد درصدی به ٣٢.٦ درصد رسیده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تغییرات قیمت نهاده‌های تولید هر ۳ ماه یک بار و با اثربخشی تورم بخشی بانک مرکزی بررسی شده و اجازه تعیین قیمت‌های جدید به خودروسازان داده شده است. مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مورد با بیان اینکه قیمت‌های فعلی خودرو‌ها در بازار مورد تایید وزارتخانه نیست، از طراحی طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد که در صورت تصویب از مابهالتفاوت قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار و از معامله‌گران خودرو مالیات اخذ می‌شود. وی افزود: تصویب این مالیات ویژه که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به ستاد اقتصادی دولت رفته، می‌تواند حضور دلالان و واسطه‌گران را در این بازار کمرنگ کند.

در خبری از حوزه تجارت الکترونیک، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور گفت: میزان خرید‌های الکترونیکی در کشور در سال ۹۸ با ۱۰۰درصد افزایش به۴۲۳ هزار میلیارد تومان رسید. وی با بیان اینکه نرخ کاربران اینترنتی به عنوان خریداران الکترونیکی بالقوه با ۲۸ درصد رشد نسبت به سال پیش از آن به ۸۹ درصد رسیده، اظهارداشت: حجم اسمی معاملات تجارت الکترونیکی با ۱۰۳ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ به ۴۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. رهبری گفت: در سال ۹۸ مبلغ هر خرید الکترونیکی به طور میانگین ۲۷۹ هزار تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل از آن ۴۹ درصد رشد داشته است. وی تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی سال گذشته را نزدیک به پنج میلیارد و یکصد میلیون عدد اعلام کرد که نسبت به سال قبل از آن ۳۶ درصد رشد داشته است.

در خبری از حوزه سهام عدالت، سخنگوی سهام عدالت با بیان اینکه فروش سهام عدالت به صورت بلوکی و یکجا در بازار و توسط کل کارگزاری‌ها صورت می‌گیرد، گفت: تاکنون ۳ شرکت سرمایه گذاری استانی وارد بورس شده اند. وی با اشاره به اینکه اکثریت مشمولان سهام عدالت به ارزندگی این سهام پی بردند و سهام خود را نگه داشتند افزود: از ۱۰ خرداد تاکنون که امکان فروش سهام عدالت فراهم شد ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دارایی سهام عدالت فروخته و به حساب افراد واریز شده است. فهیمی اضافه کرد: تاکنون ۳ شرکت سرمایه گذاری استانی شامل استان‌های خراسان جنوبی، قم و ایلام در بورس حضور پیدا کرده‌اند. وی ادامه داد: دیروز در شورایعالی بورس تصمیماتی برای حفاظت از دارایی سهامداران عدالت گرفته شد و بر این اساس فروش سهام عدالت به صورت بلوکی و یکجا در بازار و توسط کل کارگزاری‌ها صورت می‌گیرد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار امروز با تقابل جدی‌تر خریداران و فروشندگان همراه باشد. همچنین اعلام فروش بلوکی سهام عدالت در طول بازار نیز از جمله مواردی است که می‌تواند همچنان فشار عرضه را در نماد‌های مربوط به سهام عدالت نگه دارد.

همچنین ارائه گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها نیز از جمله عوامل تاثیرگذار بر روند حرکتی گروه‌ها و شرکت‌ها خواهد بود. برای بازار امروز افت کمتر قیمت‌ها را مقایسه با روز گذشته و به حداقل رسیدن صف‌های فروش در اکثر نماد‌ها را انتظار خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آخرین خبرها از ترکیب پرتفو و انحلال و ادغام این سرمایه‌گذار؛

رشد ۷۲درصد در سود خالص "تاپیکو"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
از مسئولین امر میخواهم که نسبت به سیگنال فروشی - استفاده از ربات برای خرید یا فروش معاملات و سایر ترفندها ی غیر قانونی در بازار سرمایه برخورد قاطع نمایند . با سپاس