بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
مدیرمعاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با بورس نیوزمطرح کرد:

پمپاژ اخبار مثبت و تاثیری خنثی

حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سهام توسط دولت به فروش رسیده، دررسانه ملی نیزبه نوسانات بازار و اصلاح اشاره شده، اما در واقعیت این اصلاح نیست که اتفاق افتاده و فراتر از عملکرد دولت است.
کد خبر : ۲۲۶۰۶۲
تیتر
 
روزبه شریعتی، مدیرمعاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در بررسی وضعیت بازار به بورس نیوز گفت: انتظار روند صعودی از بازار در شرایط فعلی دور از ذهن بنظر می‌رسد، اما روند متعادل نیز دور از ذهن نمی‌آمد، چرا که افزایش دلار به عنوان یک محرک یا تجدید ارزیابی شرکت‌های بزرگ دولتی راهی برای بالا رفتن بازار بود که اکنون رخ نداده و از آنچه می‌ترسیدیم، اتفاق افتاد. 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: روند بدون استراتژی از سوی سیاستمداران و حمایت‌های لسانی و غیر استراتژیک و اعلام کف تکنیکالی برای شاخص توسط برخی مسئولین همه فاجعه‌ای بیش نیست.

وی به عرضه شستا اشاره و اظهار کرد: ۸ هزار میلیارد تومان سهم این مجموعه عرضه و ۱۶ هزار میلیارد تومان در مجموع توسط تامین اجتماعی تامین مالی شد که هدف آن بهبود شرایط و سرمایه گذاری مجدد بود که تاکنون در این زمینه حمایتی اتفاق نیفتاده است. به طور کلی مجموعه‌های دولتی به مانند پالایش و پخش در سهام پالایشی، دولت جمهوری اسلامی در سهام بانکی، فروش خوبی را تجربه کردند و انتظار براین است که در شرایط پنیک و Over reaction بازار، اقدام به خرید نیز عملی شود که تاکنون اتفاق نیفتاده و نیاز به یک بحث مالی و رفتاری بزرگ احساس می‌شود. 

مدیرمعاملات کارگزاری اقتصاد بیدار ارزش صف فروش روز جاری را بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:در روز‌های ابتدایی ریزش، هیچ روزی ارزش صف فروش به این سطح نرسیده بود و سهام فولاد و ملی مس اگر فردا هم صف فروش باشد، از روند صعودی خود خارج خواهند شد. به طور کلی نگاه تکنیکال معتقد است اگر بازار طی دو روز آتی جمع نشود در سهام ذکر شده رشد سخت‌تر بوده و اتفاقی خارق العاده، چون تجدید ارزیابی در این شرکت‌ها برای بالارفتن آن‌ها نیاز است. 

وی افزود: متاسفانه پمپاژ اخبار مثبت هیچ تاثیر مثبتی روی تابلو نداشت، مقرر شد که گروه بانکی سهام خود را خریداری کنند و این دستور حاکی از تصمیمات زودگذر و در لحظه است. جای فکر دارد که چرا ناگهان حد نصاب صندوق‌های ثابت از ۵ درصد به ۱۵ درصد تغییر کرد و این امور شبه ایجاد می‌کند، زیرا در کاهش این حد نصاب‌ها اینگونه القا می‌شود که سیاستگذار خود معتقد است که بازار گران است، همچنین از سوی دولت نیز استراتژی معقولی جز دغدغه‌های زودگذر برای رفع نیاز‌های کوتاه مدت کشور دیده نمی‌شود. 

شریعتی به مسائل مطرح شده در رسانه ملی اشاره و اظهار کرد: حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سهام توسط دولت به فروش رسیده، دررسانه ملی نیزبه نوسانات بازار و اصلاح اشاره شده، اما در واقعیت این اصلاح نیست که اتفاق افتاده و فراتر از عملکرد دولت است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نمی‌توان گفت بازار چه زمان می‌تواند شرایط بهتری داشته باشد، شاید طی ۲ روز آینده بازار جمع شود و شاید هم شاخص تا محدوده ۱.۵ میلیون واحد افت کند، اما زمانی که اعتماد به بازار سرمایه خدشه دار می‌شود رشد بازار هم در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد که محرک‌های بسیار بزرگی می‌طلبد. به طور کلی عدم برنامه ریزی و همچنین نداشتن استراتژی توسط سیاست گذار نشان می‌دهد که نگاه به بازار سرمایه برای دولتمردان کوتاه مدت و صرفا بر اساس آزمون خطا می‌باشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دلایل ریزش ادامه دار بازار

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" حمایت میخواهد نه شعار!

دستورات به حقوقی‌ها، ارزشی ندارد، هر کس به کار خویش است؛

حقوقی‌های ترسو یا پلیس بد بازار

آیا حقوقی‌ها به عرضه‌ها و جو منفی پاسخ می‌دهند؛

حقیقی‌های "فارس" رنج منفی را رها نمی‌کنند!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
خداوند این از خدا بیخبران را که پس انداز یک عمر ما را طی چند هقته نابود کردن لعنت و نابود نماید.