بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
با توجه به اینکه بازار آهن آلات یکی از پر تنش‌ترین بازار‌های عرضه محصولات اولیه است و بسیاری از دلالان از فرصتی برای سودجویی و بالا بردن قیمت‌ها استفاده میکند، در سال ۱۳۸۳ به تصمیم دولت محصولاتی از جمله آهن و میلگرد وارد بورس کالا شدند. نتیجه این اتفاق باعث شد تا انجام معاملات محصولات آهن در بستر بورس کالا از التهاب و نوسانات قیمت در صنعت فولاد بکاهد.
کد خبر : ۲۲۶۳۴۰

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

به گزارش بورس نیوز، البته این نکته قابل توجه است که خرید و فروش محصولاتی همچون آهن و میلگرد در بورس کالا با مشکلات و محدودیت‌های خاصی همراه است. کارشناسان تهران آهن با آماده سازی این مطلب در مورد شرایط، مراحل و مزایای خرید از بورس کالا سعی برآن دارد که آگاهی لازم به علاقه‌مندان بورس کالا بدهد. تا انتهای مطالب همراه ما باشید تا با معظلات موجود در این بازار و مراحل خرید میلگرد در بورس کالا آشنا شوید.

بورس کالا چیست و چه اهدافی را دنبال میکند؟
یکی از مراکزی بزرگ گردش مالی و سرمایه متعلق به بورس کالا میباشد. بورس کالا محلی برای عرضه محصولات فیزیکی از جمله فلزات است. در بازار بورس کالا محصولاتی همچون پتروشیمی، کشاورزی و مشتقات آن نیز خرید و فروش می‌شود. برای معامله هر کالایی در بورس یک محلی به نام تالار در نظر گرفته شده است. برای مثال تالار صنعت مختص به خرید و فروش آهن آلات است.
قیمت کالا‌های بازار بورس همانند بورس اوراق بهادار بر اساس میزان عرضه و تقاضا تنظیم میشود؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اگر یک کارخانه عرضه کننده میلگرد با کاهش تولید رو به رو شود به طبع میزان تقاضا برای آن افزایش میابد. در نهایت عدم تناسب بین عرضه و خرید باعث افزایش قیمت میلگرد می‌شود.
یکی از مهمترین اهدافی که برای برنامه خرید میلگرد از بورس کالا در نظر گرفته شده است شفافیت در قیمت گذاری محصولاتی از جمله قیمت آهن آلات بوده است. تا قبل از آن ناکارآمد بودن بازار‌های سنتی فراز و فرود‌های زیادی را در فروش محصولات هر حوزه به وجود آورده بود.
آهن آلاتی همچون تیرآهن، نبشی، ناودانی، سیم فولادی، ورق گرم، ورق سرد، ورق گالوانیزه و... از دیگر محصولات قابل عرضه و فروش در بورس کالا هستند. هر تولید کننده‌ای میتواند آهن آلات خود را وارد بورس کند و مطابق با میزان عرضه و تقاضا محصولات به فروش برسد.
حال که در متن بالا نامی از ورق گرم و سرد آورده شده است خوب است ویدیو در مورد ورق فلزی را مشاهده کنید و با انواع ورق آشنا شوید.

شرایط خرید میلگرد از بورس کالا
به صورت کلی شرایط خاصی برای انعقاد قرارداد در بورس وجود دارد. این قوانین به بهترشدن روند معاملات در بورس کالا کمک زیادی میکند تا از ورود دلالان و سودجویی آن‌ها جلوگیری کند.
یکی از شرایط ورود به بورس کالا این است که شما تولید کننده محصولات باشید. چنین قانونی از دست درازی افراد واسطه و اختلال در قیمت آهن و میلگرد جلوگیری میکند.
همچنین اگر به عنوان یک خریدار واقعی قصد فعالیت را دارید باید هویت خود را مشخص کنید. (برای خریداران و مصرف کنندگان آهن و میلگرد نیازی به تایید هویت نیست).
یکی از الزامات خرید میلگرد از بورس کالا این است که میزان محصولات خریداری شما باید بیش از یک حد معین باشد. حداقل حد مجاز برای خرید هر کالا در تالار‌های مختلف باهم تفاوت دارد. این مقدار معین می‌تواند ۲۰ یا ۱۱۰ یا ۲۲۰ تن باشد.

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟


تکمیل مشخصات فردی و دریافت کد بورسی
اولین قدم برای معامله و خرید میلگرد در بورس کالا ثبت مشخصات خریدار است. برای انکار لازم است تنها یکبار با مراجعه به کارگزاری خود اقدام به دریافت کد مشتری کنید. مدارک لازم برای هر شخص حقیقی و حقوقی به عنوان خریدار باهم متفاوت است.
تکمیل فرم درخواست خرید
در هر بار خرید شما باید یک فرم سفارش از اطلاعاتی مثل نوع کالا، نام تولید کننده و حداکثر قیمت خرید را مشخص کنید.
بررسی امکان خرید
در این زمان باید کارگزار انتخابی شما امکان خرید کالای مورد درخواست را بررسی نموده و در صورت موافقت با تولید کننده وارد رایزنی شود.
واریز پیش‌پرداخت
در صورت امکان خرید کالای موردنظر، خریدار باید ۱۰% از ارزش تقریبی کالای مورد سفارش خود را به‌عنوان تضمین خرید کالا به‌حساب کارگزار واریز نماید.
خرید کالا
کارگزاران برای خرید کالا طبق درخواست شما با سایر کارگزاران رقابت نموده و با یک قیمت مناسب کالا را خریداری می‌نماید.
واریز مبلغ باقی مانده
پس از خرید، ریز اطلاعات کالا (حق‌الزحمه کارگزاری، عوارض بورس و عوارض قانونی) به‌وسیله کارگزار تنظیم شده و برای خریدار ارسال می‌گردد. خریدار باید در روز سوم کاری تا ساعت ۱۰ صبح مابقی مبلغ را به حساب بورس مدرج شده واریز کند.
تسویه حساب با پایاپای
پس از واریز مابقی وجه توسط خریدار، کارگزار موظف است تا به طور کامل با اتاق پایاپای تسویه کند. پس از تکمیل مدارک آن را به کارگزار فروشنده تحویل می‌نماید.
مراحل بعدی که باید پس از خرید میلگرد از بورس کالا طی شود مربوط به امور پیگیری‌های ثبت سفارش و پیمانکاری برای حمل و نقل کالاست. در این مرحله کارگزار خریدار باید پیگیری‌های لازم جهت ثبت و تایید سفارش را از سوی فروشنده انجام دهد.
مزایای خرید میلگرد از بورس کالا
تمام معاملاتی کلا‌هایی که در بورس کالا صورت میگیرند تحت نظارت ارگان و سازمان‌های مربوطه هستند. خرید و فروش‌هایی که در بورس انجام می‌شوند تاثیر مستقیمی بر قیمت آهن آلات در بازار دارند. از جمله مزایایی که میتوان برای خرید از بورس کالا در نظر گرفت شامل موارد زیر است:
• قیمت گذاری عادلانه و متاثر از میزان تقاضا و عرضه
• ایجاد اطمینان از پرداخت و خرید به موقع
• مشخص بودن اعتبار شرکت تولید کننده و اطمینان از اصالت کالا
• شفاف بودن میزان خرید و فروش واقعی در بازار
• امکان مقایسه قیمت میلگرد در بورس با قیمت میلگرد بازار
• امکان جریمه فرد خریدار درصورت عدم پرداخت به موقع
• انجام معاملات به صورت آنلاین بوده و از دردسر‌های بازار سنتی خبری نیست

اشتراک گذاری :
ارسال نظر